وبلاگ

/

/

اقتصاد رمزنگاری چیست و چه اثری در بازار ارز دیجیتال ایجاد می کند؟

اقتصاد رمزنگاری چیست و چه اثری در بازار ارز دیجیتال ایجاد می کند؟

۱۶ تیر ۱۴۰۲

اقتصاد رمزنگاری: یکی از مهم‌ترین مفاهیم در حوزه پرداخت انلاین، ارزهای دیجیتال و توسعه پروتکل‌های بلاک چین، مفهوم اقتصاد رمزنگاری است که در آن از علوم رمزنگاری برای حل مسائل اقتصادی و مالی استفاده می‌شود. اقتصاد رمزنگاری (Cryptoeconomics) به طور خلاصه به این معناست که از علوم رمزنگاری استفاده می‌شود تا مشکلات اقتصادی و مالی مانند امنیت، اعتماد، انگیزه و انطباق را بهینه کند. بدون اقتصاد رمزنگاری، بیت کوین و دیگر شبکه‌های بلاک چین قادر نخواهند بود تا به طور مستقل و بدون نظارت شخص ثالث اجرا شوند. الگوریتم‌های اثبات کار و اثبات سهام همچنین نمونه‌هایی از مفاهیم اقتصاد رمزنگاری هستند که به ایجاد چرخه‌ای از انگیزه و تشویق برای اعضای شبکه کمک می‌کنند. به طور کلی، اقتصاد رمزنگاری و پروتکل‌های مربوط به آن زمینه‌ای است که چگونگی کارکرد شبکه‌های بلاک چین بدون نظارت مرکزی را توضیح می‌دهد. امروز قصد داریم مفهوم اقتصاد رمزنگاری در ارز های دیجیتال را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مفهوم اقتصاد رمزنگاری

اقتصاد رمزنگاری چیست ؟

اقتصاد کریپتویی راه‌حل‌هایی برای هماهنگی شرکت‌کنندگان شبکه‌های رمزنگاری‌شده از طریق اقتصاد و رمزنگاری ارائه می‌دهد. به طور دقیق‌تر، Cryptoeconomics بخشی از علوم کامپیوتر است که به دنبال حل مشکلات هماهنگی با استفاده از رمز نگاری و مشوق‌های اقتصادی است. این حوزه ترکیبی از نظریه بازی، طراحی مکانیسم، ریاضیات و سایر روش‌هاست تا بتواند شبکه‌های غیر متمرکز را توسعه دهد. اهمیت اقتصاد رمزنگاری در طراحی شبکه‌های غیرمتمرکز در این است که می‌تواند سازوکار تشویقی برای شرکت‌کنندگان فراهم کند که ساختار شبکه بدون اعتماد به یک شخص سوم اداره شود.

خرید ارزدیجیتال

بیشتر بخوانید: روش‌های کسب درآمد از ارز دیجیتال

اقتصاد رمزنگاری چه مشکلاتی از حوزه کریپتوکارنسی را برطرف می کند ؟

قبل از بیت کوین، کمتر کسی فکر می‌کرد یک شبکه رفتار فردبه فرد قادر است به اجماع برسد و همزمان مقاوم در برابر حملات گسترده وافتادگی‌ها باشد. نیاز هم‌زمان به اجماع و امنیت به عنوان مشکل بیزانتین (Byzantine Fault) شناخته می‌شود. این مشکل بیانگر یک دوراهی تصمیم‌گیری در سیستم‌های توزیع شده است که در آن به اجماعی رسیدن سخت است زیرا افراد غیرقابل‌اعتمادند. ساتوشی ناکاموتو با معرفی رمز پول بیت کوین و پیشنهاد مشوق‌های اقتصادی مشکل بیزانتین را در عمل برطرف کرد.

پس از آن اکثر شبکه‌های غیرمتمرکز که بر روی اجماع ساختاری مطمئن می‌شدند از رمزنگاری استفاده کردند و با استفاده از مشوق‌های اقتصادی کاربران را تشویق به رفتار موردنیاز شبکه می‌کردند. این ترکیب پروتکل‌های رمز نگاری شده با مشوق‌های اقتصادی یک اکوسیستم جدیدی از شبکه‌های غیرمتمرکز انعطاف‌پذیر و امن را ایجاد کرد.

تاثیر cryptoeconomics بر بیت کوین

اهمیت Cryptoeconomics در استخراج بیت کوین

هدف بیتکوین ایجاد یک شبکه امن و مقاوم برای انتقال ارزش است. استخراج در بیتکوین کلید حل مشکل این شبکه به شمار میرود. ماینرها زمانی که بتوانند به طور موفقیت‌آمیزی یک بلوک از تراکنش‌ها را تائید کنند، به عنوان پاداش بیتکوین دریافت می‌کنند. این پاداش آن‌ها را تشویق می‌کند تا به صورت صادقانه عمل کنند و اعتماد به شبکه را بیشتر می‌کند.

فرایند استخراج به صورت مسائل ریاضی پیچیده‌ای که به کمک الگوریتم هش رمزنگاری شده‌اند طراحی شده است. ماینرها برای حل این مسائل محاسباتی، با یکدیگر رقابت می‌کنند. پس از اینکه بلاکی از تراکنش‌ها تأیید شود، آن به بلاک بعدی متصل می‌شود. همین مسئله به شکل زنجیره‌ای از بلاک‌هایی که اعتبارشان از طریق هش تضمین شده است، منجر می‌شود. تنها زمانی که یک بیت کوین خرج شود، یک امضای دیجیتال از کلید خصوصی آن تولید خواهد شد که یکی از قوانین اجماعی برای تراکنش‌هاست.

قیمت لحطه ای ارزدیجیتال

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره سایدچین

رابطه اقتصاد رمزنگاری و امنیت بیت کوین

مدل امنیتی بیت کوین بر اساس اصل اکثریت است. بدین معنا که بازیگران تهدیدآمیز می‌توانند با کنترل بیش از نصف توان محاسباتی شبکه در یک حمله 51 درصد، بلاکچین را تحت کنترل درآورند. با این حادثه مهاجمان می‌توانند تائید تراکنش جدید را متوقف و تراکنش‌ها را به عقب برگردانند. با این حال به دست آوردن چنین توان محاسباتی بسیار پرهزینه خواهد بود.

اقتصاد رمزنگاری یکی از دلایل موفقیت بیت کوین است. ساتوشی ناکاموتو مشوق‌هایی برای گروه‌های مختلف شبکه طراحی کرده است. امنیت شبکه وابسته به پاداش‌ها و واکنش‌های شرکت‌کنندگان به آن‌هاست. بدون پروتکل‌های رمزنگاری محکم شبکه واحدی وجود ندارد که به ماینرها پاداش دهد و بدون ماینرها، تاریخچه تراکنش زیر سؤال می‌رود. در این حالت تنها راه تائید، یک شخص ثالث مورد اعتماد است که باعث تخریب مزیت بیت کوین می‌شود. با این حال، Cryptoeconomics توانسته حالتی از همزیستی را بین ماینرها و بیت کوین ایجاد کند که به اطمینان کمک می‌کند. هرچند هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین سیستمی در آینده هم پایدار باقی بماند.

حلقه cryptoeconomics

مدل حلقه Cryptoeconomics

حلقه اقتصاد رمزنگاری توانست مدل کاملی از چگونگی حرکت ارزش در یک اقتصاد نوین همتا به همتا را نشان دهد. این مدل نشان‌دهنده یک بازار سه جانبه بین ماینرها به عنوان سوی عرضه، کاربران به عنوان سوی تقاضا و سرمایه‌گذاران به عنوان سوی سرمایه است. هر گروه با استفاده از منابع کمیاب (توکن) ارزش را بین یکدیگر مبادله می‌کنند.

رابطه ماینر و کاربر به این شکل است که ماینرها برای شغل خود از کاربران دریافت حق‌الزحمه می‌کنند و مدل اقتصاد رمزنگاری زمان و نحوه دریافت حقوق آن‌ها را کنترل می‌کند. هیچ مدل نمی‌تواند از مزیت‌های یک شبکه توزیع شده نسبت به معایب آن بالاتر برود. مقاوم در برابر سانسور، تراکنش‌های بدون مرز و … از جمله مزیت‌های آن است. اما سیستم‌های توزیع شده اغلب نسبت به مدل‌های متمرکز ضعیف‌تر عمل می‌کنند. همچنین اگر علاقه‌مند هستید درباره مسدود شدن ارز دیجیتال بیشتر بدانید پیشنهاد می‌شود به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید

فروش ارز دیجیتال

اینجاست که نقش سرمایه‌گذار تعریف می‌شود. پوشش خالی پولی برای ماینرها، سرمایه‌گذاری برای پشتیبانی از قیمت توکن و رشد شبکه. سرمایه‌گذاران به دو گروه تریدر یا معامله‌گر کوتاه مدت و هولدر یا سرمایه‌گذار بلند مدت تقسیم می‌شوند. تریدرها نقدینگی لازم برای فروش درآمد توکنی ماینرها را فراهم می‌کنند. هولدرها با دید بلند مدت سرمایه‌گذاری می‌کنند و قیمت توکن را پشتیبانی می‌کنند. رابطه ماینرها با تریدرها مستقیم است در حالی که با هولدرها غیرمستقیم است. این مدل نشان می‌دهد همه شرکت‌کنندگان به یکدیگر وابسته‌اند. رعایت قوانین تشویقی باعث سودآوری بیشتری نسبت به رفتارهای مخرب شده و شبکه را انعطاف‌پذیرتر می‌کند.

نتیجه گیری

اگرچه مفهوم Cryptoeconomics با پیدایش بیت کوین معرفی شد، اما ساختاری است که در طراحی شبکه های غیر متمرکز باید مورد توجه قرار گیرد. جداسازی نقش های مختلف در اقتصاد رمزنگاری به تجزیه و تحلیل هزینه ها، تشویق ها و جریان ارزش برای هر گروه کمک می کند.گرایش قدرت و شناسایی نقاط تمرکز زدگی را زیر سوال می برد. که در طراحی مدل های توزیع توکن حیاتی است.

حوزه اقتصاد رمزنگاری می تواند در توسعه شبکه های آینده بسیار سودمند باشد. مطالعه مدل هایی که تجربه شده اند ، می تواند شبکه های آینده را کارآمدتر و پایدارتر کند و به ایجاد اکوسیستم های قوی تر غیر متمرکز کمک کند. از الگوهای اقتصاد رمزنگاری برای حل سوالات اقتصادی مختلف مانند تشویق سودآوری اشتراک گذاری بین بخش های مختلف شبکه. انگیزه بخشی به نظافت و … استفاده می شود. علاوه بر این، استفاده از اقتصاد رمزنگاری، سیستم های توزیع شده را نیز به سطح بالاتری از کارایی می رساند.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *