وبلاگ

/

/

پادکستر کیست و چگونه به پادکستر تبدیل شویم؟

پادکستر کیست و چگونه به پادکستر تبدیل شویم؟

پادکستر: امروز می‎خواهیم درباره پادکستر شدن صحبت کنیم، اما قبل از آن بگذارید درباره خود پادکست صحبت کنیم. آیا اولین پادکستی که گوش دادید را به یاد می‌آورید؟ شاید از طریق دوستان یا بلاگرهای معروف با آن پادکست آشنا شده باشید یا این که شاید خودتان به صورت تصادفی آن را پیدا کرده باشید. پادکست‌ها معمولاً دنیای متفاوتی دارند و شما پس از گوش‌دادن به اولین قسمت آن، کنجکاو می‌شوید و دوست دارید که قسمت‌های بعدی آن را نیز گوش کنید. این اولین قدم شما در هنگام ورود به دنیای پادکست‌ها است و پس از ان احتمالاً شما پادکست‌های دیگر را چک می‌کنید و به نوعی به این کار معتاد می‌شوید. در این مرحله، شاید به این فکر کنید که چرا خودتان پادکست نسازید و تجربیات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار دهید. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که پادکستر کیست و چطور می‌توان به یک پادکستر موفق تبدیل شد. برای استفاده از این خدمات می‌توانید از سرویس خرید اشتراک سایت های خارجی کافه ارز استفاده کنید.

تولید پادکست و ابزارهای مورد نیاز آن

پادکستر کیست؟

پادکستر (Podcaster) به معنی تولیدکننده محتوای صوتی است که ان را در پلتفرم‌های دیجیتالی مانند شبکه‌های پخش پادکست مثل ساندکلاد، آن را با دیگران به اشتراک بگذارد. پادکسترها برای جذب مخاطب بیشتر معمولاً به یک پلتفرم اکتفا نمی‌کنند و محتوای صوتی خود را در چند شبکه پادکست منتشر می‌کنند. قبل از این که به تولید پادکست فکر کنید باید ببینید اصلاً روحیه‌تان به تولید محتوای صوتی می‌خورد یا خیر؟

چند لحظه به پادکست‌هایی که گوش می‌دهید فکر کنید؟ چه‌چیز مشترکی بین این پادکست‌ها وجود دارد که باعث شده، شما به آن‌ها علاقه‌مند شوید؟ به طور کلی، متوجه می‌شوید که پادکسترهای موفق کسانی هستند که خیلی علاقه به دانش روز و یادگیری دارند و دوست دارند این اطلاعات را با بقیه افراد نیز به اشتراک بگذارند. اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم، هر پادکستر موفق باید این دو ویژگی را به صورت همزمان داشته باشد. همچنین، اگر هدف شما کسب درآمد دلاری است، ایجاد یک پادکست می‌تواند گزینه‌ای جذاب باشد. در کافه ارز، ما به شما نحوه کسب درآمد دلاری از صدا را آموزش داده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر، شما می‌توانید این محتوا را در بلاگ کافه ارز مشاهده کنید.

به عبارت دیگر، شاید فردی تشنه یادگیری باشد اما انگیزه کافی به اشتراک‌گذاری اطلاعاتی که فرا می‌گیرد نداشته باشد. برعکس برخی از افراد نیز دوست دارند حتی کوچکترین مسائل علمی و روز را برای دیگران تعریف کنند، اما به اندازه کافی به یادگیری علاقه ندارند. به طور کلی، موفقیت در این کار در گروی این است که پادکستر هم تمایل به یادگیری داشته باشد و هم علاقه به اشتراک‌گذاری مطالب در وی وجود داشته باشد.

اگر این دو ویژگی را در خود می‌بینید، دیگر نیاز نیست برای شروع به کار نگران باشید. برای آغاز مسیر تولید پادکست به تنها چیزی که نیاز دارید یک میکروفون، استودیو و اپلیکیشن‌های سخت پادکست است و شما به همین راحتی می‌توانید اولین اپیزود پادکست خود را تولید کنید؛ فراموش نکنید که قرار نیست اولین کار شما بی‌نقص و خیلی عالی باشد، بلکه به مرور زمان می‌توانید به تدریج کیفیت کار خود را افزایش دهید.

چگونه پادکستر شویم؟

در این بخش می‌خواهیم درباره شروع به کار یک پادکستر صحبت کنیم. اگرچه فرآیند تبدیل‌شدن به یک پادکستر موفق، یک پروسه طولانی است، اما شروع به کار به عنوان پادکستر خیلی پیچیده نیست و می‌توانید در طول چند جمله آن را توضیح داد. به هر حال، بهتر است ابتدا با کل این مسیر آشنا شوید تا بتوانید شروع بهتری داشته باشید. اگر بخواهیم خیلی خلاصه این مسیر را توضیح دهیم، می‌توانیم بگوییم که برای تبدیل‌شدن به یک پادکستر باید مراحل زیر را طی کنید.

  • انتخاب موضوع
  • انتخاب فرمت پادکست
  • تهیه تجهیزات ضبط و ویرایش پادکست
  • انتخاب یک هاست برای انتشار پادکست
  • سناریونویسی و ضبط پادکست
  • ویرایش Podcast
  • انتشار در هاست مورد نظر
  • توسعه و گسترش ایپزودهای پادکست

اگر بخواهیم هر یک از مراحل بالا را توضیح دهیم، می‌توانیم ساعت‌ها درباره آن بنویسیم، اما همان‌طور که در ابتدای این بخش اشاره کردیم، در این مطلب می‌خواهیم قدم‌های اول تبدیل‌شدن به یک پادکستر را مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل، در این مقاله تا مرحله انتخاب یک پلتفرم یا همان هاست را با یکدیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم. همچنین، شما می‌توانید از طریق هوش مصنوعی برای ساخت پادکست اقدام کنید، هوش مصنوعی Descript این فرایند را برای شما خیلی آسان نموده است

انتخاب موضوع برای podcast

انتخاب موضوع برای پادکست

ابتدا باید در نظر داشته باشید که بهتر است موضوعی انتخاب کنید که می‌توانید برای طولانی مدن به عنوان پایبند باشید. به عبارت دیگر، موضوع شما باید به شکلی باشد که از تحقیق‌کردن و کتاب‌‌خواندن درباره آن خسته نشوید؛ در غیر این‌صورت استراتژی تولید پادکست شما نتیجه نخواهد داد. برای این که بهتر توانایی خودتان در انتخاب موضوع را متوجه شوید، بهتر است یک تست ساده انجام دهید. برای این کار می‌توانید 25 موضوع و عنوان اپیزودهای پادکستی که دوست دارید تولید کنید را بر روی یک کاغذ بنویسید. برای مثال، اگر دوست دارید در زمینه روانشناسی کودکان تولید محتوای صوتی داشته باشید، باید بتوانید در کوتاه مدت چیزی شبیه به لیست زیر تهیه کنید. همچنین، ما در وبلاگ کافه ارز به معرفی 10 تا از بهترین اپلیکیشن‌های ساخت پادکست پرداختیم اگر علاقه‌مند فعالیت در این زمینه هستید می‌توانید این مقاله را در وبلاگ کافه ارز مطالعه کنید.

  • باید و نبایدهای رفتاری در رابطه با کودکان عصبی و سرکش
  • مشکلات مربوط به بلوغ جنسی در کودکان
  • تاثیر طلاق بر رفتار کودکان
  • تاثیر مهاجرت در زمینه رشد کلامی کودکان

اگر لیست شما بیشتر از 15 تاپیک نشد، بهتر است به موضوع دیگری فکر کنید یا این که مطالعه و اطلاعات خود درباره موضوعی که انتخاب کردید را بیشتر کنید. فرض کنید که یک‌ سال از انتشار پادکست شما می‌گذرد و پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی از مخاطبان خود دریافت می‌کنید. این پیام‌ها مشخص می‌کند که افراد زیادی به پادکست‌های شما جذب شده‌اند و این موضوع حس خوبی برای شما ایجاد می‌کند. اگر چنین بازخوردهایی دریافت کردید یعنی موضوعات پادکست‌های شما به قدر کافی جذاب بوده‌اند.

فرمت پادکست

قبل از شروع ضبط پادکست، مهم است که به چند سوال اساسی پاسخ دهید. برای مثال، بهتر است از خود بپرسید که پادکست مصاحبه محور باشد یا فقط حضور خودتان نیاز است؟ علاوه بر این، باید از خود بپرسید که مدت زمان هر اپیزود چقدر باید باشد و هر چند وقت یک بار باید اپیزودها منتشر شود؟ این سوالات مهمی هستند که به شناخت پرسونای مخاطبان و رسیدن به هدف ما کمک می‌کند. آشنایی کافی با مخاطبان به ما کمک می‌کند تا پادکست را براساس سلیقه و نیازهای آنها شکل دهیم. البته در ابتدا ممکن است نتوانیم به تمامی این پرسش‌ها پاسخ دقیق دهیم، اما با داشتن یک معیار اولیه می‌توانیم به تدریج به جواب‌های دقیق‌تر برسیم.

چه ابزارهایی برای ضبط پادکست نیاز است؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که شما بدون نیاز به ابزارهای پیشرفته هم می‌توانید به ضبط پادکست بپردازید. با این حال، شما حداقل به یک تلفن همرا هوشمند نیاز دارید تا بتوانید محتوای خود را ضبط، ویرایش و در نهایت منتشر کنید. البته، اگر می‌خواهید کار خود را با کیفیت بالاتری شروع کنید باید یکسری تجهیزات پیشرفته‌تر خریداری کنید که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

میکروفون مناسب پادکست

هنگام انتخاب میکروفون باید به نوع میکروفون، الگوی قطبی و نوع کابل اتصال میکروفون توجه داشته باشید. در ادامه هر یک از موارد ذکرشده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱. نوع میکروفون: دو نوع اصلی میکروفون وجود دارد، داینامیک و کاندنسر. میکروفون‌های داینامیک برای شروع به کار به عنوان پادکستر مناسب هستند، زیرا قیمت مناسبی دارند و برای محیط‌های پر سر و صدا مناسب هستند. این میکروفون‌ها نیازی به برق خارجی ندارند و در محیط‌های خانگی نیز عملکرد خوبی دارند. میکروفون‌های کاندنسر قیمت بالایی داردند و برای محیط‌هایی که سر و صدا دارند اصلاً مناسب نیستند.

۲. الگوی قطبی یا جهت میکروفون: الگوی قطبی نشان‌دهندهٔ جهتی است که میکروفون به صدا حساس است. برای پادکست، الگوهای قطبی کارآمدی مانند قطبی قلبی (Cardioid) یا قطبی هم‌جهت (Bidirectional) مناسب هستند، زیرا فقط از جهت روبرو صدا را دریافت می‌کنند، بنابراین نویز و سرو صدای محیط را کمتر جذب می‌کنند.

۳. نوع کابل اتصال میکروفون: اینکه میکروفون شما از نوع XLR یا USB باشد می‌تواند تأثیر زیادی بر اتصال و عملکرد آن داشته باشد. اکثر میکروفون‌های حرفه‌ای از نوع XLR هستند، اما برای شروع، میکروفون‌های USB کارآمد و آسان‌تر برای استفاده هستند.
اگر علاقه مند هستید در این زمینه فعالیت کنید می‌توانید فبل اقدام به مطلب بهترین روش های کسب درآمد از پادکست در سال 2024 مراجعه کنید.

ابزارهای مورد نیاز پادکستر

هدفون مناسب برای پادکستر

شما برای کنترل و تنظیم صدا به یک هدفون خوب و با کیفیت نیاز دارید. در حقیقت، شما احتمالاً قبل از انتشار پادکست ممکن است آن را چند بار ویرایش کنید، بنابراین نیاز به یک هدفون خوب دارید. برای این قسمت نیاز نیست خیلی سختگیری کنید و در هر رنج قیمتی می‌توانید یک هدفون خوب تهیه کنید.

محیط دیجیتالی تولید محتوای صوتی (DWA)

با شنیدن نام DWA، شاید به این فکر کنید که کار دارد برای شما به عنوان یک پادکستر تازه‌کار سخت می‌شود، اما اصلاً این‌طور نیست. محیط دیجیتالی تولید محتوای صوتی در اصل یک نرم‌افزار است که برای ضبط، ویرایش و میکس فایل‌های صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این نرم‌افزارها کمی پیشرفته‌تر هستند و برای استفاده از آن‌ها باید هزینه اشتراک را پرداخت کرد. برای شما که یک پادکستر تازه‌کار هستید، نسخه‌های رایگان این نرم‎‌افزار نظیر Pro Tools گزینه مناسب‌تری هستند.

هاست برای انتشار پادکست

هاست پادکست در واقع یک فضای ذخیره‌سازی است که به شما امکان می‌دهد پادکست‌های خود را در آنجا آپلود و ذخیره کنید. شما نیازی ندارید که به طور جداگانه در تمام پلتفرم‌های پادکست مثل اسپاتیفای، گوگل پادکست، کست باکس و دیگر پلتفرم‌ها پادکست خود را منتشر کنید. به جای آن، کار شما این است که یک هاست پادکست را برای خود انتخاب کنید و اپیزودهای خود را در آن آپلود کنید. سپس از طریق یک فید، پادکست شما در تمامی پلتفرم‌های پادکست منتشر خواهد شد.

نتیجه‌گیری

تقریباً هر کسی می‌تواند یک پادکست بسازد؛ اما برای تبدیل شدن به یک پادکستر موفق مسیر نسبتاً طولانی در پیش دارید و باید تا محقق‌شدن آن صبوری کنید. شما باید انتظارات واقع‌بینانه‌ای در مورد ابزارهای مورد نیاز برای تولید پادکست داشته باشید و اگر دوست دارید که به یک پادکستر معرفو تبدیل شوید، باید سعی کنید در طول مسیر ناامید نشوید. هر پادکستری بالاخره باید از جایی شروع کند و اگر شما نیز زمان و تلاش کافی برای این کار صرف کنید، قطعاً موفق خواهید شد. برای خرید اپلیکیشن‌های تولید پادکست نیز می‌توانید بر روی کافه ارز حساب کنید و از طریق سرویس خرید اشتراک از سایت‌های خارجی آن را انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *