وبلاگ

/

/

همه چیز درباره دامیننس تتر و تاثیر آن بر روی بازار ارز دیجیتال

همه چیز درباره دامیننس تتر و تاثیر آن بر روی بازار ارز دیجیتال

۱۶ مرداد ۱۴۰۲

دامیننس تتر : دامیننس (Dominance) به طور کلی به مفهوم تسلط یا سلطه اشاره دارد. در مورد دامیننس تتر نیز، منظور تسلط استیبل کوین تتر بر روی بازار رمزارزها است. به طرز ساده‌تر، دامیننس تتر نشان‌دهنده سهم ارز دیجیتال تتر از کل بازار خرید و فروش ارز دیجیتال است. ارزش کل بازار یا “مارکت کپ” تتر از حاصل ضرب تعداد توکن‌های در گردش با قیمت تتر محاسبه می‌شود و چون قیمت تتر برای خرید تتر همواره تقریباً برابر با یک دلار است، می‌توان گفت ارزش کل بازار تتر برابر با توکن‌های در گردش این ارز دیجیتال استیبل کوین است. در ادامه مفهوم دامیننس تتر را بررسی کرده و تاثیر آن بر روی بازار رمزارزها را نیز مرور خواهیم کرد.

نمودار تتر

دامیننس تتر چیست(Tether Dominance) ؟

دامیننس تتر به ازای تقسیم ارزش بازار تتر بر روی ارزش کل بازار رمزارزها به دست می‌آید. افزایش دامیننس تتر نشان‌دهنده افزایش تعداد توکن‌های USDT در گردش است، در حالی که کاهش دامیننس استیبل کوینUSDT نشان‌دهنده کاهش تعداد توکن‌های تتر در گردش آن است. دامیننس تتر به این دلیل بسیار مهم است که افزایش آن نشان‌دهنده فروش ارزهای دیجیتال توسط معامله‌گران و تبدیل آنها به USDT است، و کاهش آن نشان‌دهنده تبدیل تتر به سایر رمزارزها است.

زمانی که دامیننس تتر افزایش می‌یابد، می‌توان نتیجه گرفت که اکثر معامله‌گران در حال فروش دارایی‌های خود هستند و احتمال ریزش کل بازار رمزارزها وجود دارد. همچنین، از کاهش دامیننس تتر می‌توان استنتاج کرد که معامله‌گران در حال تبدیل استیبل کوین‌های خود به سایر رمزارزها هستند و احتمال صعود بازار وجود دارد.

ارتباط دامیننس تتر با بیت کوین

در شرایط عادی و زمانی که روند بازار کاملاً مشخص است، معمولاً توجهی به نمودار dominance تتر نمی‌شود. در این شرایط، تمام توجهات به دامیننس یا تسلط بیت کوین بر بازار است؛ اما در شرایطی که روند بازار دستخوش تغییر می‌شود، با توجه به نقش USDT در ثبات بازار، تحلیل نمودار دامیننس تتر می‌تواند به تحلیل آینده بازار کمک کند. تجزیه و تحلیل دامین بیت کوین، به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا زمان پایان روند صعودی بیت کوین و آغاز روند صعودی آلت کوین‌ها را تشخیص دهند. همچنین می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که معامله‌گران در حال تبدیل دارایی‌های خود به آلت‌کوین‌های مختلف هستند.

سلطه تتر بر بازار و یش بینی روند در آینده

تحلیل دامیننس بیت کوین می‌تواند به تشخیص زمان آغاز روند صعودی آلت‌سیزن (AltSeason) به طور قابل توجهی کمک کند. اما دامیننس تتر نشان‌دهنده وضعیت کلی بازار رمزارزها است. زمانی که اعتماد به بازار رمزارزها کاهش می‌یابد، معامله‌گران دارایی‌های خود را به دلار (USDT) تبدیل می‌کنند و در حالت برعکس، زمانی که به بازار خوش‌بین هستند، استیبل کوین‌های خود را به بیت کوین و سایر آلت کوین‌ها تبدیل می‌نمایند.

به زبان ساده‌تر، افزایش دامیننس تتر نشان می‌دهد که افراد در حال فروش رمزارزهای خود هستند. به همین دلیل، قیمت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و آلت کوین‌ها در این دوره‌ها کاهش می‌یابد به دلیل کاهش تقاضا. همچنین، زمانی که افراد شروع به تبدیل USDT‌های خود به سایر رمزارزها می‌کنند، تسلط تتر کاهش می‌یابد و تقاضا برای سایر ارزهای دیجیتال به سرعت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، اگر تسلط USDT افزایش یابد، قیمت ارزهای دیجیتال کاهش می‌یابد، اما اگر تسلط آن کاهش یابد، قیمت ارزهای دیجیتال افزایش می‌یابد.

در نمودار زیر، تأثیر افزایش دامیننس تتر بر قیمت بیت کوین به صورت کندل استیک با رنگ نارنجی نمایش داده شده است. این نمودار نشان می‌دهد که بین قیمت بیت کوین و سلطه تتر یک همبستگی معکوس وجود دارد. یعنی با افزایش قیمت بیت کوین، تسلط تتر کاهش می‌یابد و با کاهش قیمت بیت کوین، روند تسلط تتر بر بازار رمزارزها صعودی می‌شود. همچنین، افزایش تسلط تتر بر بازار رمزارزها نشان‌دهنده کاهش ارزش کل بازار یا مارکت کپ نیز می‌باشد. در نمودار زیر، تأثیر افزایش دامیننس تتر بر ارزش کل بازار با رنگ نارنجی و به شکل کندل‌استیک مشاهده می‌گردد. همانطور که در نمودار آشکار است، با افزایش تسلط تتر بر بازار، مارکت کپ بازار رمزارزها کاهش می‌یابد. همچنین، برای اینکه بیشتر درباره امنیت تتر بدانید مطلبآیا تتر امن استرا مطالعه کنید و در صورت نیاز می‌توانید از ما مشاوره رایگان بگیرید.

ارتباط dominance تتر بر قیمت بیت کوین

 

دامیننس تتر و پیش‌بینی روند بازار

در بسیاری از اوقات، روند بازار ارزهای دیجیتال به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست. در این شرایط، تحلیل‌گران از سلطه تتر برای پیش‌بینی آینده بازار استفاده می‌کنند. وقتی بازار در محدوده‌ای از قیمت قرار دارد یا موج صعودی یا نزولی قدرتمندی آغاز می‌شود، تحلیل روند بازار به چالشی تبدیل می‌شود. در این شرایط، استفاده از خطوط حمایت و مقاومت درنموداردامیننس تتر می‌تواند به تحلیل‌گران کمک کند تا روند کلی بازار را پیش‌بینی کنند. همچنین، شما اگر به دنبال بهترین صرافی برای خرید تتر هستید ما برای شما مطلببهترین صرافی برای خرید تتررا ارائه کرده‌ایم برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود مطلب آن را مطالعه کنید.

به عنوان مثال، پس از کاهش ۵۲ درصدی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۲ و سقوط آن از محدوده ۶۷,۰۰۰ دلار به ۳۰,۰۰۰ دلار، دامیننس تتر تقریباً ۲ درصد افزایش یافت. در نمودار زیر، تأثیر افزایش دامیننس تتر همزمان با کاهش قیمت بیت کوین به طور دقیق قابل مشاهده است. در ماه نوامبر، هنگامی که قیمت بیت کوین در محدوده قیمتی ۶۷,۰۰۰ دلار قرار داشت، دامیننس تتر به محدوده حمایتی خود (تقریباً ۲.۵ درصد) رسیده بود. در همین زمان، قیمت بیت کوین به محدوده ۳۰,۰۰۰ دلار کاهش یافت و سلطه تتر به ۵.۳ درصد رسید. در نمودار بالا، همبستگی معکوس بین قیمت بیت کوین و دامیننس تتر به وضوح مشخص است.

تحلیل نمودار دامیننس تتر

همانطور که اشاره شد، تسلط تتر از تقسیم تعداد توکن‌های USDT در گردش بر ارزش کل بازار رمزارزها به‌دست می‌آید. نمودار سلطه تتر می‌تواند به کاربران و معامله‌گران بازار رمزارزها کمک کند تا تحلیل درست‌تری نسبت به شرایط بازار داشته باشند. کاربران و معامله‌گران می‌توانند از سایت‌هایی مانند کوین مارکت کپ و تریدینگ ویو برای مشاهده نمودار دامیننس تتر استفاده کنند. برای مشاهده نمودار دامیننس تتر در تریدینگ ویو، کافی است عبارت USDT.D را در قسمت نمودارها جستجو کنند. همچنین، برای مشاهده سلطه تتر در کوین مارکت کپ، کافی است به قسمت چارت مراجعه کنند. همچنین، شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر دربارهمقایسه شبکه های انتقال تتر به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

ارتباط سلطه تتر با رقبا

ارتباط دامیننس تتر با رقبا ؛ USDC و BUSD

دو اتفاق به‌خصوص، باعث شد نرخ تسلط تتر پس از مدتی از کاهش، مجدداً با قدرت رشد کند. این شاخص کاملاً نسبی است و کاهش تسلط سایر رمزارزها، به‌ویژه دیگر استیبل کوین‌ها، به نفع تتر است. در اولین ماه‌های سال 2023، اتفاقات بدی برای دو رقیب اصلی تتر، یعنی یو اس دی کوین و بایننس دلار رخ داد که به‌طور کلی برای تتر سودمند بود.

در بهمن 1401، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از شرکت پکسوس، صادرکننده استیبل کوین BUSD برای شرکت بایننس، شکایت کرد. این نهاد مدعی شد که استیبل کوین نام برده جزو اوراق بهادار محسوب می‌شود و انتشار آن بدون دریافت مجوز از SEC تخلف است. به علت این شکایت، پکسوس مجبور به توقف صدور توکن‌های جدید شد و در تلاش است با بازخرید ارزهای موجود در بازار، رفته‌رفته آن‌ها را جمع‌آوری کند. این اقدام با حذف رقیب اصلی تتر از نظر حجم معاملات روزانه، به افزایش قابل توجه دامیننس تتر منجر شد و بسیاری از افراد پس از فروش BUSD، به خرید USDT پرداختند.

بیشتر بخوانید: تفاوت بین usdt و usdc

بعد از آن، ضربه‌ای سنگین به دومین رقیب تتر وارد شد. در اسفند 1401، ورشکستگی بانک سیلیکون ولی که حدود 10 درصد ذخیره یو اس دی کوین درون خود نگهداری می‌کرد، باعث کاهش قیمت این ارز به حداقل 0.88 دلار شد. این اتفاق باعث ناامیدی بسیاری از افراد نسبت به مهمترین رقیب تتر از نظر مارکت کپ شد. برای ادامه، آن‌ها دارایی‌های خود را از USDC به USDT تبدیل کردند.

خرید تتر

نتیجه گیری

تتر (Tether) به‌عنوان اولین و پرکاربردترین استیبل کوین در بازار رمزارزها شناخته می‌شود. با وجود تمامی ایراداتی که به پشتوانه‌های تتر و عدم شفافیت اطلاعات مالی آن وارد است، این استیبل کوین همچنان محبوبیت بسیاری در بازار دارد و به عنوان توکن با‌ثباتی شناخته می‌شود. به همین دلیل، بررسی dominance تتر می‌تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی از وضعیت بازار را برای معامله‌گران در اختیار قرار دهد. در این مقاله، به بررسی استیبل کوین USDT پرداخته شده و تأثیر سلطه تتر بر بازار مورد بررسی قرار گرفته است. نظر شما درباره تأثیر دامیننس تتر بر بازار رمزارزها چیست؟ آیا تحلیل آن می‌تواند درک درستی از شرایط بازار ارزهای دیجیتال را به کاربران منتقل کند؟ خوشحال می‌شویم که نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

5/5 - (17 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *