وبلاگ

/

/

هارد فورک چیست ؟ | تاثیر آن بر روی قیمت ارزهای دیجیتال

هارد فورک چیست ؟ | تاثیر آن بر روی قیمت ارزهای دیجیتال

۲۷ آذر ۱۴۰۱

هارد فورک ها به این واقعیت مربوط می شود که کاربران مختلف برای حفظ تاریخچه blockchain باید از قوانین مشترک استفاده کنند. هنگامی که طرفین در توافق نباشند، ممکن است زنجیرهای جایگزین ظهور کنند. در حالی که بیشتر فورک‌ها کوتاه مدت هستند، بعضی از آنها دائمی هستند. فورک های کوتاه مدت به دلیل مشکل در دستیابی سریع به اجماع در یک سیستم توزیع شده است. در حالی که از Fork های دائمی (به معنای تغییرات پروتکل) برای اضافه کردن ویژگی های جدید به blockchain، برای معکوس کردن تأثیرات هک کردن یا اشکالات فاجعه بار در blockchain استفاده شده است، همانطور که در فورک بیت کوین در 6 اوت 2010 یا فورک بیت اتریوک و اتریوم کلاسیک وجود داشت. امروز قصد داریم، هارد فورک را معرفی کرده و تاثیر آن بر روی قیمت ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار خواهیم داد. علاوه بر این، شما برای انجام سرویس‌های پرداخت ارزی مثل خرید و فروش ارز دیجیتال می‌توانید از وب‌سایت یا اپلیکیشن کافه ارز استفاده کنید.

هارد فورک چیست؟

هارد فورک به معنای تغییر و بروز رسانی در شبکه یک ارز دیجیتال است. لذا همه کاربران ملزم به اعمال آن هستند. یک هارد فورک سازگار با قبل یا گذشته نیست. هارد فورک گاهی باعث تبدیل شدن به دو ارز می شود. مثلا بیت کوین کش هارد فورکی از بیت کوین است. یا اتریوم کلاسیک هارد فورکی از اتریوم است. و این باعث می شود که دو ارز کاملا جدا به وجود آیند. کسانی که مایل باشند می توانند در قبلی ادامه دهند یا به هارد فورک جدید نقل مکان کنند hard fork مربوط به تغییرات نرم افزاری است و با نسخه های قدیمی خودش هم سازگار نیست.

هارد فورک بیت کوین

blockchain فناوری اساسی بیت کوین یک دفترچه توزیع شده که از “بلوک” داده هایی تشکیل شده است که بطور مداوم در حال رشد است. و یک زنجیره واحد از بلوک ها را تشکیل می دهد (از این رو زنجیره بلوک) از آنجا که بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز است، شرکت کنندگان در این شبکه برای دستیابی به اجماع، باید برای تصدیق معاملات، در مورد مجموعه ای متشکل از قوانین توافق کنند. بنابراین، زنجیره ای از داده های تأیید شده که همه با آن موافق هستند درست یا یک حقیقت واحد است که به آن فورک می گویند.

انواع فورک

فورک نرم : فورک نرم یک نرم افزار ارتقاء یافته است که با نسخه های قدیمی سازگار است این بدان معنی است که شرکت کنندگانی که به نرم افزار جدید ارتقاء نیافته اند، همچنان می توانند در اعتبار سنجی و تأیید معاملات شرکت کنند. اجرای یک سافت فورک بسیار ساده تر است زیرا تنها اکثر شرکت کنندگان به ارتقاء نرم افزار نیاز دارندهمه شرکت کنندگان، اعم از اینکه آنها را به روز کرده اید یا خیر، همچنان به شناسایی بلوک های جدید و حفظ سازگاری با شبکه ادامه خواهند داد.
فورک سخت: فورک های سخت به یک به روز رسانی نرم افزاری اشاره دارد که با نسخه های قدیمی سازگار نیست. همه شرکت کنندگان باید برای ادامه مشارکت و اعتبار معاملات جدید، به نرم افزار جدید ارتقاء دهند. کسانی که بروزرسانی نکرده اند از شبکه جدا می شوند و نمی توانند معاملات جدید را اعتبار دهند این جدایی منجر به واگرایی دائمی blockchain می شود و تا زمانی که حمایت در زنجیره اقلیت به شکل شرکت کنندگان در استخراج زنجیره وجود داشته باشد این دو زنجیره به طور هم زمان وجود خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: شاردینگ چیست

انواع hard fork

هارد فورک دو نوع است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت

هارد فورک برنامه ریزی شده

بروزرسانی در راستای قابلیت‌ها و ویژگی‌های بلاک چین است. تمامی شرکت‌کنندگان به رهبری توسعه‌دهندگان اصلی به زنجیره‌ی جدید رفته و نرم‌افزار خود را بروزرسانی می‌کنند. چرا که این تغییرات در سطح کدنویسی پایه‌ شبکه صورت می‌پذیرند.

هارد فورک بحث برانگیز

فورک سخت برنامه ریزی شده یک نسخه پروتکل است. که از ابتدا در نقشه راه پروژه بیان شده است. از آنجا که این یک به روزرسانی برای افزایش قابلیت ها و ویژگی های blockchain است، کل جامعه به سرپرستی توسعه دهندگان اصلی به زنجیره جدید انتقال می یابند. زیرا این به روز رسانی نیاز به تغییر در پایگاه داده های اساسی دارد. این امر منجر به مرگ زنجیره قدیمی خواهد شد، زیرا به دلیل نداشتن انگیزه، پشتیبانی از آن برای کسی معقول نیست. بنابراین، این مستلزم ایجاد سکه جدید نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: گواه اثبات ذخایر (Proof of Reserves)

بیت کوین کش نوعی از هاردفورک ها

هارد فورک بیت کوین کش

بیت کوین کش هاردفورکی بود. که توسط گروهی که می‌خواستند مقیاس‌پذیری بیت کوین را با افزایش سایز بلاک از 1 مگابایت به 8 مگابایت افزایش دهند، ترتیب داده شد. این کار باعث شد که شبکه بتواند تراکنش‌های بیشتری را پردازش کند، کارمزد شبکه کاهش پیدا کرده و همچنین تنگنای شبکه‌ی بیت‌‌کوین با افزایش استفاده از آن بهبود داده شده است. این هاردفورک منجر به پیدایش ارز جدیدی به نام بیت کوین کش گردید. این امر به این ترتیب امکان پردازش معاملات بیشتر را کرد. بدین ترتیب هزینه های پرداختی کاربران را کاهش داد و با افزایش مصرف، تنگنای شبکه بیت کوین را به حداقل می رساند. فورک سخت منجر به ایجاد ارز جدیدی به نام Bitcoin Cash شد.

اتریوم کلاسیک نوعی از هاردفورک ها

اتریوم نیز برای خنثی کردن تاثیر هک که در یکی از برنامه‌های کاربردی‌ اش به نام سازمان خودکار غیرمتمرکز (ِDAO) اتفاق افتاد، باعث شد هاردفورک را به وجود آورد. توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم و اکثریت شرکت‌کنندگان شبکه، با هاردفورک موافقت کردند و تنها تعداد محدودی از مواضع خود کوتاه نیامده و نرم‌افزار خود را آپدیت نکردند. که بلاک‌چین آنها به اتریوم کلاسیک (ETC) معروف است. فورک سختی برای برگرداندن تأثیرات هک به وجود آمد. با این حال، بخشی از اقلیت جامعه از نظر فلسفی مخالف تغییر زنجیره به هر قیمتی، برای حفظ ماهیت تغییر ناپذیری خود بودند.

هارد فورک اتریوم کلاسیک

از آنجا که توسعه دهندگان اصلی اتریوم و اکثریت جامعه آن با فورک سخت پیش رفتند، اقلیت که در پشت سر مانده و نتوانسته اند. نرم افزار خود را به روز کنند، همچنان به معدن آنچه امروزه با نام Ethereum Classic (ETC) معروف است، ادامه داند. توجه به این نکته مهم است که از آنجا که اکثریت به زنجیره جدید منتقل شده بودند، آنها همچنان نماد اصلی ETH را حفظ می کردند، در حالی که اقلیت طرفدار زنجیره قدیمی اصطلاح Ethereum Classic یا ETC بودند.

بیشتر بخوانید: امضای دیجیتال چیست

سخن پایانی

بیت کوین کش و اتریوم کلاسیک هم مانند دیگر ارز های دیجیتال در اکثر صرافی های دیجیتال موجود است. شما می توانید برای خرید این ارز از صرافی های معتبری مانند binance ، kocoin و سایر صرافی ها استفاده کنید. صرافی هایی که به شما عزیزان معرفی کردیم از معتبر ترین صرافی های دیجیتال هستند. شما با اطمینان کامل می توانید از این صرافی ها ارز دیجیتال خریداری کنید. در صورت نیاز به خرید ارزهای دیجیتالی می توانید از خدمات منحصر به فرد کافه ارز استفاده نمایید. کافه ارز مفتخر به انجام سفارشات شما به صورت 24 ساعته و اتوماتیک می باشد. کافه ارز با کادری مجرب و با تجربه افتخار خدمت به هم میهنان با تضمین بهترین قیمت و بالاترین کیفیت را دارد.<

3.7/5 - (3 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *