وبلاگ

/

/

آربیتراژ چیست؟ 🤖 کسب درآمد از آربیتراژ Arbitrage

آربیتراژ چیست؟ 🤖 کسب درآمد از آربیتراژ Arbitrage

۲۱ دی ۱۴۰۱

آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ : یکی از روش‌های پرداخت ارزی در اینترنت استفاده از خرید و فروش ارز دیجیتال است. دنیای کریپتوکارنسی شامل اصطلاحات تخصصی است که آشنایی با آن‌ها اولین قدم برای ورود به این بازار محسوب می‌شود. آربیتراژ یکی از اصطلاحات پرکاربرد در حوزه رمزارزها است. اربیتراژ در علوم اقتصادی به معنی این است که یک شخص سود بسیار ناچیزی از خرید و فروش یک دارایی در دو بازار متفاوت به دست آورد. اگر دوست دارید، به طور کامل با مفهوم آربیتراژ ارز دیجیتال، آربیتراژ طلا و آربیتراژ در بورس آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آربیتراژ چیست

اربیتراژ به معامله‌ای گفته می‌شود که در آن کاربر از تفاوت ناچیز یک دارایی در دو بازار متفاوت کسب سود می‌کند. معنای معامله آربیتراژ در حوزه‌های مختلف یکی است. برای مثال آربیتراژ طلا و آربیتراژ ارز شبیه به هم هستند. در واقع، معامله‌گر آربیتراژ ارز را با هدف کسب سودهای ناچیز، یک رمزارز را در دو صرافی مختلف معامله کرده و از اختلاف قیمت بین ان دو سود کسب می‌کند.

به عبارت دیگر یک تریدر قیمت یک ارز دیجیتال را در صرافی‌های مختلف بررسی کرده و پایین‌ترین و بالاترین قیمت را مشخص می‌کند. سپس باید رمزارز مورد نظر خود را از یک صرافی با پایین‌ترین قیمت خریداری کرده و در صرافی که بالاترین قیمت را دارد، بفروشد.

معاملات آربیتراژ

همان‌طور که به آن اشاره کردیم، Arbitrage یک واژه فرانسوی و به معنای کسب سود از اختلاف قیمت یک دارایی در دو بازار مختلف است. افرادی که از این روش برای معاملات خود در بورس، فارکس و ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند را معامله‌گران اربیتراژ (Arbitrage Traders) می‌نامند. شای برایتان سوال باشد که اربیتراژ ارز چیست و اصلا چرا قیمت یک ارز دیجیتال در دو صرافی متفاوت است؟ در ادامه به این سوال شما پاسخ خواهیم داد

استراتژی آربیتراژ

صرافی‌های بسیاری در دنیا وجود دارند که امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. البته تعداد بیشمار این صرافی‌ها باعث شده است که قیمت ارزهای دیجیتال در همه آن‌ها یکسان نباشد، حتی در برخی موارد صرافی‌های متعلق به یک کشور هم دچار چنین اختلاف قیمت هستند. بعضی اوقات نیز به دلایل مختلف، این اختلاف قیمت کمی بیش از حد می‌شود و در این جا معامله‌گران آربیتراژ وارد میدان می‌شوند و از این موضوع کسب سود می‌کنند.

آربیتراژ در ایران

برای مثال، آربیتراژ در بازار ارزی آزاد ایران در یک دهه اخیر، موقعیت مناسبی برای دلالان بوده است. بازار ارزی ایران در این چند سال اخیر بسیار ملتهب بوده و ارز به دو صورت دولتی و آزاد در بازار وجود دارد. آربیتراژگر یا همان دلال ارز، برای کسب سود ارز دولتی را خریداری نموده و در بازار آزاد به فروش می‌رساند. علاوه بر این، اختلاف قیمت ارز در مناطق مختلف کشور (مثلاً بازار تهران و مناطق مرزی) نیز یکی از راه‌های کسب درآمد برای دلالان ارزی محسوب می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که آربیتراژ در ایران آن طور که باید مورد توجه معامله‌گران نبوده است ئدر حالی که دلالان به خوبی با آن آشنایی دارند.

خطرات اربیتراژ ارز دیجیتال

بیشتر کاربران فکر می‌کنند که اربیتراژ یک فرایند ساده و پر سود است که می‌توان مثل آب خوردن از آن پول درآورد. اما مقوله arbitrage ارز دیجیتال به این سادگی‌ها نیست و خطرات و ریسک‌های بسیار زیادی به همراه دارد. در حقیقت، معامله‌گرانی که بدون دانش کافی معاملات اربیتراژ را انجام می‌دهند معمولاً سرمایه خود را خیلی زود از دست می‌دهند بنابراین قبل از آگاهی از خطرات و ریسک‌های استراتژی arbitrage هرگز به انجام آن اقدام نکنید. برای مثال، یکی از خطرات اصلی اربیتراژ به اختلاف قیمت‌ها قبل از بستن معاملات است. این مشکل ممکن است مربوط به کندی معامله و نوسانات قیمتی ناگهانی دارایی باشد.

علاوه بر این، ماهیت اربیتراژ بر انجام معاملات زیاد در طول روز است بنابراین احتمال اشتباه کردن معامله‌گران بسیار است. برای مثال،معامله‌گران شاید ارزهای دیجیتال را به آدرس کیف پول اشتباهی بفرستند یا در محاسبه اختلاف قیمت‌ها دچار اشتباه شوند.

آموزش آربیتراژ

همان‌طور که در بخش بالا به آن اشاره کردیم، اربیتراژ به معنی کسب سود ناچیز از خرید و فروش یک دارایی در دو پلتفرم متفاوت است. در نگاه اول انجام معاملات آربیتراژ ممکن است ساده به نظر برسد اما برای انجام آن باید وقت آزاد و سرعت عمل بسیار بالایی داشت.

آموزش آربیتراژ ارز دیجیتال

برای موفقیت در معاملات آربیتراژ ارزهای دیجیتال می‌توان به دو صورت «انجام معاملات پر تعداد در طول روز» و «انجام معاملات کم تعداد با مقادیر زیاد» عمل کرد. سود کسب شده در آربیتراژ بسیار ناچیز است بنابراین در روش دوم، سرمایه بسیار بالایی باید وارد معامله شود اما در روش اول می‌توانید با کمی پشتکار و دقت سود مالی خوبی از آن کسب کنید.

اربیتراژ ارز دیجیتال

به طور کلی، چند روش آربیتراژ ارز وجود دارد که در ادامه 4 مورد از مهم‌ترین‌های آن را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد:

  • اربیتراژ جغرافیایی

در این روش معامله‌گر، ارز دیجیتال مورد نظر خود را از یک صرافی خریداری کرده و به یک صرافی در کشور دیگر می‌فروشد و از اختلاف قیمت بین آن دو سود کسب می‌کند.

  • آربیتراژ فاصله‌ای

در این روش، معامله‌گر یک ارز دیجیتال را در یک صرافی با پایین‌ترین خریداری کرده و در یک صرافی با بالاترین قیمت به فروش می‌رساند. برای مثال اگر قیمت بیت کوین در یک صرافی 19000 دلار و در صرافی دیگر 19250 دلار باشد، تریدر با خرید و فروش می‌‌تواند از این اختلاف قیمت سود ببرد.

  • اربیتراژ زمانی

این روش از اربیتراژ که مخصوص معامله‌گران حرفه‌ای است، آربیتراژ زمانی است. این روش سهام یک شرکت یا قیمت یک ارز دیجیتال به دلیل براورده نکردن انتظارات در کوتاه مدت، توسط افراد بسیاری فروخته می‌شود و بدین ترتیب قیمت آن ریزش می‌کند.

  • آربیتراژ مثلثی

اربیتراژ مثلثی معمولاً در بازار کریپتوکارنسی انجام می‌شود. در این روش، کاربر ابتدا با یک ارز را با ارز دومی مبادله می‌کند، سپس با آن یک ارز دیگر خریداری می‌کند. در نهایت ارزدیجیتال خریداری شده را با ارز اول مبادله خواهد کرد. به عبارت دیگر، کسب سود در این روش به این صورت است که مجموع کارمزد و هزینه معامله کمتر از تفاوت قیمت ارزها با یکدیگر باشد.

آربیتراژ طلا

آربیتراژ طلا

شاید از خود پرسیده باشید که آربیتراژ طلا چیست و چطور می‌توان از آن کسب درآمد کرد. برای پاسخ به این سوال، باید این نکته توجه داشته باشید که تراکم معاملات اربیتراژ در بازار طلا بیش‌تر است چون طلا قابلیت نقدشوندگی بسیار بالایی دارد. در این حالت، آربیتراژگران طلا را از شهری یا کشوری که قیمت پایین‌تری دارد خریداری کرده و در یک شهر یا کشور دیگر با قیمت بالاتر خواهند فروخت. برای مثال، خرید طلا از کشور هنگ‌کنگ و فروش آن در ایران، یه عنوان یک فرصت arbitrage شناخته می‌شود. البته به خاطر داشته باشید که واردات طلا به کشور دارای محدودیت‌های بسیاری است و شما نمی‌توانید میزان زیادی طلا وارد کشور کنید.

آربیتراژ در بورس

بورس اوراق بهادار یکی از پربازده‌ترین بازارهای مالی در سراسر دنیا است که سرمایه‌داران بسیار زیادی را در کشورهای مختلف به خود جذب کرده است. برای اربیتراژ در بورس اوراق بهادار باید به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است قیمت سهام یک شرکت در بازارهای مختلف، متفاوت باشد. برای مثال، ممکن است قیمت سهام شرکت X در کشور چین با یک نرخ و در بازار بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا با نرخ متفاوتی معامله شود. البته، به خاطر داشته باشید که اختلاف قیمت در بازار بورس معمولاً اندک است بنابراین فرصت استفاده از اربیتراژ بسیار محدود است.

آربیتراژ در فارکس

بازار بین‌المللی فارکس (Forex) نیز فرصت اربیتراژ را در اختیار معامله‌گران انجام می‌دهد. پیاده‌سازی Arbitrage در فارکس به آربیتراژ سه گانه یا همان مثلثی انجام می‌شود. در این روش، تریدر سعی دارد تا از اختلاف قیمت 3 ارز کسب سود کند. برای مثال، اربیتراژگر جفت ارز یورو/دلار را با نرخ مشخصی مبادله کرده و سپس آن را با جفت ارز یورو/پوند جابجا می‌کند، در آخر آن را به جفت ارز دلار/پوند تبدیل می‌کند. این نوع از معاملات اربیتراژ معمولاً پیجیده است و کاربران با استفاده از ربات آربیتراژ و سیستم‌های کامپیوتری پیشرفته آن را انجام ‌می‌دهند.

آربیتراژ صرافی

در این روش شما می‌توانید از خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی‌های خارجی یا داخلی کسب درآمد کنید. برای این‌کار، باید منتظر بمانید تا قیمت خرید یک رمزارز در یک صرافی و قیمت فروش آن در صرافی دیگر به قدری برسد که کسب سود از آن به صرفه باشد. البته به خاطر داشته باشید که شما برای انجام هر معامله باید مقداری کارمزد نیز پرداخت کنید، بنابراین تفاوت قیمت باید به حدی باشد که کارمزد پرداختی را پوشش دهد.

نرم افزار آربیتراژ

معامله‌گران با استفاده از برخی نرم‌افزارها می‌توانند معاملات اربیتراژ را انجام دهند. در واقع، سیستم‌ عامل‌های مختلفی برای اجرای معاملات اربیتراژ تهیه شده است که در ادامه انواع کاربردی ان را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

سایت آربیتراژ ارز دیجیتال

معاملات arbitrage

وبسایت‌های مختلفی در اینترنت وجود دارند که به عنوان یک پلتفرم معاملاتی، امکان اجرای اربیتراژ را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در واقع، این سایت‌ها دارای ربات اربیتراژ هستند و کاربران با ثبت‌نام در آن‌ها می‌توانید از فرصت‌های موجود سود کسب کنند. پلتفرم‌هایی نظیر Arbitrage.Expert و Multitrader.io دارای ربات‌های پیشرفته‌ای هستند که با دقت بسیار خاصی فرصت‌های اربیتراژ را از دل بازارهای مختلف بیرون می‌کشند.

ربات آربیتراژ ارز دیجیتال

ربات اربیتراژ ارز دیجیتال با بررسی 24 ساعته بازار کریپتوکارنسی و فهرست قیمت صرافی‌های مختلف، خرید و فروش رمزارزها را به صورت خودکار انجام می‌‌دهد و سود خوبی برای معامله‌گر به ارمغان می‌آورد. از ربات‌های معتبر می‌توان به گیمر (Gimmer) و بیتسگپ (Bitsgap) اشاره کرد. ربات‌های Arbitrage به کمک هوش مصنوعی از سرمایه کاربران محافظت می‌کند و معاملات را به صورت کاملاً خودکار پردازش می‌کند. گیمر نیز یکی دیگر از ربات‌های پربازده در معاملات اربیتراژ است. دسترسی به سطح اولیه ربات گیمر برای کاربران رایگان است و از پروتکل‌های امنیتی قدرتمندی برای محافظت از سرمایه کاربران استفاده می‌کند.

کلام آخر

اربیتراژ (Arbitrage) یکی از روش‌های معاملاتی بازارهای مالی است که در صورت یادگیری کامل، سود بسیار خوبی را برای معامله‌گران به ارمغان می‌آورد. به طور کل، آربیتراژ به معنی کسب سود از اختلاف قیمت یک دارایی در دو بازار مختلف است. رصد و جستجوی اختلاف قیمت در تمام بازارهای مالی کار دشواری است، بنابراین ربات‌های معامله‌گری برای اجرای خودکار معاملات اربیتراژ طراحی شده‌اند که بازدهی خوبی دارند.

[sc_fs_multi_faq headline-0=”h2″ question-0=”به کسی که آربیتراژ می‌کند چه می‌گویند؟” answer-0=”این افراد اربیتراژور نام دارند که از اختلاف قیمت یک دارایی واحد در دو بازار متفاوت سود می‌کنند.” image-0=”26945″ headline-1=”h2″ question-1=”آیا اربیتراژ همچنان سودآوری خوبی دارد؟” answer-1=”مفهوم اربیتراژ در ایران خیلی خوب جا نیافتاده است اما این استراتژی امتحان خود را در بازارهای مالی بزرگ پس داده است” image-1=”” count=”2″ html=”true” css_class=””]

4.9/5 - (24 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *