وبلاگ

/

/

راهنمای کامل هاست و دامنه خارجی چیست | تفاوت آن با هاست و دامنه داخلی

راهنمای کامل هاست و دامنه خارجی چیست | تفاوت آن با هاست و دامنه داخلی

هاست و دامنه خارجی چیست : هاست و دامنه خارجی از پیش‌نیازهای اصلی برخی از کسب و کارها هستند. در اصل، بدون وجود Host و Domain خارجی خیلی از سایت‌ها اصلاً وجود خارجی ندارند و برای شروع به کارشان به هاست و دامنه ‌خارجی و پرداخت ارزی نیاز دارند. خیلی از کاربرانی که قصد راه‌ندازی وب‌سایت دارند با مفهوم هاست و دامین خارجی آشنایی ندارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم مقاله‌ای مفصل درباره خرید هاست و دامنه خارجی تهیه کنیم، پس تا انتها ما را همراهی کنید.

هاست و دامنه خارجی چیست؟

پیش نیاز اصلی هر کسب و کار اینترنتی استفاده از یک هاست و دامنه است. در واقع، اگر هاست نداشته باشید جایی برای ذخیره اطلاعات و محتویات سایت خود نخواهید داشت. اگر دامنه نداشته باشید هم شبیه فروشگاهی هستید که آدرس ندارد و در اینترنت نام و نشانی نخواهید داشت. این یک تعریف خیلی کلی و مبهم است. در ادامه به زبان ساده مفهوم هاست و دامنه را به شما توضیح خواهیم داد. البته، اگر با ماهیت هاست و دامنه خارجی آشنا هستید می‌توانید همین الان ازسایت کافه ارز برای خرید آن اقدام کنید. همچنین، ما برای شما بهترین هاست های خارجی را در وبلاگ کافه ارز معرفی کرده‌ایم برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود به مقاله آن مراجعه کنید.

خرید هاست و دامنه خارجی
هاست و دامنه خارجی چیست

هاست (Host) در اصل میزبان سایت شماست و دامنه (Domain) نیز آدرس اینترنتی است که مخاطبان از طریق آن وارد سایت می‌شوند. بگذارید برای این درک هرچه بهتر مفهوم هاست و دامین یک مثال واقعی بزنیم. فرض کنید که می‌خواهید یک خانه بسازید و قبل از شروع به کار و خرید مصالح باید به 3 نکته بسیار مهم توجه داشته باشید.

مهم‌ترین چیز قبل از آغاز پروژه تعیین هدف از ساخت خانه است. در حقیقت، باید مشخص کنید که یک ویلای ساحلی با هدف گذراندن تعطیلات می‌‌خواهید یا یک خانه مدرن و امروزی در وسط شهر که به تمام امکانات شهری هم دسترسی دارد. پس از تعیین هدف باید محل ساخت آن را مشخص کنید. در حقیقت، شما باید تعیین کنید که آدرس خانه کجا باشد و مسیر دسترسی دیگران به آن را نیز معلوم کنید. برای آشنایی برای خرید هاست و دامنه هاستینگر به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید درصورت مشاوره با کراشناسان ما در ارتباط باشید.

پس از مشخص‌شدن مکان ساخت خانه باید به دنبال خرید زمین بروید. در اصل، زمینی که شما برای ساخت ویلای ساحلی نیاز دارید با زمین متناسب برای ساخت آپارتمان خیلی تفاوت دارد.

در مثالی که زدیم، می‌توانید جای خانه و سایت را عوض کنید. شما به عنوان طراح یا مالک سایت اقدام به ساخت آن خواهید کرد. در اصل شما می‌توانید هدف از ساخت سایت را تعیین کنید. دامنه وب‌سایت (مانند آدرس خانه) نیز با توجه به هدف از راه‌ندازی آن تغییر خواهد کرد. پس از خرید دامنه باید برای خرید هاست (زمین) اقدام کنید تا بتوانید تمامی اطلاعات و محتوای سایت خود را در آن نگهداری کنید. در ادامه کاربرد دامنه و هاست را با جزییاتی بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای خرید هاست هتزنر می‌توانید از طریق سایت کافه ارز اقدام کنید. قبل از خرید از هتزنر پیشنهاد می‌شود به مقاله آن مرجعه کنید.

هاست و دامنه خارجی چیست

کاربرد هاست خارجی چیست

سرویس هاست و دامنه خارجی یا میزبانی وب در واقع به فضایی از سرور گفته می‌شود که به صورت اختصاصی یا اشتراکی به وب‌سایت شما تعلق می‌گیرد. شما در ازای مدت زمان استفاده از هاست و خدماتی که شرکت‌ ارائه‌دهنده به شما اختصاص می‌دهد باید هزینه پرداخت کنید. با توجه به نوع سرورها و سخت‌افزارهای استفاده شده در هاست و خدماتی نظیر بهینه‌سازی و پشتیبانی شرکت ارائه‌دهنده ممکن است هزینه پرداختی متفاوت باشد. همچنین، شما می‌توانید از طریق کافه ارز برای خرید هاست از BlueHost اقدام کنید ما در وبلاگ نحوه خرید آن را برای شما شرح داده‌ایم برای کسب اطلاعات بیشتر حتما به آن مراجعه کنید.

کاربرد دامنه

تمام سایت‌هایی که در اینترنت می‌بینید یک آدرس IP دارند که از چند عدد بی‌ربط تشکیل شده است. این آدرس به راحتی توسط کامپیوترها ذخیره می‌شوند اما به خاطرسپردن این آدرس برای ما کمی مشکل است. در حقیقت ما ترکیبی از یک یا دو کلمه را راحت‌تر از اعدام و ارقام مبهم به باد می‌سپاریم. کاربرد دامنه دقیقاً شبیه به خاطرسپردن آدرس است. برای مثال، به‌خاطرسپردن شیراز، خیابان برق، ساختمان ارشیا بسیار آسان‌تر از حفظ‌کردن مختصات جغرافیایی همین لوکیشن است.

همان‌طور که مشاهده کردید، به خاطرسپردن نام دامنه توسط کاربران و ورود به سایت از طریق آن خیلی ساده‌تر از کار با آدرس IP است. بنابراین می‌توان گیفت که نام دامنه نرکیبی از یک یا دو کلمه معنادار است که دسترسی به سایت شما را آسان‌تر می‌کند. در حقیقت، شما می‌توانید یک یا دوکلمه مرتبط با کسب و کارتان را ترکیب کرده و بر روی دامنه com. یا ir. راه‌اندازی کنید. برای مثال سایت کافه ارز بر روی دامنه Cafearz.com راه‌اندازی شده است.

هنگام انتخاب نام دامنه باید به این موضوع آگاه باشید که شاید این نام قبلاً توسط دیگران خریداری شده باشد. برای استعلام مالکیت دامنه و شناسایی دامنه‌های آزاد می‌توانید از ابزارهای انلاین نظیر Who.is استفاده کنید. همچنین،اگر شما قصد خرید دامنه از Name.com را دارید می‌توانید از خدمات ارزی کافه ارز استفاده کنید. ما نحوه خرید را برای شما در وبلاگ کافه ارز برای شما ارائه داده‌ایم.

تفاوت هاست داخلی و هاست و دامنه خارجی چیست

تفاوت هاست خارجی با هاست داخلی

انتخاب بینهاست و دامنه خارجی و ایرانی کاملاً به زمینه فعالیت کسب و کار و نیازها و خواسته‌های صاحب آن بستگی دارد. به طور کلی، اگر اطلاعات حساسی بر روی وب‌سایت خود میزبانی می‌کنید بهتر است از هاست داخلی استفاده کنید و در غیر این‌صورت هاست خارجی بهترین گزینه برای سایت شما خواهد بود. در ادامه مزایا و معایب هاست‌های ایرانی و خارجی را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. همچنین، اگر تصمیم دارید خرید هاست از Inmotion Hosting را انجام دهید. کافی است لینک خرید آن را برای ما ارسال کنید تا در کمترین زمان ممکن پرداخت را برای شما انجام دهیم. چگونگی خرید را در مقاله Inmotion Hosting شرح داده‌ایم.

مزایا و معایب هاست و دامنه خارجی چیست

برخی از کسب و کارها ترجیح می‌دهند از سرویس هاستینگ داخل کشور استفاده کنند. به طور کلی، مزایا و معایب هاست داخلی در مقایسه با نوع خارجی به شرح زیر است.

سرعت بارگذاری و لود سایت

از آنجایی که سرورهای میزبانی سایت در داخل کشور است، سرعت لود و بارگذاری سایت در زمان بروز مشکلات و محدودیت‌های اینترنتی خیلی با مشکل روبرو نمی‌شود. اگر سایت شما بر روی یک سرور واحد میزبانی می‌شود تمام درخواست‌های کاربران به آن سخت‌افزار فرستاده می‌شود و به همین دلیل زمان لودشدن صفحات طولانی‌تر خواهد شد. علاوه بر این، هر چقدر که کاربران از مکان سرور دورتر باشند، زمان لودینگ سایت بیشتر خواهد شد.

اگر لوکیشن سرور داخل ایران باشد، درخواست‌های کاربران به نزدیک‌ترین سرور موجود در داخل کشور هدایت می‌شود. بنابراین محتوای موجود در صفحات سایت با سرعت بیشتری به کاربران نمایش داده خواهد شد. به طور کلی، سایت‌هایی که بر روی هاست داخلی میزبانی می‌شوند، سریع‌تر کار می‌کنند. همچنین به شما پیشنهاد می‌شود مطلب بهترین‌های ارائه دهنده سرور اختصاصی ارزان را مطالعه کنید.

مزایای هاست داخلی
هاست و دامنه خارجی چیست

عدم محدودیت

متاسفانه محدودیت‌های داخلی و خارجی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای دارندگان وب‌سایت است. در زمانی که اینترنت با مشکل روبرو شود اگر سرور وب‌سایت خارج از کشور باشد، دسترسی کاربران داخلی به آن امکان‌پذیر نخواهد بود. در صورتی که سرور داخل ایران باشد، دسترسی کاربران با آن به مشکل نخواهد خورد. البته، در این حالت در برخی اوقات دسترسی کاربران خارج از کشور با محدودیت روبرو خواهد شد. یکی از هاست های محبوب در بین کاربران خرید هاست از HostGator است که بدون هیچ محدوذیتی می‌توانید برای خرید آن در سایت کافه ارز اقدام کنید.

عدم بروز مشکل در زمان اختلال در اینترنت بین‌الملل

زمانی که اینترنت بین‌الملل دچار اختلال است اگر هاست سایت خارج از کشور باشد، بارگذاری و لودینگ صفحات بسیار کند خواهد شد و دسترسی به سات عملاً غیرممکن می‌شود. سایت‌هایی که بر روی سرورهای داخلی میزبانی می‌شوند این مشکل را ندارند. به طور کلی، هاست داخلی در این حالت سریع‌تر از هاست خارجی است.

زیرساخت پورت ضعیف

اینترنت داخلی هنوز زیرساخت قدرتمند و درستی ندارد. این موضوع زمانی خود را نشان می‌دهد که کاربران در برخی اوقات برای تبادل اطلاعات ساعت‌ها درگیر سرعت اینترنت هستند. در واقع، این مشکل در نهایت باعث ناامیدی کاربران و دست‌کشیدن از هاست داخلی می‌شود. دیگر هاست خارجی می‌توانید بدون نگرانی برای خرید آن اقدام کنید خرید هاست و دامنه از OnlineNIC است که برای اطلاعات بیشتر به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

اشکالات هاست داخلی

پهنای باند ضعیف هاست داخلی

اگرچه تکنولوژی فیبر نوری در ایران در حال پبیشرفت است اما بیشتر مناطق ایران اینترنت هنوز هم اینترنت کابلی را ارائه می‌دهند. بنابراین اگر شما چندین ابزار یا سرویس دارید که به اینترنت متصل است باید از پهنای باند بیشتری استفاده کنید. البته، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت در برخی اوقات که شما بیش از حد از پهنای باند استفاده کنید، دسترسی شما را محدود‌تر می‌کنند. علاوه بر این، قیمت پهنای باند هاست داخلی در مقایسه با هاست خارجی بیشتر است. همچنین برای آشنا شدن با بهترین هاستینگ وردپرس حتما به مطلب آن در وبلاگ مراجعه کنید و آن را مطالعه کنید.

مزایا و معایب هاست و دامنه خارجی چیست

خیلی از کسب و کارهای آنلاین برای میزبانی سایت خود از هاست خارجی استفاده می‌کنند. در ادامه مزایا و معایب استفاده از هاست خارجی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ترافیک ماهیانه و پهنای باند بیشتر

اگر سرور خارجی از لحاظ جغرافیایی به مخاطب هدف شما نزدیک باشد، داده‌ها را زودتر انتقال می‌دهند. بنابراین، پاسخگویی سایت به درخواست بازدیدکنندگان سریع‌تر خواهد بود. فراموش نکنید که هاست نامحدود وجود ندارد و چیزی به جز یک دروغ نیست. علاوه بر این، سعی کنید سرویسی را انتخاب کنید که میزبانی محلی را نیز به کاربران شما ارائه می‌دهد.

پورت سریع‌ و کیفیت بالای دیتاسنتر

تحقیقات گوگل نشان می‌دهد که اگر سرعت لود صفحات سایت در دستگاه موبایل بیش از 3 ثانیه طول بکشد، بیش از نیمی از کاربران آن صفحه را ترک می‌کنند. در حقیقت، اگر سرعت بارگذاری صفحات کند باشد، درآمد کسب و کار شما به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. هاست خارجی سرعت پورت بالاتری داشته و کیفیت تجهیزات دیتاسنتر بهتری دارد.

سرعت بارگذاری کندتر

موقعیت فیزیکی سروری که هاست بر روی آن قرار دارد یکی از نکات کلیدی برای تعیین سرعت صفحات وب‌سایت است. به طور کلی، اگر موقعیت مکانی سرور در جای دورتری قرار داشته باشد، انتقال داده با تاخیر رخ داده و کاربران سایت را با تاخیر بیش‌تری مشاهده خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: خرید دامنه از Domain.com

دامنه خارجی و دامنه داخلی
هاست و دامنه خارجی چیست

تفاوت دامنه خارجی (com.) با دامنه داخلی (ir.)

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که قبل از راه‌اندازی سایت به ذهن ما می‌رسد این است که دامنه را com. انتخاب کنیم یا ir.؟ قبل از پاسخ به این سوال باید ابتدا با مفهوم دامنه به صورت کلی آشنا شویم. همان‌طور که در ابتدای این مطلب به آن اشاره کردیم، دامنه یا Domain مانند آدرس خانه است و افراد دیگر برای پیداکردن خانه باید این آدرس را دنبال کنند. انتخاب دامنه تاثیر بسزایی در وضعیت سایت و در نهایت بر روی کسب و کار دارد. در ادامه تفاوت دامنه خارجی و داخلی را به صورات مفصل بررسی خواهیم کرد.

مقایسه دامنه com و ir

com و ir پسوند دامنه هستند و بعد از آدرس سایت قرار می‌گیرند. این دو پسوند در اصل مخفف یک عبارت دیگر هستند. پسوند ir مخفف کلمه iran و com کوتاه‌شده عبارت Commercial به معنی تجاری است. اولین تفاوت این دو دامنه این است که ir (آی آر) نشان‌دهنده دامنه داخلی و com (کام) مربوط به دامنه بین‌المللی است. در اصل، روش و مرجع خرید هر کدام از این دو دامنه با یکدیگر متفاوت است.

برای خرید دامنه داخلی می‌توانید از سایت‌های ارائه‌دهنده که در ایران فعالیت دارند خرید کنید. برای خرید دامنه خارجی می‌توانید از سایت‌هایی نظیر خرید هاست از Namecheap استفاده کنید. یکی از مشکلاتی که خریداران دامنه خارجی با آن مواجه می‌شوند، پرداخت ارزی هزینه خرید دامنه است. خوشبختانه سایت کافه ارز با سرویس خرید هاست و دامنه خارجی به شما در پرداخت ارزی این عملیات کمک می‌کند.مقایسه هاست و دامنه خارجی و داخلی

تفاوت در سئوی سایت

علت اصلی راه‌اندازی دامنه‌های اختصاصی برای کشورها که به ccTLD معروف هستند،این بوده که دسترسی محلی کاربران به بهترین شکل بهینه‌سازی شود. برای مثال، دامنه uk نشان می‌دهد که سایت در کشور انگلستان فعالیت دارد و موتورهای جستجو آن سایت را به کاربران انگلیسی نمایش می‌‌دادند. در حقیقت، این سایت در جستجوی کاربران انگلیسی رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب می‌کرد.

البته، با گذشت زمان خیلی از افراد به اشتباه از پسوندهایی استفاده کردند که هیچ ارتباط جغرافیایی با کسب و کار آن‌ها نداشت. برای مثال، دامنه‌هایی با پسوند my که متعلق به کشور مالزی است به خاطر معنی انگلیسی کلمه my طرفداران بسیار زیادی پیدا کرد و افرادی از سراسر دنیا این دامنه را برای وب‌سایت خود انتخاب کردند. به همین دلیل، این سیگنال رتبه‌بندی به تدریج از موتورهای جستجو حذف شد و جنبه سئویی نام دامنه دیگر خیلی تاثیر ندارد. همچنین ما به معرفی سایت OVH که سومین شرکت بزرگ هاستینگ است پرداختیم برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه آن مراجعه کنید.

به هر حال، خیلی از سایت‌های ایرانی بر روی دامنه خارجی فعالیت دارند و برای برتری در سئوی محلی سعی می‌کنند از استراژی‌های دیگر سئو استفاده کنند. البته، فراموش نکنید که اگر دامنه ir را انتخاب کنید ممکن است محدودیت‌های مرتبط با تحریم‌ها در برخی از ابزارهای سئو شما را به دردسر بیاندازد. بنابراین این نکته را هنگام انتخاب بین دامنه داخلی و خارجی در نظر بگیرید. علاوه بر این، نام دامنه خارجی را می‌توان راحت‌تر به یاد سپرد و همین موضوع نیز ممکن است در سئوی سایت تاثیر داشته باشد.

تفاوت در قیمت و هزینه‌ها

فاکتور قیمت یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین دامنه داخلی و خارجی است. هزینه دامنه خارجی به مراتب خیلی بالاتر دامنه داخلی است. به طور کلی، نوسانات قیمت دلار بر روی دامنه‌های بین‌المللی تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل، میانگین قیمتی دامنه ir چند برابر ارزان‌تر از دامنه com ارزان‌تر است.

بیشتر بخوانید: بهترین سایت‌های خرید VPS

تفاوت تبلیغات اینترنتی برای دامنه داخلی و خارجی
هاست و دامنه خارجی چیست

تبلیغات اینترنتی

بیشتر ارائه‌دهندگان تبلیغات آنلاین بین‌المللی به دامنه‌های ir خدمات نمی‌دهند. برای مثال، سرویس گوگل ادز (Google Ads) یکی از بزرگترین پلتفرم‌های تبلیغاتی در دنیای آنلاین است که به سایت‌هایی با دامنه ir سرویس نمی‌دهد. به عبارت دیگر، کمپانی گوگل زیر نظر اداره کنترل دارایی‌های برون مرزی ایالات متحده آمریکا (OFAC) فعالیت دارد و هرگونه کسب و کار مرتبط با کشور ایران را جزو لیست تحریم خود قرار داده است.

علاوه بر گوگل ادز، سرویس‌هایی نظیر آماوزن، ابزارهای SMTP و دیگر پلتفرم‌های تجاری، دامنه‌ ir را جزو لیست تحریم‌های خود قرار داده‌اند. البته، این نکته را در نظر داشته باشید که تبلیغات سایت‌هایی با دامنه ir در داخل کشور ساده‌تر و برخی از رسانه‌ها، تبلیغات سایت‌هایی با دامنه com را قبول نمی‌کنند. اگر سرویس تبلیغات گوگل ادز و بهره‌مندی از پلتفرم‌های تبلیغاتی دیگر هستید می‌توانید همین حالا هزینه خرید هاست و دامنه خارجی که مد نظر دارید را در کافه ارز پرداخت کنید.

خرید از سایت های خارجی

تفاوت در امنیت دامنه ir و com

انتخاب نام دامنه مانند هاست تاثیر مستقیمی بر روی امنیت سایت ندارد. البته، این موضوع که خرید دامنه داخلی منوط به ارائه مدارک هویتی به فروشنده است بنابراین می‌توان از هویت صاحب دامنه مطمئن بود. به عبارت دیگر، اگر فردی قصد کلاهبرداری داشته باشد، ترجیح می‌دهد که از دامنه com که شانس کمتری برای شناسایی مالک آن دارد استفاده کند.

بیشتر بخوانید: خرید پروکسی سرور اختصاصی

تفاوت در رسیدن به گواهی SSL

گواهی امنیتی SSL پروتکلی است که از اطلاعات سایت محافظت می‌کند. در اصلف این پروتکل باعث می‌شود که آدرس سایت شما از http به https تغییر کند و مسیر انتقال داده‌های مرتبط با سایت را رمزنگاری می‌کند. این گواهی در نظر موتورهای جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است. هزینه خرید این گواهی بر روی دامنه‌های ir گران‌تر از دامنه‌های com است.

نتیجه‌گیری

هاست و دامنه خارجی چیست : خریدهاست و دامنه خارجی یا داخلی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای راه‌اندازی کسب و کار آنلاین است. شما باید با توجه به هدف راه‌اندازی سایت و ابزارهایی که نیاز به استفاده از آن دارید، نوع هاست و دامنه را قبل از اقدام به هرکار دیگری انتخاب کنید. به طور کلی، هاست خارجی امکانات بهتری در اختیار شما قرار می‌دهد و در طرف مقابل اگر اینترنت دچار اختلال باشد، هاست داخلی با سرعت بیشتری عمل می‌کند. دامنه خارجی نیز امکان استفاده از ابزارهایی نظیر گوگل ادز را در اختیارتان قرار داده و دامنه داخلی هزینه بسیار کمتری بر روی دست شما خواهد گذاشت.در این مقاله به هاست و دامنه چیست پرداختیم امید است برای شما مفید واقع شده باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *