وبلاگ

/

/

معرفی صفر تا صد برنامه یوتوپیا؛ پیام‌رسان بلاک‌چینی Utopia

معرفی صفر تا صد برنامه یوتوپیا؛ پیام‌رسان بلاک‌چینی Utopia

۳۰ بهمن ۱۴۰۲

برنامه Utopia: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که تمام اطلاعاتمان در دسترس نهادهای نظارتی قرار دارد. در واقع، هر کاری که می‌کنیم اثری به جای می‌گذارد که به راحتی قابل پیگیری است. شخصی‌ترین اطلاعات ما در دیتابیس‌های بزرگ ذخیره می‌شوند. دولت‌ها و نهادهای نظارتی هر زمان که بخواهند از این اطلاعات به نفع خود بهره ببرند، به‌راحتی از طریق ابر کامپیوترهای در کوتاه‌ترین زمان این داده‌ها را پردازش می‌کنند. یوتوپیا (Utopia) با فناوری پیشرفته وارد میدان شده تا آزادی اطلاعات و حفظ حریم شخصی مردم را به ارمغان بیاورد. برنامه یوتوپیا یک شبکه پیام‌رسان بلاک‌چینی است که قابلیت‌های پیشرفته‌ای نظیر کیف پول ارز دیجیتال، پروتکل‌های فوق‌ پیشرفته پیام‌رسانی و سیستم پرداختی یو ووچر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید بیشتر با شبکه یوتوپیا و قابلیت‌های بی‌نظیر آن آشنا شوید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

آشنایی با نرم‌افزار غیرمتمرکز یوتوپیا

شبکه بلاک‌چینی یوتوپیا چیست؟

همان‌طور که بخش مقدمه مقاله اشاره کردیم، اطلاعات شخصی افراد روزانه در پایگاه‌داده خیلی از سایت‌ها ذخیره می‌شوند. تصور کنید که این اطلاعات در هیچ جا ذخیره نشوند. آن‌گاه شرکت‌هایی که از سرقت اطلاعات و فروش آن‌ها پول کلان بدست می‌آورند همگی نابود خواهند شد و افراد در سراسر جهان می‌توانند به طور کامل از حق حفط حریم شخصی برخوردار شوند. شعار یوتوپیا نیز همین است. یوتوپیا با انبوهی از ویژگی‌ها نظیر سیستم پیام‌رسان رمزنگاری شده، سرویس ایمیل فوق پیشرفته و امن، ارزهای مجازی (یو ووچر، استیبل‌کوین UUSD و ارز دیجیتال کریپتون)، مرورگر داخلی و قابلیت انتقال داده در فایل منیجر به سمت رسیدن‌ به دنیای مجازی آزاد روانه شده است.

یوتوپیا یک شبکه غیرمتمرکز همتا‌به‌همتا (P2P) است که امکان ارسال پیام‌های صوتی، انتقال فایل، ساخت چت و ایمیل‌های خصوصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حال حاضر، یوتوپیا برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس پشتیبانی می‌شود و می‌توانید به راحتی از این لینک برنامه Utopia را نصب کنید. شبکه یوتوپیا یک مرورگر اینترنتی داخلی به نام Idyll را در اختیار کاربران قرار داده است. یوتوپیا همچنین یک ارز دیجیتال مخصوص به نام کریپتون (Crypton) دارد که با نماد CRP در صرافی‌های غیرمتمرکز معامله می‌شود.

شما همچنین با نصب برنامه یوتوپیا یک کیف پول دیجیتالی به نام uWallet نیز در اختیار خواهید داشت که امکان ذخیره و انتقال ارز دیجیتال کریپتون، تبدیل کریپتون به یو ووچر و UUSD یا تبدیل یو ووچر به کریپتون و UUSD را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خرید و فروش یو ووچر در کافه ارز

همان‌طور که مشاهده کردید، برنامه یوتوپیا سیستم مالی مخصوص خود را دارد. این شبکه دارای یک استیبل کوین به نام UUSD (دلار یوتوپیا) و یک ارز دیجیتال به نام کریپتون (CRP) دارد. بهترین ویژگی یوتوپیا این است که هر دو ارز را می‌توانید در برنامه Utopia به ووچر تبدیل کنید. ووچر یک ابزار مالی شامل کدهای الکترونیکی است که امکان پرداخت سریع و آنی را در اختیار شما قرار می‌دهد. ووچر یوتوپیا “یو ووچر” (uVoucher) نام دارد و شما می‌توانید مبلغ خرید خود در بسیاری از سایت‌های دنیا را با آن پرداخت کنید. خوشبختانه، قابلیت خرید و فروش یو ووچر یوتوپیا یا همان یو ووچر در سایت کافه اررز وجود دارد و شما می‌توانید با ثبت‌نام در سایت به‌راحتی خرید و فروش ووچر را انجام دهید.

خرید و فروش یو ووچر

خرید و فروش دلار یوتوپیا (UUSD)

شما همچنین می‌توانید پرداخت‌های خود در برخی از سایت‌های پذیرنده استیبل‌کوین یوتوپیا (UUSD) را انجام دهید. خبر خوب این است که خرید و فروش دلار یوتوپیا یا همان UUSD نیز در سایت کافه ارز امکان‌پذیر است و شما به صورت فوری و اتوماتیک می‌توانید عملیات مالی خود را در سایت انجام دهید.

برنامه Utopia را چگونه نصب کنیم؟

پس از این که فایل برنامه را از سایت رسمی یوتوپیا دانلود کردید، آن را بر روی سیستم کامپیوتری خود نصب کنید. در این مرحله یک کلید عمومی (Public Key) به شما داده می‌شود که برای دریافت ارز از دیگران کاربرد دارد و به نوعی شبیه به آدرس کیف پول الکترونیکی است. پس از نصب با بخش‌های مختلفی روبرو می‌شوید که در ادامه هر یک را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

داشبورد برنامه یوتوپیا

اولین صفحه‌ای که بعد از ورود به یوتوپیا با آن روبرو می‌شوید داشبورد است. رابط کاربری داشبورد مشابه برنامه‌های کلاسیک است. به نظر می‌رسد شکل ظاهری برنامه و منوی آن برای دسترسی آسان به ابزارهای متعدد یوتوپیا به این شکل طراحی شده است، به ‌گونه‌ای که تمام دسته‌بندی‌ها در یک نگاه قابل مشاهده هستند. همان‌طور که به آن اشاره کردیم، یوتوپیا برای آن دسته افرادی است که حفظ حریم خصوصی را اولویت اول خود قرار می‌دهند. در حقیقت، یوتوپیا (Utopia) هیچ سرور مرکزی ندارد که اطلاعات در آن ذخیره شود بنابراین به هیچ‌ عنوان نمی‌توان اطلاعات کاربران آن را به دیتابیس دیگری انتقال داد.

سرویس ایمیل uMail

سرویس یومیل یوتوپیا جایگزین امن و بسیار سریع روش‌های سنتی ارسال ایمیل است. با ابزار uMail شما می‌توانید به راحتی به دیگر کاربران یوتوپیا ایمیل بزنید. با تمام امکاناتی که یومیل در اختیار شما قرار می‌دهد، هیچ سرور مرکزی برای ذخیره‌سازی اطلاعات و محتویات ایمیل‌ها در آن وجود ندارد. یک حساب uMail با پیوستن به این برنامه به صورت پیش‌فرض برای شما ایجاد می‌شود که امکان ارسال پیام و فایل پیوست به صورت نامحدود را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین سرویس uMail یک ابزار دورن یوتوپیا است بنابراین هیچ فردی نمی‌تواند پیام‌ها را رصد کند یا این که حساب uMail شما را مسدود کند. در حقیقت، اطلاعات از طریق یومیل به صورت مستقیم به صندوق ورودی کاربر دیگر می‌رود و هیچ واسطه‌ای نمی‌تواند داده‌ها را رهگیری کند.

ارز دیجیتال Crypton

برنامه یوتوپیا دارای یک ارز دیجیتال بومی به نام کریپتون (CRP) است. نکته جالب درباره ارز دیجیتال CRP این است که قابلیت استخراج (Mining) دارد. یک دستگاه میان‌رده می‌تواند از طریق رابط کاربری گرافیکی (GIU) یا بات مبتنی بر ترمینال که در برنامه است به راحتی ارز دیجیتال کریپتون استخراج کند. یوتوپیا به کاربرانی که از طریق استخراج از اکوسیستم پشتیبانی می‌کنند، ارز دیجیتال CRP پاداش می‌دهد. وقتی ربات استخراج را در سیستم کامپیوتری خود اجرا می‌کنید، سهم پاداش خود را از استخرهای استخراج دریافت خواهید کرد. استخراج ارز دیجیتال کریپتون خیلی به سیستم کامپیوتری فشار نمی‌آورد و برای محیط‌زیست نیز مخاطره ایجاد نمی‌کند. شما همچنین می‌توانید چند ربات را در یک سرور اجرا کنید تا سرعت ماین‌کردن CRP را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

قابلیت‌های برنامه Utopia

کیف پول الکترونیکی uWallet

کیف پول الکترونیکی یوولت (uWallt) این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد که دارایی ارز دیجیتال کریپتون خود را به راحتی به دیگران انتقال دهید. علاوه بر این، امکان تبدیل (Swap) بین کریپتون و یو ووچر نیز در اختیار شما قرار دارد. علاوه بر این، شما می‌توانید از طریق سرویس API درگاه پرداخت یوتوپیا را در سایت خود قرار دهید؛ همه این قابلیت‌ها زمانی در دسترس شما هستند که ناشناس هستید و تراکنش‌های شما نیز غیرقابل ردیابی است. به‌علاوه شما می‌توانید از کیف پول پرفکت مانی برای این خدمات استفاده کنید.

مرورگر داخلی Idyll

یکی دیگر از قابلیت‌های یوتوپیا، مرورگر اینترنتی داخلی است که امکان وب‌گردی به صورت ناشناس را در اختیار شما قرار می‌دهد. در مرورگر Idyll شما می‌توانید به سایت‌های Peer-to-Peer که در شبکه یوتوپیا ساخته شده‌اند به راحتی دسترسی داشته باشید.

سرویس مدیریت فایل (File Manager)

تقریباً هر نوع فایلی را می‌توانید در سیستم فایل منیجر یوتوپیا ذخیره کنید. در حقیقت، وقتی فایلی را در یوتوپیا ذخیره می‌کنید، دیگر لازم نیست نگران پاک‌شدن یا سرقت اطلاعات توسط اشخاص دیگر باشیم. سیستم اپلود عکس و یادداشت‌های صوتی فایل منیجر نیز برای ارتقای امنیت تا بالاترین سطح در این سیستم به کار گرفته شده‌اند.

رمزگذاری یوتوپیا

هر کاربر می‌تواند می‌تواند در روند انتقال داده شرکت کند اما فقط کاربر گیرنده می‌تواند داده‌ها را رمزگشایی کند. این قابلیت، مسیری برای تمام کاربران فراهم می‌کند که غیرقابل رهگیری است. تمام داده‌های درون این پلتفرم با سیستم رمزنگاری فوق‌پیشرفته و سریع Curve25519 محافظت می‌شوند.

میزبانی سایت در یوتوپیا

بنیان‌گذاران یوتوپیا چه کسانی هستند؟

برنامه یوتوپیا نتیجه تلاش چند سال تیمی متخصص از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان است که نام 1984 را برای خود برگزیده‌اند. به نظر نویسنده این مقاله، نام 1984 به طور غیرمستقیم به کتاب 1984 جرج اورول اشاره دارد و یوتوپیا با نام آرمان‌شهر به مفهوم “Utopia” موجود در این اثر ادبی تشبیه شده است. گروه 1984 یوتوپیا را فناوری برای محافظت از حریم خصوصی و حق آزادی بیان کاربران توسعه‌ داده‌اند. این گروه به گفته اعضای خود متشکل از متخصصان در زمینه‌های مختلف است که هر کدام در زمینه کاری خود نظیر رمزنگاری، مهندسی شبکه و نرم‌افزار در بهترین سطح قرار دارند.

پلتفرمی نظیر یوتوپیا هیچ‌وقت قبلاً وجود نداشته است و سرانجام گروه 1984 با معرفی این شبکه انقلابی در ارتباطات و انجام معاملات مالی غیرقابل ردگیری را رقم زدند. به طور کلی، میتوان گفت که یوتوپیا مخصوص آن دسته افرادی است که بسیار به حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهند، به خصوص در دنیایی که شرکت‌ها در ازای پول به‌راحتی اطلاعات کاربران را با یکدیگر تبادل می‌کنند. همچنین، اگر قصد دارید درباره پرفکت مانی چیست بدانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

قابلیت نام‌گذاری دامنه uNS

قابلیت نام‌گذاری دامنه که قبلاً در بلاکچین اتریوم و TON (تلگرام) از آن استفاده شده است، در دسترس کاربران برنامه یوتوپیا نیز قرار گرفته است. این قابلیت در اصل یک سیستم مستقل و منحصربه‌فرد برای نامگذاری دامنه است که با تکنولوژی سنتی DNS فرق دارد. فناوری DNS زیر ذره‌بین نظارت نهادهای بین‌المللی است و به همین دلیل مشمول سانسور و کنترل می‌شود. در حقیقت، امتیاز این نوع از دامنه‌ها به دلایل مختلف نظیر عدم تطابق با سیاست‌های ثبت‌نام، عدم پرداخت به موقع و تصمیمات نهادهای دولتی می‌تواند تعلیق شود.

در طرف دیگر، uNS قرار دارد که کاربران یوتوپیا بدون هیچگونه هزینه تمدید، تاریخ انقضا، تعلیق یا واگذاری آن را در اختیار دارند. البته، استفاده از سرویس uNS رایگان نیست و هزینه آن با کریپتون پرداخت می‌شود. هزینه پرداختی بر اساس چندحرفی بودن نام متفاوت است که در زیر به تعرفه آن اشاره خواهیم کرد.

  • دامنه یک حرفی به قیمت 16384 CRP
  • دامنه دو حرفی به قیمت 4096 CRP
  • دامنه سه حرفی به قیمت 1024 CRP
  • دامنه چهارحرفی و بیشتر 10 CRP

قابلیت نقشه یوتوپیا (uMap)

یکی از بهترین قابلیت‌های برنامه یوتوپیا، امکان مشخص‌کردن مکان برای کانال است. در حقیقت، شما می‌توانید از طریق Utopia Map مکان دقیق کانال خود را مشخص کنید تا کاربران بتواند با توجه به محل زندگی خود، کانال شما را پیدا کرده و در آن عضو شوند.

مزایای برنامه یوتوپیا

همان‌طور که مشاهده کردید، یوتوپیا امکانات زیادی نظیر استخراج ارز دیجیتال، چت و ایمیل امن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما یوتوپیا فقط در این قابلیت‌ها خلاصه نمی‌شود. در حقیقت، یوتوپیا یک اکوسیستم است که تمام امکانات را دارد تا کاربران مجبور نباشند به دلایل مختلف از این برنامه خارج شوند. ساخت کانال با امکانات ویژه یکی از این قابلیت‌ها است. شما می‌توانید مجوز خواندن و نوشتن در کانال را به اعضا بدهید یا این که با انتخاب گزینه “Read Only” فقط اجازه خواندن مطالب کانال را به اعضا بدهید.

شما همچنین می‌توانید کانال‌های خصوصی (Private Channel) بسازید و رمز عبور برای آن تعیین کنید. علاوه بر این، اگر محتوای ارزشمندی در کانال خود منتشر می‌کنید می‌تواند ورود به آن را پولی کنید. به عبارت دیگر، کاربران اگر بخواهند در آن عضو شوند باید مبلغی که شما تعیین کردید را با ارز دیجیتال CRP پرداخت کنند. ویژگی ساخت کانال در کریپتون تا به‌حال در هیچ پیام‌رسان دیگری مشاهده نشده و کاملاً نوآورانه است. از دیگر ویژگی‌های یوتوپیا می‌توان به بازی‌های آنلاین، ایردراپ و موارد دیگر اشاره کرد که با دانلود برنامه و ساخت حساب کاربری می‌توانید با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.
یکی دیگر از حساب های مشابه یوتوپیا، پرفکت مانی است که نحوه ساخت پرفکتمانی را به صورت تصویری در وبلاگ کافه ارز برای شما شرح داده‌ایم. پیشنهاد می‌شود مقاله مرتبط با آن در وبلاگ کافه ارز مشاهده کنید.

امکانات پرداختی یوتوپیا

استیکرهای یوتوپیا

برنامه Utopia مجموعه‌ای بسیار متنوع از استیکرهای جذاب دارد که استفاده از آن‌ها خارج از برنامه امکان‌پذیر نیست. تقریباً برای واکنش به هر رویدادی یک استیکر در یوتوپیا موجود است. نکته جالب توجه این است که یوتوپیا از 39 زبان دنیا از جمله زبان فارسی پشتیبانی می‌کند که این قابلیت کار را برای کاربران ایرانی راحت‌کرده است. اگر شما دارای حساب مشابه یوتوپیا مانند پرفکت مانی هستید. ما مطلب نحوه برداشت پرفکت مانی را به کاربران خود ارائه کرده‌ایم. تا دغدغه و نگرانی های آنها را به حداقل برسانیم.

خرید و فروش دلار یوتوپیا

مالک اصلی یوتوپیا کیست؟

یوتوپیا، در طی سال‌های اخیر به وسیله یک گروه از علاقه‌مندان به فناوری شبکه به اوج شکوفایی رسیده است و به نظر می‌رسد با ارائه سرویس‌‌های مالی نظیر یو ووچر، دلار یوتوپیا و ارز دیجیتال کریپتون مزایای زیادی برای کاربران ایرانی داشته باشد. البته، سازندگان این پروژه تصمیم گرفته‌اند برای حفظ امنیت و غیرمتمرکزبودن شبکه برای همیشه به عنوان افراد ناشناس باقی بمانند.

در حال حاضر، هیچکس نمی‌داند که در پشت این پروژه چه افرادی قرار گرفته‌اند و این موضوع برای حفظ‌شدن غیرمتمرکز بودن شبکه، تصمیم عقلانی به نظر می‌رسد. در واقع، اگر هویت توسعه‌دهندگان پروژه فاش شود، ممکن است نهادهای دولتی بر روی آن‌ها فشار بیاورند و شبکه از حالت غیرمتمرکز خارج شود. این سیاست مشابه کاری است که ساتوشی ناکاموتو برای حفظ غیرمتمرکز ‌بودن شبکه بیت کوین امجام داده است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به معرفی برنامه یوتوپیا پرداختیم و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن را نیز با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم. یوتوپیا یک برنامه پیام‌رسان مبتنی بر بلاک‌چین است که هیچ سرور مرکزی در آن وجود ندارد. به عبارت دیگر، امکان دسترسی به پیام‌ها و اطلاعات کاربران به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست و هیچ‌گونه نظارت و کنترلی بر روی محتوا در آن صورت نمی‌گیرد. علاوه بر این، سرویس‌های مالی یوتوپیا نظیر دلار UUSD، یو ووچر و ارز دیجیتال کریپتون، دریچه‌ای جدید بر روی تراکنش‌های آنلاین بازکرده است و بیشتر سایت‌های خارجی درگاه پرداخت با یوتوپیا یا uVoucher را به خدمات پرداخت خود اضافه کرده‌اند. شما برای خرید و فروش ووچر یوتوپیا و دلار یوتوپیا می‌توانید از سرویس‌های کافه ارز استفاده کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *