وبلاگ

/

/

شناسه TXID چیست؟ | نحوه به دست آوردن TXID در پلتفرم های مختلف

شناسه TXID چیست؟ | نحوه به دست آوردن TXID در پلتفرم های مختلف

۴ بهمن ۱۴۰۱

TXID و نحوه بدست آوردن آن

شناسه TXID چیست : کاربران معمولاً بعد از انجام هر پرداخت ارزی تمایل دارند که جزییات آن تراکنش را در اختیار داشته باشند. حوزه ارزهای دیجیتال حجم بسیار زیادی دارد و شناسایی یک تراکنش از میان میلیون‌ها مورد واقعاً کار دشواری محسوب می‌شود. حالا فرض کنید که به هر تراکنش یک برچسب یا تگ چسبانده شود، آنگاه پیدا کردن یک تراکنش در شبکه‌های بلاکچینی بسیار ساده‌تر خواهد شد. این برچسب شناسه تراکنش یا Transaction ID نام دارد و از طریق آن می‌توان تاریخچه تراکنش‌های انجام شده در شبکه بیت کوین و اتریوم را ثبت و نگه‌داری کرد.

اگر قصد خرید و فروش ارز دیجیتالرا دارید، صرافی کافه ارز با سابقه درخشان بهترین پلتفرم برای این کار محسوب می‌شود. در کافه ارز شما می‌توانید بیش از 600 ارز دجیتال را با کارمزد پایین و به صورت اتوماتیک خریداری کنید. امروز قصد داریم، مفهوم شناسه تراکنش یا همان TXID را مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای این مطلب با ماه همراه باشید.

هش تراکنش اتریوم

شناسه TXID چیست ؟

امور مربوط به پرداخت پول با ظهور سیستم‌های کامپیوتری وارد فاز جدیدی شد. در حقیقت، برای خرید و فروش یک محصول یا دارایی دیگر نیاز نیست که مقدار زیادی پول با خود حمل کنید و می‌توانید با چند کلیک ساده، پرداخت خود را به صورت آنلاین انجام دهید. ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست و کاربران می‌توانند دارایی دیجیتالی خود را به مقدار دلحواه به نقاط مختلف دنیا انتقال دهند. فرض کنید که می‌خواهید از طریق همراه بانک خود مقداری پول برای یک شخص دیگر ارسال کنید، شما پس از انجام تراکنش می‌توانید رسید پرداخت اینترنتی را برای وی ارسال کنید. اما به نظر شما این قضیه در حوزه ارزهای دیجیتال چگونه است؟ برای مثال، اگر کالایی را از یک شخص خریداری کرده باشید، چطور می‌توانید پرداخت خود را به وی اثبات کنید؟

شناسه تراکنش که در برخی منابع هش تراکنش یا آی دی تراکنش نامیده می‌شود در اینجا به کار می‌آید و حکم تایید انتقال دارایی را ایفا می‌کند. اطلاعات تمامی تراکنش‌های ارزهای دیجیتال در یک دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger) نگه‌داری می‌شود و در دسترس همه قرار دارد. در حقیقت، برای بررسی هر تراکنش فقط کافیست وارد بلاکچین مورد نظر شده و اطلاعات مربوط به آن را جستجو کنید. البته، شما برای این کار به هویت تراکنش یا همان Txid نیاز داریم. در واقع، زمانی که یک کاربر تراکنشی را در بلاکچین یک رمزارز ثبت می‌کند، یک لینک پیگیری برای آن ثبت می‌شود. این لینک در اصل یک کد است که به صورت تصادفی به تراکنش اختصاص می‌یابد و از آن به عنوان شناسه تراکنش یاد می‌شود. این کد معمولاً دارای کلمات و حروف انگلیسی است که شامل 64 کاراکتر می‌شود. برای مثال، اولین تراکنش ثبت شده در بلاکچین بیت کوین که توسط ساتوشی ناکوموتو انجام شده به شرح زیر است:

f484fc596403b9d638783cf57adfe4c33495c605f6356fbc91338530e9831e9e16

همه تراکنش‌هایی که در بستر بلاکچین انجام می‌شود به صورت عمومی است و در اختیار همه کاربران قرار می‌گیرد. در واقع، برای نشان دادن صحت و درستی یک تراکنش می‌توانید txid آن را در اختیار افراد یا سازمان‌ها قرار دهید. فرد گیرنده نیز می‌توانید در بخش جستجوی بلاک (Block Explorer) شناسه تراکنش را جستجو کرده و درستی آن را استعلام کند. علاوه بر این، اطلاعاتی از قبیل آدرس دریافت کننده، آدرس فرستنده، مقدار دارایی ارسال شده، کارمزد تراکنش و زمان دقیق انجام آن را مشاهده کنند. شاید از خود بپرسید که دسترسی عمومی به اطلاعات تراکنش ممکن است امنیت حریم خصوصی کاربران را به خطر بیاندازد، اما این طور نیست و از آنجایی که این اطلاعات محرمانه نیستند و سارقین از طریق شناسه تراکنش نمی‌توانند حساب کاربران را هک کنند.

کاربرد TXID چیست؟

شناسه تراکنش در زمینه‌های مختلف کاربرد دارد. برای مثال، شبکه‌های بلاکچینی معمولاً در زمان‌های پر ترافیک با تاخیر عمل می‌کنند. حالا فرض کنید که در این زمان مقدار مشخصی از دارایی دیجیتال خود را انتقال داده‌اید اما نمی‌دانید که این تراکنش در چه زمانی به حساب مقصد خواهد رسید. برای پیگیری اطلاعات این تراکنش می‌توانید وارد بلاکچین شده و TXID مربوط به ان را جستجو نمایید. علاوه بر این، ارسال شناسه تراکنش را می‌توانید به عنوان رسید پرداخت در اختیار فرد دریافت‌کننده قرار دهید.

همانطور که می‌دانید، میزان کارمزد در تراکنش‌های ارزهای دیجیتال یکسان نیست. شما با بررسی TXIF در مرورگر بلاک می‌توانید جزییات مربوط به کارمزد تراکنش را نیز مشاهده کنید.

نحوه مشاهده TXID

همانطور که به آن اشاره کردیم، برای مشاهده جزییات یک تراکنش باید شناسه آن را در بلاک اکسپلور جستجو کنند. اما نحوه دسترسی به TXID چگونه است؟ به طور کلی، به محض نهایی‌شدن یک تراکنش، یک TXID نیز تولید می‌شود که در بخش تاریخچه تراکنش‌ها(Transaction History) قابل مشاهده است. مسیر بدست آوردن txid در همه پلتفرم‌های معاملاتی مشابه است اما تفاوت‌های اندکی با یکدیگر دارند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

راهنمای دریافت TXID در بایننس

برای مشاهده شناسه تراکنش در صرافی بایننس باید به شکل زیر عمل کنید:

  • پس از ورود به حساب خود، گزینه Wallet را از نوار بالای صفحه انتخاب کنید. سپس از منوی کشویی بر روی بخش Overview کلیک کنید.
  • گزینه Transaction History یا تاریخچه تراکنش را باز کنید. تمامی نراکنش‌های انجام شده توسط شما در این صفحه قابل مشاهده است. شما از قسمت txid می‌توانید هش تراکنش را مشاهده کرده و برای دریافت کننده ارسال کنید.
  • مشاهده هش تراکنش در اپلیکیشن بایننس نیز به همین ترتیب است. با انتخاب آیکون کیف پول و کیلیک بر روی گزینه Withdraw می‌توانید txid تراکنش‌های ارسالی را مشاهده کنید.

دسترسی به tx hash در تراست ولت

برای مشاهده txid در کیف پول نرم افزاری تراست ولت مراحل زیر را طی کنید:

  • برای این کار باید ابتدا دارایی مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای مثال فرض کنید که قصد مشاهده تراکنش‌های اخیر خرید یا فروش یت کوین را دارید. بنابراین ابتدا ارز دیجیتال BTC را انتخاب کرده و وارد صفحه مرتبط با آن شوید.
  • پس از ورود به این صفحه، فهرست تراکنش‌هایی که در شبکه بیت کوین انجام داده‌اید به شما نمایش داده خواهد شد. برای مشاهده هش TXID یک تراکنش بر روی آن کلیک کنید.
  • با ورود به صفحه جدید، تمام جزییات مربوط به یک تراکنش قابل مشاهده است. برای دیدن شناسه تراکنش بر روی گزینه More Details کلیک کنید. پس از ان به یک مرورگر متفاوت منتقل شده و شناسه تراکنش را در بخش Transaction History مشاهده خواهید کرد.
4.4/5 - (14 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *