وبلاگ

/

/

بهترین دانشگاه های فرانسه در سال 2024

بهترین دانشگاه های فرانسه در سال 2024

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲

دانشگاه های فرانسه همواره جزو شناخته شده ترین و برترین مؤسسات آموزش عالی در اتحادیه اروپا و در جهان بوده اند و بسیاری از آنها شهرت جهانی دارند. بهترین دانشگاه های بین المللی فرانسه بر اساس فهرست جهانی رتبه‌بندی دانشگاه‌ها سراسر دنیا در سال 2023 تعیین شده است. یک دانشگاه بین‌المللی خوب دانشگاهی است که محیطی چند فرهنگی بین دانشجویان و پرسنل دانشگاه در آن حاکم بوده، دروس به حداقل دو زبان آموزش داده شوند و به دانشجویان کمک شود که از طریق برنامه‌های خارج از درس، با فرهنگ جدید آشنا شده و با آن وفق پیدا کنند. در مجموع 39 دانشگاه فرانسه در رتبه بندی جهانی دانشگاه QS در سال 2018 رتبه بندی شده اند که 11 مورد آن ها در میان 30 دانشگاه های برتر جهان هستند که نشان از کیفیت و اعتبار بسیار بالای مراکز و بهترین دانشگاه های فرانسه دارد. برخی از دانشگاه‌های فرانسه خیلی محبوب هستند، چون رشته‌های زیادی به زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می‌دهند. اگر قصد تحصیل در فرانسه را دارید، می‌توانید برای پرداخت‌های ارزی همچون هزینه‌ تعیین وقت سفارت‌ها از خدمات کافه ارز استفاده کنید.

مزایای تحصیل در دانشگاه های فرانسه

مزایای تحصیل در دانشگاه های فرانسه

تحصیل در فرانسه برای دانشجویان بسیاری از کشورها، شامل مزایای بسیاری است. در زیر به برخی از این مزایا اشاره می کنیم:

1. آموزش مرتبط با صنایع بزرگ: فرانسه یکی از کشورهای پیشرو در زمینه صنایع هوافضا، خودروسازی، الکترونیک، نرم افزار و بیوتکنولوژی است. بنابراین، دانشجویانی که در این زمینه ها تحصیل می کنند، امکان دسترسی به منابع و امکانات بیشتری را در اختیار دارند.

2. زبان فرانسه: فرانسه یکی از زبان های مهم جهان است و در بسیاری از کشورها به عنوان زبان رسمی یا دومین زبان در نظام آموزشی استفاده می شود. تحصیل در فرانسه به دانشجویان امکان می دهد تا زبان فرانسه را به صورت حرفه ای یاد بگیرند و این زبان را به عنوان یک مزیت برای کاریابی در آینده استفاده کنند.

3. شبکه ارتباطات: تحصیل در فرانسه به دانشجویان امکان می دهد تا با دانشجویان و اساتید از سراسر جهان آشنا شوند و شبکه ارتباطات جهانی را گسترش دهند.

4. بورسیه ها: فرانسه برای دانشجویان بین المللی بورسیه هایی را در اختیار قرار میدهد که به آنها کمک می کند تا هزینه های تحصیلی را کاهش دهند و به رشد شخصی و تحصیلی خود بپردازند.

5. فرهنگ و تجربه زندگی: فرانسه یکی از کشورهایی است که دارای فرهنگ، تاریخ و هنر بسیار غنی است. تحصیل در این کشور به دانشجویان امکان می دهد تا با فرهنگ و سبک زندگی فرانسه آشنا شوند و تجربه زندگی در یکی از شهرهای زیبا و پویای اروپا را داشته باشند.

6. امکانات آموزشی: دانشگاه های فرانسه دارای امکانات آموزشی بسیار خوبی هستند و بسیاری از دانشگاه ها دارای رتبه های برتر جهانی هستند. این امکانات شامل کتابخانه های بزرگ، مراکز تحقیقاتی پیشرفته، آزمایشگاه های مجهز و فضاهای آموزشی مدرن می شوند.

7. فرصت های شغلی: فرانسه یکی از بازارهای کاری بزرگ جهان است و دارای صنایع پیشرفته و شرکت های بزرگی همچون Renault، Airbus، Total و L’Oreal است. تحصیل در فرانسه به دانشجویان امکان می دهد تا به فرصت های شغلی بیشتری دسترسی پیدا کنند و در یکی از بازارهای کاری بزرگ و رقابتی جهان فعالیت کنند.

بیشتر بخوانید: تحصیل در فرانسه

بهترین دانشگاه‌های فرانسه

بهترین دانشگاه‌های فرانسه

فرانسه دارای دانشگاه‌های بسیار معروف و با سابقه‌ی طولانی است که در بسیاری از رشته‌های تحصیلی برتری دارند. در زیر به برخی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه اشاره می‌کنیم:

دانشگاه PSL پاریس(Paris Sciences et Lettres University)

دانشگاه PLS فرانسه در سال ۲۰۱۰ در شهر پاریس ساخته شد. این دانشگاه دولتی در حال حاضر ۱۷ هزار دانشجو دارد که دوره های آموزشی برتر و مدارک بسیار معتبر را به دانشجویان خارجی اعطا می‌ کند و ارائه دهنده طیف گوناگونی از دوره های تحصیلی در زمینه علوم اجتماعی، مهندسی و علوم انسانی و هنر است. دانشگاه PSL‌ پاریس با هدف تبدیل شدن به یکی از دانشگاه‌های تحقیقاتی پیشرو در جهان تاسیس گشته است و در طول زمان این دانشگاه توانسته است افراد تاثیرگذاری را تعلیم و تربیت دهد.‌ در خصوص رتبه و رنکینگ دانشگاه PSL‌ می توان گفت که بر اساس آخرین آمار در سطح جهانی نمره و رتبه 47 را به خود اختصاص داده است؛ به همین جهت دانشجویان با اخذ مدرک از این دانشگاه می توانند شرایط بسیار خوبی برای ورود به بازار کار و همچنین ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هم در همان دانشگاه و هم در سایر دانشگاه های دنیا داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آزمون TEF چیست؟

در مجموع ۲۸ جایزه نوبل در زمینه‌های فیزیک، شیمی‌، ادبیات فیزیولوژی و پزشکی به محققان و فارغ التحصیلان این دانشگاه اعطاء شده‌اند.‌ از جمله فارغ التحصیلان برجسته این دانشگاه می‌تواند به افرادی مانند‌ لوئی پاستور مخترع‌ واکسن، هنری برگسون و ژان پل سارتر برندگان جایزه نوبل ادبیات، میشل فوکو متفکر مشهور جهان، ژاک دریدا بنیانگذار ساختارشکنی و برنارد هنری لوی‌ فیلسوف‌ نامدار اشاره کرد.

پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه

‌دانشگاه سوربن ( Sorbonne University )

دانشگاه سوربن فرانسه یکی از بهترین موسسات آموزشی در جهان با رتبه 90 جهانی شناخته می شود. این دانشگاه از سه دانشکده علوم انسانی ، علوم مهندسی و پزشکی تشکیل شده و در سال ۲۰۱۸ به طور رسمی‌ پس از ادغام دانشگاه پاریس سوربن و دانشگاه پیر و ماری کوری تاسیس شد. در حال حاضر بیش از 43 هزار دانشجو در این دانشگاه به تحصیل مشغول هستند و کادر آموزشی آن از بیش از 3400 استاد و پژوهشگر تشکیل شده است. این دانشگاه از ۳ دانشکده‌ اصلی با عنوان دانشکده هنر و علوم انسانی،‌دانشکده پزشکی‌ و دانشکده علوم و مهندسی تشکیل شده است.‌

این دانشگاه در کالج های خود ابتدا دانشجو را به سطح مناسبی از زبان رسانده و سپس اجازه آغاز تحصیل را به وی می دهد.کیفیت آموزش و تحصیل در دانشگاه سوربن در بالاترین حد خود قرار داشته و کاملا مطابق با ساختارهای آموزشی جدید پایه گذاری شده است. در تمامی رتبه های جهانی دانشگاه سوربن جزو 100 دانشگاه برتر جهان قرار داشته و مورد تایید وزارت علوم ایران نیز می باشد. شما باید بدانید که رقابت بالایی برای ورود به این دانشگاه‌ بین دانشجویان بین‌المللی وجود دارد.؛ بنابراین برای اخذ پذیرش تحصیلی از این دانشگاه باید دارای رزومه و سابقه تحصیلی قوی باشید و در طول دوره تحصیل زیاد تلاش کنید. با در دست داشتن مدرک این دانشگاه مطمئن شوید که به راحتی خواهید توانست در زمینه تحصیلی خود شغل مناسبی پیدا کرده و آموخته‌های خود را به‌ تجربیات عملی تبدیل کنید.‌

 

‌دانشگاه پاریس ( University of Paris )

دانشگاه پاریس در سال ۲۰۱۹ از ادغام دانشگاه‌های پاریس دیدرو و پاریس دکارت در کشور فرانسه تشکیل شد. این دانشگاه با داشتن جایگاه بین‌المللی شناخته ‌شده، فعالیت‌های همکاری با دانشگاه‌های ممتاز در سراسر جهان دارد. دانشگاه پاریس دوره‌های تحصیلی را در شاخه‌های هنر، علوم انسانی، اقتصادی و اجتماعی، علم و فنّاوری، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری، ارائه می‌دهد. این دانشگاه هشتمین دانشگاه با رنکینگ بین‌المللی بالا در فرانسه است و بنابر شاخص رتبه‌بندی QS، رتبه 114 را به خود اختصاص داده است.

دانشجویان خارجی که در این دانشگاه پذیرش می‌گیرند همان شهریه‌ای را پرداخت خواهند کرد که دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان فرانسوی پرداخت می‌کنند. بسته به مقطع تحصیلی، شهریه ترمی دانشگاه پاریس از ۱۷۰ تا ۳۸۰ یورو متفاوت است. دانشگاه پاریس با جایگاه بین‌المللی شناخته‌شده‌ای که دارد، دوره‌های پیشرفته و تخصصی در زمینه‌های زیر را به دانشجویان خود ارائه می‌دهد:

  • هنر، علوم انسانی و زبان
  • اقتصاد و علوم اجتماعی
  • علم و تکنولوژی
  • پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و پرستاری

پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه

دانشگاه پاریس ساکلی ( Paris Saclay University )

دانشگاه پاریس ساکلی یکی از دانشگاه‌های برتر فرانسه و جهان است که در رتبه‌بندی های مختلف جهانی، از جایگاه‌های بسیار خوبی برخوردار می باشد. رتبه این دانشگاه در رنکینگ QS در جایگاه 93 قرار دارد.

اگر شما یک دانشجوی دکترا یا پژوهشگر باشید و در یک رشته که به زبان انگلیسی تدریس می شود ثبت نام نمایید، احتمالاً انگلیسی زبان اصلی تحصیل شما می باشد. با این حال برای زندگی راحت تر همچنین برقراری ارتباط و کسب بعضی مهارت های اساسی شما نیاز به یادگیری زبان فرانسه دارید. برای ثبت نام در رشته هایی که به زبان فرانسه آموزش داده می شوند، داشتن سطح B2 زبان فرانسه شرط لازم می باشد همچنین باید بدانید که بیشتر دوره های کارشناسی دانشگاه به زبان فرانسه تدریس می شوند. ممکن است موسسه ای که در آن تحصیل می نمایید از شما بخواهد تا برای ورود به مقطع تحصیلی خود، در یک برنامه تابستانی در فرانسه و یا در یکی از آزمون های زیر شرکت کنید. زمینه های تحصیلی دانشگاه پاریس-ساکلی طبق دسته بندی زیر می باشد:

  • علوم پایه
  • علوم انسانی
  • علوم اجتماعی
  • حقوق، علوم سیاسی
  • علوم ورزشی و حرکت انسانی
  • مهندسی، علوم و فن آوری های اطلاعات
  • زیست شناسی، پزشکی، مطالعات دارویی
  • تنوع زیستی، کشاورزی و غذا، جامعه، محیط زیست

دانشگاه اکول پلی تکنیک ( Ecole Polytechnique )

دانشگاه اکول پلی تکنیک‌ طیف وسیعی از برنامه‌های تحصیلی را از‌ مقاطع کارشناسی تا مقاطع تحصیلی تکمیلی ارائه می‌دهد و امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی را نیز فراهم می‌کند. بیشتر برنامه‌های درسی در این دانشگاه بر روی علوم متمرکز شده و این دانشگاه‌ رشته‌ها و زیر شاخه‌های ریاضیات، فیزیک، علوم کامپیوتر، شیمی، ‌زیست شناسی، اقتصاد، مکانیک و غیره را ارائه می‌دهد. همچنین رشته‌های تحصیلی دیگری مانند زبان‌های خارجی، تربیت ‌بدنی، علوم انسانی و علوم اجتماعی، هنر و ادبیات در این دانشگاه ارائه می‌شوند.‌

امروزه دانشگاه اکول پلی تکنیک فرانسه (EcolePolytechnique) یکی از دانشگاه­های معتبر فرانسه با رتبع 95 جهانی محسوب می­شود. این دانشگاه در سال 1794 در شهر پاریس تاسیس شده و نقش برجسته ­ای در سنت آکادمیک فرانسوی دارد. همچنین این دانشگاه با تکیه ­بر روش­های آموزشی نوآورانه توانسته است در خط مقدم مراکز تحقیقاتی کشور فرانسه قرار گیرد. دانشگاه اکول پلی تکنیک فرانسه دارای حدود 3600 دانشجو، از 70 ملیت مختلف است و حدود ۳۰ درصد از جمعیت دانشجویی این دانشگاه را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهد.

پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه

‌شرایط پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه

شروع اولین اقدام برای اخذ پذیرش ماه فوریه (بهمن ماه) بوده و جواب نهایی در ماه ژوئیه (تیر ماه) از طرف دانشگاه صادر خواهد شد. پس از آن اقدام برای ویزای دانشجویی شروع می شود که این پروسه نیز حداکثر 70 روز به طول می انجامد.
دانشگاه های فرانسه در ماه سپتامبر هر سال دانشجو می پذیرند. ذکر این نکته ضروری است که ویزای همراه به همراهان افرادی که مایل به تحصیل در کشور فرانسه می باشند تعلق میگیرد. همراهان متقاضی شامل همسر و فرزندان وی می باشد و مادر و پدر بعد از سن قانونی امکان اخذ ویزای همراه نخواهند داشت.

همچنین برای فراگیری زبان فرانسه در کشور فرانسه در حال حاضر این امکان وجود دارد که از طریق دوره های زبانی که دانشگاه ها و یا کالج های کشور فرانسه برگزار می کنند اقدام شود. به این دوره ها نیز ویزا همراه تعلق خواهد گرفت.

این نکته را باید ذکر کرد که گرفتن اقامت دائم در کشور فرانسه برای دانشجویان از زمانی شروع می شود که متقاضی پس از اتمام تحصیل 5 سال به صورت تمام وقت کار نموده و اقامت دائم اخذ کنند.
با توجه به اینکه تحصیل در فرانسه با هزینه های بسیار پایین همراه است و از سوی دیگر نزدیک به 200 میلیون نفر در جهان به زبان فرانسه تکلم می کنند، همه ساله افراد بسیاری خواهان تحصیل در کشور فرانسه می باشند.
اما کشور فرانسه برای مهاجرت تحصیلی دشواری های خود را دارد، یکی از این مشکلات تحصیل در فرانسه تحصیل به زبان فرانسه است.

بهترین دانشگاه های فرانسه

مدارک لازم جهت پذیرش در دانشگاه های فرانسه

برای پذیرش تحصیل در فرانسه لازم است مدارکی را برای اخذ پذیرش تهیه کنید. مدارک لازم جهت پذیرش تحصیلی در فرانسه به قرار زیر می باشد:

  • تمامی مدارک تحصیلی
  • مدارک سوابق کاری عنوان شده در CV
  • Cv
  • مدرک زبان فرانسه TCF, DELF, DALF
  • انگیزه نامه
  • 2 توصیه نامه از 2 استاد در رشته مربوطه (به زبان انگلیسی /فرانسوی)
  • پروژه تحقیقی در 3 صفحه برای مقطع دکترا

‌هزینه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه

هزینه زندگی در فرانسه حداقل ماهانه 600 یورو است. اما برای دانشجویان مزایایی قایل هستند مثل رستوران و خوابگاه که این باعث کاهش هزینه می شود. هزینه های تحصیلی در فرانسه برای دانشجویان بین المللی در اکثر رشته ها بین 2 الی 4 هزار یورو در سال است. دانشجویان بین المللی در کشور فرانسه در هر هفته حدود 20 ساعت اجازه کار قانونی دارند.

البته به دلیل هزینه های بالای زندگی در فرانسه دانشجویان معمولا برای گذراندن دوره دکترا تخصصی و فوق دکترا اقدام به تحصیل در فرانسه می نمایند. متقاضی تحصیل رایگان در فرانسه، امکان همراه بردن همسر و فرزندان زیر 18 سال خود را با ویزای دانشجویی فرانسه دارد. شهریه ی بعضی از دانشگاه های پر متقاضی به شرح زیر است:

  • École Polytechnique، متوسط هزینه تحصیلی فرانسه ۱۲۰۰۰ یورو در سال
  • دانشگاه Pierre and Marie Curie،متوسط هزینه تحصیلی فرانسه ۳۵۰ یورو در سال
  • École Supérieure d’Electricite SUPELEC، متوسط هزینه تحصیلی فرانسه ۲۰۰۰ یورو در سال
  • دانشگاه Paris Descartes،متوسط هزینه تحصیلی فرانسه ۲۵۰ یورو در سال

‌هزینه تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه

مهلت درخواست برای پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه

مهلت درخواست برای پذیرش در دانشگاه‌های فرانسه، به دلیل تفاوت در سیستم آموزشی و نحوه اعلام دقیق تعیین مهلت‌ها برای هر دانشگاه، متفاوت است. اما به طور کلی، مهلت اکثر دانشگاه‌های فرانسه برای درخواست پذیرش در سال تحصیلی بعد، در اوایل سال میلادی شروع می شود و تا پایان سال میلادی ادامه دارد.

برای مثال، برخی از دانشگاه‌های فرانسه مهلت درخواست را در ماه ژانویه یا فوریه اعلام می کنند، در حالی که برخی دیگر در ماه مارس یا آوریل مهلت را دارند. همچنین، برای برخی دوره‌های تحصیلی مثل برخی برنامه های دکترا، مهلت درخواست ممکن است به تاخیر بیفتد و در ماه‌های بعد از اعلام مهلت درخواست برای سایر دوره‌ها، اعلام شود.

به هر حال، برای اطلاعات دقیقتر در مورد مهلت درخواست برای پذیرش در دانشگاه های برتر فرانسه، بهتر است به وب سایت هر دانشگاه یا سازمانی که مسئول پذیرش بین المللی دانشجویان است، مراجعه کنید و اطلاعات مربوط به مهلت درخواست را به دقت بررسی کنید.

بهترین دانشگاه های فرانسه در سال 2023

نتیجه گیری:

تحصیل در فرانسه، به دانشجویان امکان می دهد تا در یک محیط آموزشی بین المللی و پویا، با فرهنگ و زبان غنی فرانسه آشنا شوند، از امکانات آموزشی پیشرفته استفاده کنند، به صنایع بزرگ و فرصت های شغلی دسترسی پیدا کنند، و تجربه زندگی در یکی از شهرهای زیبا و پویای اروپا را داشته باشند.

نظر شما درباره دانشگاه های برتر فرانسه در سال 2023 چیست ؟ دانشجویان بین المللی که قصد پرداخت شهریه یا هزینه ثبت‌نام دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، می‌توانند از خدمات پرداخت ارزی و پرداخت‌های بین‌المللی کافه ارز با استفاده از خرید با پی پال و خرید با ویزا و مستر کارت استفاده کرده و بدون هیچ مشکل و تاخیری پرداخت‌های بین‌المللی خود را انجام دهند. همچنین با استفاده از کافه ارز می‌توانید پرداخت هزینه ثبت نام آزمون های بین المللی را به آسانی انجام دهید.

 

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *