وبلاگ

/

/

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

هزینه تحصیل در کانادا چقدر است؟

۸ اسفند ۱۴۰۱

کانادا یکی از محبوب‌ترین مقصدهای تحصیل در خارج از کشور برای دانشجویان بین‌المللی است که تنوع بالایی از تجارب و فرصت‌ها را در کشوری که به شهرهای چندفرهنگی و زیبایی طبیعی شناخته می‌شود، ارائه می‌دهد. اگر قصد تحصیل در بهترین دانشگاه‌های کانادا را دارید، خبر خوب این که هزینه شهریه‌ها بسیار ارزان‌تر از سایر کشورهای انگلیسی‌زبان (آمریکا، انگلیس و استرالیا) است هرچند در مقایسه با سایر کشورها، هزینه تحصیل در کانادا بالا است.

شورای وزارت آموزش کانادا ابزاری آنلاین را فراهم کرده که به دانشجویان بین‌المللی آینده این امکان را می‌دهد که خیلی سریع هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مختلف کانادا را محاسبه کرده و راهنمایی‌هایی هم در خصوص مدارک لازم برای درخواست پذیرش تحصیلی ارائه می‌دهد. در این مطلب از معرفی هزینه تحصیل در خارج، یک راهنمای خلاصه و مفید برای میزان هزینه های مختلف تحصیل و زندگی در کانادا را در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر شما هم قصد ادامه تحصیل در کانادا را دارید، برای پرداخت ارزی هزینه‌های مهاجرت تحصیلی به خصوص هزینه تعیین وقت سفارت کانادا نیاز دارید که از یک مجموعه متخصص کمک بگیرید. چون به خاطر محدودیت‌های موجود خودتان به تنهایی نمی‌توانید این هزینه‌ها را پرداخت کنید.

هزینه تحصیل در کانادا

دانشگاه‌های کانادا خود هزینه شهریه را تعیین می‌کنند و این هزینه با توجه به فاکتورهای مختلف، متفاوت است:

  • این‌ که در چه رشته‌ای تحصیل می‌کنید؟
  • آیا دانشجوی بین‌المللی یا بومی هستید؟
  • این که در کدام مقطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد) تحصیل می‌کنید؟

طبق جدیدترین گزارش اداره آمار کانادا، شهریه دانشگاه‌ها در این کشور برای دانشجویان بومی در مقطع کارشناسی کاهش 5.3 درصدی و برای دانشجویان بی‌المللی در همین مقطع افزایش 7.6 درصد داشته است.

هزینه تحصیل در کانادا

شهریه دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی

طبق اطلاعاتی که در سال 2022 اعلام شد، اگر شهروند کانادا هستید و در این کشور در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنید، هزینه سالانه شما به طور میانگین6800 دلار کانادا خواهد بود. دانشجویان بین‌المللی در همین مقطع باید مبلغ 21،100 دلار کانادا را به عنوان هزینه تحصیل در کانادا برای یک سال در نظر بگیرند. البته توجه کنید که این مقدار برای رشته‌های مختلف متفاوت است و اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، هزینه‌ها را بر اساس رشته تحصیلی خود محاسبه کنید. زیرا هزینه تحصیل در رشته‌ها انسانی کمتر بوده، در حالی که رشته‌هایی مانند مهندسی و پزشکی جزو گران‌ترین رشته‌ها محسوب می‌شوند. برخلاف آمریکا هزینه تحصیل در رشته‌های کسب و کار مدیریت نسبت به سایر کشورها پایین است.

بیشتر بخوانید: پرداخت هزینه آزمون WES

شهریه دانشگاه های کانادا در مقطع کارشناسی ارشد

اگر قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارید، باید بدانید که هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد عموما پایین‌تر از مقطع کارشناسی است که البته میزان شهریه شما به رشته تحصیلی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. میانگین شهریه برای دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی ارشد به صورت سالانه 7000 الی 20000 دلار کانادا برآورد می‌شود و نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است.

دوره‌های MBA اجرایی معمولا گران‌ترین رشته‌ها هستند، اگر قصد تحصیل در رشته‌های مدیریت کسب و کار را دارید، باید بدانید که تحصیل در این رشته در مقطع ارشد چیزی حدودا میانگین 30000 الی 40000 دلار کانادا هزینه دارد.

شهریه دانشگاه های کانادا

هزینه زندگی در کانادا

گرچه برای هزینه تحصیل در کانادا و دریافت ویزای تحصیلی، علاوه بر هزینه‌های دانشگاه باید حداقل 10000 دلار کانادا (7570 دلار آمریکا) تمکن مالی داشته باشید اما احتمالا امسال به دلیل شیوع بحران کرونا و تاثیر منفی آن بر اقتصاد، باید مبلغ بیشتری را برای هزینه‌های زندگی در نظر بگیرید. هزینه زندگی با توجه به شهری که در آن هستید و عادات خرج کردن شما متفاوت است که البته هزینه زندگی در شهرهای بزرگ‌تر عموما بیشتر است.

دانشگاه مونترال تخمین می‌زند که دانشجویان به یک بودجه 14700 دلاری برای یک سال هزینه مسکن، غذا، کتاب و لوازم مورد نیاز برای تحصیل، هزینه تلفن و اینترنت و هزینه‌های متفرفه نیاز خواهند داشت. همچنین دانشگاه بریتیش کلمبیا واقع در شهر ونکوور تخمین می‌زند که هزینه‌های زندگی به طور سالانه 15500 دلار است که شامل بیمه سلامت اجباری (سالانه بین 600 الی900 دلار) تحت طرح سلامت بریتیش کلمبیا است. طبق بررسی‌های انجام شده، تورنتو گران‌ترین شهر کانادا برای زندگی است که پس از آن ونکوور در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

سه نوع اقامت دانشجویی (هم‌خانه شدن، خوابگاه دانشجویی و منزل شخصی) هزینه‌های متفاوتی دارند که دانشجویان برای خوابگاه‌های داخل دانشگاه سالانه بین 3000 تا 7500 دلار کانادا پرداخت می‌کنند. منزل‌های شخصی مشترک می‌تواند حدود 8400 دلار به علاوه هزینه‌های سالانه قبض‌ها، هزینه داشته باشد. هزینه خوابگاه‌های دانشجویی اغلب ارزان‌تر بوده و برخی از دانشگاه‌ها شرایط خرید غذا با هزینه کمتر از بوفه را فراهم کرده‌اند. برخی از هزینه‌های زندگی در کانادا در زیر آمده است:

  • غذا خوردن در رستوران: هر نفر 20 دلار کانادا
  • بلیط تک سفره در وسایل حمل و نقل عمومی: 3.25 دلار کانادا
  • نان: 3 دلار کانادا
  • بلیط سینما: 10- 15 دلار کانادا
  • شهریه ماهانه باشگاه: 9500 – 1700 دلار کانادا

علاوه بر این هزینه‌ها باید یک بیمه اجباری هم در زمان تحصیل خود در این کشور خریداری کنید که هزینه‌ای 600 تا 800 دلاری در سال به همراه خواهد داشت. همچنین باید بودجه کافی برای هزینه‌های جانبی مانند لباس گرم زمستانی در نظر بگیرید.

هزینه های درخواست پذیرش و ویزای دانشجویی

برای تحصیل در کانادا نیاز به مجوز تحصیل دارید که به عنوان ویزای دانشجویی در طول دوران اقامت شما در کانادا عمل خواهد کرد. اگر دوره آموزشی شما شش ماه یا کمتر طول می‌کشد نیاز به دریافت مجوز تحصیل ندارید.

به جز هزینه های تحصیل در کانادا که پیش‌تر به آن اشاره شد، درخواست ویزای تحصیلی کانادا 150 دلار هزینه خواهد داشت. هزینه درخواست پذیرش از دانشگاه‌های کانادا با توجه به دانشگاهی که انتخاب می‌کنید و کشور مبدا شما، متفاوت است. برای مثال دانشگاه بریتیش کلمبیا از دانشجویان کانادایی در مقطع کارشناسی مبلغ 50 تا 70 دلار و از دانشجویان بین‌المللی در همین مقطع مبلغ 118.50 دلار دریافت می‌کند. اگر از کشورهای در حال توسعه باشید، ممکن است از پرداخت این هزینه معاف باشید. مطلب «معرفی 10 تا از بهترین دانشگاه‌های کانادا» به شما برای انتخاب دانشگاه مورد نظرتان کمک می‌کند.

هزینه‌های تحصیل در کانادا

کمک‌های مالی برای تحصیل در کانادا

برای تامین هزینه‌های تحصیل خود می‌توانید از بورسیه‌ها، کمک‌های بلاعوض و کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را دارند، استفاده کنید. این کمک‌ها شامل بورسیه‌های خاص برای موفقیت‌های ورزشی و تحصیلی و بورسیه‌های تخصصی برای برخی رشته‌ها می‌شود.

بسیاری از دانشگاه‌های کانادا بورسیه‌های اختصاصی خود را دارند، بنابراین می‌توانید برای آن‌ها هم درخواست دهید. فراموش نکنید که برای دریافت بورسیه باید خیلی زود اقدام کنید چون بودجه آن‌ها محدود و رقابت بسیار بالا است. توصیه می‌شود دانشجویان بین‌المللی برای تامین هزینه تحصیل در کانادا به دنبال بورسیه‌هایی که توسط سازمان‌های متفرقه ارائه می‌شود هم باشند.

 

مشاغل دانشجویی در کانادا

اگر برای تامین هزینه تحصیل در کانادا مایل به انجام کار پاره وقت باشید، می‌توانید در طول ترم هفته‌ای 20 ساعت در داخل یا بیرون دانشگاه کار کنید و در دوران تعطیلات مانند تعطیلات زمستان و تابستان، بدون نیاز به مجوز کار به صورت تمام‌وقت کار کنید. شرایط لازم برای شغل دانشجویی شامل موارد زیر است:

  • در دست داشتن مجوز تحصیلی معتبر
  • دانشجوی تمام وقت بودن
  • ثبت‌نام در یک موسسه آموزشی در مقطع کارشناسی به بالا
  • مشغول به تحصیل بودن در یک برنامه آموزشی تحصیلی، حرفه‌ای یا تخصصی که منجر به دریافت گواهی یا مدرکی می‌شود که حداقل ۶ ماه به طول بینجامد.

همچنین نیاز به دریافت یک شماره بیمه اجتماعی (SIN) از اداره خدمات کانادا برای کار در این کشور یا دریافت مزایا و خدمات از برنامه‌های دولتی دارید.

 

نتیجه:

نظر شما راجع به هزینه تحصیل در کانادا چیست؟ اگر شما دانشجوی یکی از دانشگاه‌های کانادا هستید یا تازه فرآیند درخواست پذیزش از موسسات آموزشی این کشور را شروع کرده‌اید، می‌توانند برای پرداخت شهریه یا هزینه‌های ثبت‌نام از خدمات پرداخت‌های بین‌المللی کافه ارز با استفاده از خرید با پی پال و خرید با ویزا و مستر کارت استفاده کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *