وبلاگ

/

/

معرفی 10 تا از بهترین دانشگاه‌های کانادا

معرفی 10 تا از بهترین دانشگاه‌های کانادا

۳۰ بهمن ۱۴۰۱

معرفی بهترین دانشگاه‌های کانادا

معرفی بهترین دانشگاه‌های کانادا : فهرست بهترین دانشگاه های کانادا به تازگی در ماه آوریل توسط موسسه کیو اس (QS World University Rankings) منتشر شده شامل ۲۶ دانشگاه برتر کانادا است. این دانشگاه‌ها بر اساس روشی رتبه‌بندی شده‌اند که هر دانشگاه را با توجه به شهرت آکادمیک و پرسنل، تحقیقات منتشر شده و موارد دیگر، ارزیابی می‌کند. تحصیل در بهترین دانشگاه های کانادا فرصت دریافت خدمات آموزشی در سطح جهانی و عالی را در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهد. هزینه تحصیل در کانادا هم در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافتهٔ دیگر نظیر آمریکا نسبتا کمتر است. روند کاری ثبت درخواست برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا، ساده‌تر است و در کنار این‌ها، پس از مهاجرت به کانادا با هدف تحصیل، امکان دائمی کردن اقامت هم وجود خواهد داشت و کانادا یکی از بهترین مقصدها برای تحصیل در خارج از کشور است که هر سال تعداد زیادی دانشجوی بین‌المللی می‌پذیرد.

مسئلهٔ دیگری که دانشگاه های کانادا به‌خاطر آن شهرت پیدا کرده‌اند، تمایل‌شان به جذب دانشجویان خارجی و همکاری با سازمان‌ها و مؤسسه‌های علمی-تحقیقاتی بین‌المللی است. نظر به این مسئله، تحصیل در کانادا از لحاظ آشنایی با مردمانی با فرهنگ‌ها و عقاید مختلف می‌تواند تجربهٔ ارزشمندی باشد.بر اساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در میان دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در کانادا، نود درصد آن‌ها از انتخاب‌شان مبنی بر مهاجرت به کانادا برای تحصیل راضی بوده‌اند و ۹۵٪ آن‌ها تحصیل در کانادا را به دیگران هم توصیه کرده‌اند. خرید یا ثبت نام آزمون در سایت های خارجی در ایران گرچه با مشکلات پرداخت ارزییا حمل و نقل همراه بوده اما همچنان از محبوبیت زیادی برخوردار است.شما میتوانید برایثبت نام در آزمون های بین المللیو همچنین میتوانید برایپرداخت هزینه تعیین وقت سفارت ها از طریق سایت کافه ارز بدون هیچ نگرانی اقدام کنید.

این مقدمهٔ کوتاه عنوان شد تا درک بهتری از دلایل محبوبیت تحصیل در کانادا در میان دانشجویان خارجی پیدا کنید. در ادامه به موضوع اصلی و معرفی بهترین دانشگاه های کانادا خواهیم پرداخت.

معرفی بهترین دانشگاه‌های کانادا

رنکینگ دانشگاه‌های کانادا و مراکز آموزشی و برنامه‌های تحصیلی متنوع باعث شده است که این کشور زیبا به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای جذب دانشجویان بین‌المللی از سراسر دنیا تبدیل شود. در این شرایط دانشجویان زیادی تمایل دارند در این کشور زیبا و در موقعیت‌های عالی تحصیل کنند. گزینه‌ها و راه‌های متعددی برای تحقق رویای شما مبنی بر تحصیل در کانادا وجود دارد که لازم است به دقت آن‌ها را بررسی کرده و بهترین روش را متناسب با شرایط خود انتخاب کنید. دانشجویان بین‌المللی کانادا به دلیل موقعیت مناسب و برنامه‌های آموزشی مؤثر این کشور، همواره در حال افزایش است و بسیاری از این دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی ترجیح می‌دهند که در کانادا بمانند و وارد دنیای کار شوند.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو (University of Toronto) عنوان رتبه یک از بهترین دانشگاه های کانادا را به خود اختصاص داده و در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی هم با صعود چهار پله‌ای، به طور مشترک در جایگاه ۲۵ قرار گرفته است. این دانشگاه در اکثر شاخص‌ها به خصوص شاخص خوشنامی آکادمیک با رتبه ۱۵ در جهان، بهترین امتیازها را کسب کرد. در میان دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش، دانشگاه تورنتو معمولا انتخاب اول است و سیستم آموزشی آن بسیار شبیه به دانشگاه‌های تراز اول کشور انگلستان است.دانشگاه تورنتو بیش از هفتاد هزار دانشجو دارد که در این میان شانزده درصد، دانشجویان بین‌الملل هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین کشور برای مهاجرت تحصیلی

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل (McGill University) واقع در مونترال امسال هم همچنان در جایگاه دوم از بهترین دانشگاه های کانادا باقی ماند. این دانشگاه با صعود چهار پله‌ای در رنکینگ جهانی در جایگاه ۳۱ قرار گرفته است. دانشگاه مک گیل شامل ۱۲ برنده نوبل و ۱۴۵ بورسیه رودز در میان فارغ‌التحصیلان خود و همچین نخست وزیر فعلی کانادا، جاستین ترودو است. دانشگاه مک گیل یازده دانشکده دارد و چهارصد رشته‌ی مختلف را ارائه می‌دهد. در بین دانشگاه‌های آمریکای شمالی، مک گیل بیشترین تعداد دانشجویان بین‌الملل در رشته‌ی پزشکی را دارد و در میان تمام مراکز آموزش پزشکی در رتیه‌ی بیست و سوم جهان قرار دارد.

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بیریتیش کلمبیا

 

در سومین جایگاه از بهترین دانشگاه های کانادا، دانشگاه بریتیش کلمبیا (University of British Columbia) را داریم که پس از صعود شش پله‌ای، امسال رتبه ۴۵ را در میان بهترین دانشگاه‌های بین‌المللی به دست آورد. این دانشگاه با هدف حمایت از نوآوری و به چالش کشیدن وضع موجود، امسال رتبه ۲۸ را در شاخص خوش‌نامی آکادمیک به دست آورد.این دانشگاه در حال حاضر شصت و هشت هزار دانشجوی مشغول به تحصیل دارد و در فهرست افتخارات خود، فارغ‌التحصیلان برجسته‌ای مانند سه نخست‌وزیر کانادا و هشت برنده‌ی جایزه‌ی نوبل را ثبت کرده است.

دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال

امسال دانشگاه مونترال (Universite’ de Montreal) با پیشی گرفتن از دانشگاه آلبرتا در جایگاه چهارم از بهترین دانشگاه های کانادا قرار گرفت. این دانشگاه تحقیقاتی فرانسوی زبان دولتی در شهر مونترال قرار گفته و در سال ۱۸۷۸ تاسیس شد. در حال حاضر بیش از ۶۷۳۵۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند که شامل ۱۰۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی می‌شود.دانشگاه مونترال هفده دانشکده‌ی مختلف دارد که برترین آن‌ها دانشکده داروسازی با رتبه‌ی 48 جهانی است.

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه البرتا

 

امسال دانشگاه آلبرتا (University of Alberta) شش پله سقوط کرده و در جایگاه ۱۱۹ بین‌المللی قرار گرفت. این دانشگاه که یکی از بهترین دانشگاه های کانادا است، پذیرای ۴۰۰۰۰ دانشجو بوده و از چهار پردیس تشکیل شده است.این دانشگاه دارای 18 دانشکده در شش کمپ مختلف است و 83 ساختمان آموزشی دارد. دانشکده‌ی مهندسی شیمی آلبرتا از شهرت جهانی قابل توجهی برخوردار است.آلبرتا یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین دانشگاه‌های کشور است اما با این حال کیفیت و امکانات آموزشی آن در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر

 

دانشگاه مک مستر (McMaster University) که یکی از بهترین دانشگاه های کانادا است، پس از سقوط ۴ پله‌ای در رتبه‌بندی‌های جهانی، امسال در جایگاه ۱۴۴ در میان بهترین دانشگاه‌های بین‌المللی قرار گرفت. این دانشگاه در شاخص دانشکده‌های بین‌المللی بالاترین امتیاز خود را به دست آورده و رتبه ۸۳ در جهان را به دست آورد. دانشگاه مک مستر در شهر همیلتون استان آنتاریو قرار گرفته و بیشترین شهرت آن مربوط به مدرسه پزشکی خوشنام آن است.دانشکده‌های کسب و کار، مهندسی، بهداشت، علوم انسانی و علوم اجتماعی تنها دانشکده‌های مک مستر هستند.

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو

 

هفتمین جایگاه از میان بهترین دانشگاه های کانادا به دانشگاه واترلو (Waterloo University) تعلق دارد. این دانشگاه امسال به جایگاه ۱۶۶ جهانی دست یافته اما در رتبه‌بندی دانشگاه‌های کانادا همچنان در مقام هفتم باقی مانده است. عملکرد واترلو در شاخص خوش‌نامی کارفرما فوق‌العاده بوده و جایگاه ۸۵ جهانی را از آنِ خود کرده است و 97% فارغ‌التحصیلان واترلو موفق شده‌اند که به بازار کار راه پیدا کنند.. این دانشگاه در سال ۱۹۵۶ تاسیس شده، سه پردیس داشته و عضو گروه تحقیقاتی بلندآوازه U15 است.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن

امسال دانشگاه وسترن (Western University) در رتبه‌بندی جهانی ۹ پله صعود داشته و به جایگاه مشترک ۲۰۳ دست یافته است. این دانشگاه که یکی از بهترین دانشگاه های کانادا در زمینه تحقیقاتی محسوب می‌شود، در سال ۱۸۷۸ تاسیس شده و پذیرای بیش از ۳۸۰۰۰ دانشجو از ۱۲۱ کشور مختلف است. دانشگاه وسترن در شاخص‌های میزان ارجاع برای هر دانشکده و خوش‌نامی کارفرما، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است.

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز

دانشگاه کوئینز (Queen’s University) واقع در کینگستون، آنتاریو امسال به طور مشترک با دانشگاه کلگری دررتبه نهم از بهترین دانشگاه های کانادا در سال جدید قرار گرفت. امسال رتبه این دانشگاه در میان دانشگاه‌های جهان ۹ پله سقوط داشته داشته و به همراه دانشگاه کلگری، جایگاه ۲۴۶ را به خود اختصاص داده است. عملکرد این دانشگاه از لحاظ شاخص خوشنامی کارفرما بسیار چشمگیر بوده و رتبه ۹۹ را در جهان به دست آورده است. ۹۱ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه کوئین با ۲۴۰۰۰ دانشجو، تنها ظرف مدت شش ماه پس از فارغ‌التحصیلی، استخدام می‌شوند.به دلیل ارزش بالای پژوهشی، کوئینز در بین دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش بسیار مورد علاقه‌ی متقاضیان مقطع دکتری است. ایلان ماسک مشهور، یکی از نخست وزیران پیشین کانادا و همچنین دو تن از برندگان جایزه‌ی نوبل؛ از فارغ‌التحصیلان دانشگاه کوئینز هستند.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری (Calgary University) علی‌رغم سقوط ۱۳ پله‌ای ، همچنان در فهرست بهترین دانشگاه های کانادا در جایگاه مشترک نهم قرار دارد. این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی هم به طور مشترک در جایگاه ۲۴۶‌ از بهترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است و در شاخص بین‌المللی دانشکده‌های جهان، بالاترین امتیاز خود تا به امروز را کسب کرده و رتبه ۲۱۲ را به دست آورده است.دانشگاه کلگری در سال ۱۹۴۴ به عنوان شعبه‌ای از دانشگاه آلبرتا تاسیس شد و سپس به عنوان یک دانشگاه مستقل با پنج پردیس و بیش از ۳۳ هزار دانشجو به فعالیت خود ادامه داد.ت درصد از محصلان کلگری را دانشجویان بین‌الملل تشکیل داده‌اند. جیمز گاسلینگ، پدر برنامه نویس جاوا از فارغ‌التحصیلان کلگری است.

 

می‌دانید دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا که با نام مجوز تحصیل در کانادا هم شناخته می‌شود، چقدر سخت است؟ دانستن پاسخ این سوال در زمان تصمیم‌گیری برای مکان تحصیل، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارد. بنابراین برای دریافت ویزای تحصیل در کانادا باید چه کارهایی انجام دهید؟

۱. اپلای برای یک دانشگاه کانادایی و دریافت نامه پذیرش

دریافت ویزای تحصیلی کانادا

 

اگر هنوز مطمئن نیستید که در کدام یک از بهترین دانشگاه‌های کانادا تحصیل کنید، باید هرچه زودتر و قبل از شروع پروسه دریافت ویزای تحصیلی تصمیم خود را بگیرید. پس از اخذ پذیرش در یک دانشگاه کانادایی، یک نامه پذیرش دریافت خواهید کرد که برای درخواست ویزا لازم است. برخی از دانشگاه‌های پیشنهادی ما در کانادا شامل موارد زیر است:

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه یورک
  • دانشگاه مانیتوبا
  • دانشگاه تامپسون ریورز
  • دانشگاه وینیپگ

۲. بررسی ضرورت دریافت ویزای دانشجویی کانادا

دریافت ویزای تحصیلی کانادا

می‌توانید از ابزار رسمی مجوز تحصیل در کانادا استفاده کنید و بفهمید که آیا نیاز به ویزا یا اجازه تحصیل دارید. اگر یکی از شرایط زیر برای شما صدق می‌کند، نیازی به دریافت ویزای تحصیلی کانادا نخواهید داشت:

  • اگر عضو خانواده یا کارمند یک نماینده خارجی در کانادا هستید که به تایید وزارت امور خارجه، تجارت و توسعه کانادا رسیده است.
  • برای برنامه تحصیلی ثبت‌نام کرده‌اید که طول مدت آن کمتر از شش ماه است.

فراموش نکنید که ویزا یا مجوز تحصیلی مانند ویزاهای معمولی دیگر نیست که به شما اجازه ورود یا سفر به کانادا را بدهد. برای ورود به کانادا، نیاز به ویزای مسافرتی یا مجوز الکترونیک سفر (eTA) خواهید داشت.

۳. شروع فرآیند درخواست ویزای تحصیلی کانادا

دریافت ویزای تحصیلی کانادا

 

به محض این‌که نامه پذیرش خود را از دانشگاه دریافت کردید، می‌توانید به مرحله بعد یعنی درخواست ویزای تحصیلی که در کانادا با نام مجوز تحصیل شناخته می‌شود، بروید. اولین گام‌های برای دریافت ویزا شامل موارد زیر است:

  • درخواست آنلاین ویزای تحصیلی کشور کانادا از طریق وب‌سایت شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC)
  • ارسال پستی مدارک درخواست ویزا در صورت عدم موفقیت در ارسال آنلاین مدارک
  • ارائه نامه پذیرش از یک موسسه آموزشی معتبر(دانشگاهی که از نظر دولت کانادا شناخته شده باشد)
  • ارائه مدارک اثبات منابع تمکن مالی برای پشتیبانی از مخارج شما در طول تحصیل در کانادا (هزینه شهریه و مخارج زندگی)
  • ارائه مدارک سوء پیشینه
  • ارائه مدارک پزشکی که نشان می‌دهد در وضعیت سلامتی خوبی قرار دارید؛ در صورت نیاز آزمایشات کامل پزشکی را ارسال کنید.

طبق قوانین جدید ویزا، اگر یکی از اعضای خانواده شما در کانادا مشغول به کار است یا تقاضای مجوز کار کرده باشد، به درخواست ویزای تحصیلی شما ظرف مدت دو هفته رسیدگی خواهد شد. در صورت وجود شرایط زیر، باید مجوز تحصیل خود را تکرار یا تمدید کنید:

  • تمایل برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر
  • قابلیت تمدید برنامه تحصیلی شما
  • عوض کردن دانشگاه

مجوز تحصیلی شما ۹۰ روز پس از اتمام تحصیلات یعنی پس از دریافت اعلامیه تکمیل تحصیلات منقضی خواهد شد. در طول این مدت می‌توانید برای سفر در کانادا، در این کشور بمانید یا برای مجوز کار درخواست بدهید که به شما امکان استخدام در یک شغل تمام وقت، نیمه وقت یا حتی خوداشتغالی را می‌دهد.

نکته مهم:حتما بررسی کنید که کشور شما در فهرست درخواست بیومتریک برای تقاضای ویزای تحصلی قرار دارد یا خیر.

۴. آماده کردن تمام مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا

  • فرم پرشده درخواست ویزای تحصیلی
  • نامه اصلی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت معتبر که به شما اجازه بازگشت به کشور خود را می‌دهد. اگر در آمریکا زندگی می‌کنید نیاز به این گزینه ندارید
  • دو عکس جدید با سایز پاسپورتی که پشت آن، نام و تاریخ تولد شما درج شده باشد
  • مدرک اثبات تمکن مالی در طول دوره تحصیل. یعنی شما بابت هر سال زندگی در این کشور، باید بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰ دلار کانادا، پول داشته باشید.
  • انگیزه‌ نامه
  • اگر قصدتحصیل در کبکرا دارید، به گواهی پذیرش از کبک، ترجمه انگلیسی و فرانسوی مدارک، بیانیه مترجم و کپی برابر با اصل مدرک اصلی، نیاز خواهید داشت.
  • مدرک پرداخت هزینه ویزای دانشجویی (۱۵۰ دلار کانادا)

۵. شرط زبان برای تحصیل در کانادا

شرط زبان برای تحصیل در کانادا

مدارک مهارت زبان انگلیسی در فهرست مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای تحصیلی کشور کانادا قرار داده نشده است. اما اگر از یک کشور انگلیسی زبان نیامده باشید، دانشگاه‌های کانادا از شما می‌خواهند مدارک تسلط بر زبان انگلیسی خود را ارائه دهید. آزمون‌های انگلیسی مورد پذیرش دانشگاه‌های کانادا شامل موارد زیر است:

  • آیلتس اکادمیک
  • تافل iBT
  • PTE آکادمیک
  • C1 پیشرفته

۶. جلسه بیومتریک و مصاحبه

بسته به ملیت شما، ممکن است نیاز باشد که در مرکز درخواست ویزا در کشور خود حاضر شده و احراز هویت بیومتریک انجام دهید. هزینه این کار ۸۵ دلار کانادا است. این مبلغ جدا از هزینه درخواست ویزای تحصیلی (۱۵۰ دلار کانادا) است. برخی از کشورهای از انجام بیومتریک معاف هستند؛ بنابراین شهروندان این کشورها هیچ وقت نیاز به مراجعه به مرکز ویزا نخواهند داشت. با توجه به موقعیت فردی شما، ممکن است برای انجام مصاحبه فراخوانده شوید. مراکز درخواست ویزا در هر کشور بابت انجام این خدمات، هزینه اندکی از شما دریافت خواهند کرد.

۷. دریافت ویزای تحصیلی کانادا چقدر طول می کشد؟

پس از درخواست مجوز تحصیل در کانادا، ممکن است زمان رسیدگی به پرونده شما تا ۹۰ روز طول بکشد اما معمولا این فرآیند سریع‌تر انجام می‌شود. این زمان به موقعیت کشور مبدا شما هم بستگی دارد. اگر در کشورهای چین، هند، مراکش، پاکستان، فیلیپین، سنگال و ویتنام زندگی می‌کنید،می‌توانید از Student Direct Stream برای دریافت سریع‌تر ویزای خود استفاده کنید. هزینه این سرویس ۱۵۰ دلار کانادا و زمان رسیدگی معمولا حدود ۲۰ روز کاری است. برای دریافت اطلاع بیشتر و جدیدتر از ویزای تحصیلی کشور کانادا می‌توانید از وب‌سایت ویزای تحصیلی دولت کانادا بازدید کنید

جمع بندی :

خب در این مقاله به بررسی معرفی بهترین دانشگاه‌های کانادا پرداختیم. نظر شما درباره بهترین دانشگاه های کانادا چیست؟ دانشجویان بین المللی که قصد پرداخت شهریه یا هزینه ثبت‌نام دانشگاه‌های کانادا را دارند، می‌توانند از خدمات پرداخت‌های بین‌المللی کافه ارز با استفاده از پی پال و کارت‌های ویزا و مستر استفاده کرده و بدون هیچ مشکل و تاخیری پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهند.

5/5 - (24 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *