وبلاگ

/

/

ویزای سوئد؛ انواع ویزای سوئد و نحوه دریافت آن

ویزای سوئد؛ انواع ویزای سوئد و نحوه دریافت آن

۱۴ بهمن ۱۴۰۱

سوئد یکی از مرفه‌ترین و پیشرفته‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپا است. هر ساله افراد زیادی از سراسر دنیا برای دریافت اقامت و ویزای سوئد اقدام می‌کنند. اقتصاد قدرتمند، کیفیت بالای زندگی و امکانات رفاهی قابل قبول این کشور، سوئد را به یکی از مقاصد مهم در نظر مهاجران تبدیل کرده‌است. اگر مایل هستید که به این کشور سفر کنید لازم است با توجه به دلایل سفر خود به این کشور، از دولت سوئد اجازه ورود بگیرید و طبق نظر این کشور ویزای سوئد را دریافت کنید. شما می‌توانید فرآیندهای دریافت ویزا را به تنهایی و گام به گام جلو ببرید، اما متاسفانه به خاطر شرایط موجود خودتان به تنهایی قادر به انجام پرداخت ارزی نیستید. تیم کافه ارز به شما کمک می‌کند تا بتوانید به سادگی پرداخت هزینه تعیین وقت سفارت سوئد را انجام بدهید و فرآیندهای دریافت ویزا را به اتمام برسانید.

شرایط زندگی در سوئد

کشور سوئد که در شمال اروپا و در شبه جزیره اسکاندیناوی قرار دارد، دارای جمعیتی نزدیک به 10 میلیون نفر است که یک دهم آن را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است، ایرانیان یکی از بزرگترین گروه‌های مهاجران سوئد هستند، به ترتیب که حدود 1.7 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. شاید اولین تصویر فردی که تا به حال به سوئد سفر نکرده و یا اطلاعات زیادی در مورد این کشور ندارد سرمای هوا و زمستان‌های طاقت فرسای این کشور باشد؛ اما کشور سوئد از لحاظ کیفیت بالای زندگی و خدمات آموزشی و سلامتی، نرخ پائین بیکاری ، قدرت اقتصادی، آرامش و صلح طلبی جامعه در جهان سرآمد است. طبق آمارهای سالانه‌ی سازمان ملل متحد، سوئد با توجه به شاخص‌های مختلف جزو شادترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود.

ویژگی‌های منحصر به فرد این کشور در کنار حضور سوئد در بین کشورهای عضو شنگن باعث شده، دریافت ویزای کشور سوئد برای بسیاری از افراد جذاب باشد.

ویزاهای کشور سوئد

جاذبه‌های گردشگری سوئد

هر ساله سوئد پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیا است. طبیعت و مناظر جذاب، شهرهای زیبای متعلق به قرون وسطایی، آثار تاریخی، رستوران‌ها و مراکز خرید متنوع، پیست‌های اسکی و جذابیت‌های منحصر به فردی مانند هتل معروف یخ، سوئد را به مقصدی عالی برای مسافران تبدیل کرده است.

ویزا چیست؟

قبل از بررسی انواع ویزای کشور سوئد بهتر است به پاسخ این سوال بپردازیم: “ویزا چیست؟” ویزای سند و یا مجوزی است که بر اساس آن یک کشور به به شهروندان خارجی اجازه می‌دهد تا با وجود یک سری محدودیت‌ها وارد مرزهای آن کشور شوند. این محدودیت‌ها که شامل : مدت زمان اقامت، ممنوعیت تحصیل و کار و … در آن کشور می‌شود، امکان حضور دائم و استفاده از تمامی امکانات رفاهی مخصوص شهروندان آن کشور را به افراد دارای ویزا نمی‌دهد. طبق برخی معاهده و پیمان‌های بین المللی، با حذف محدودیت‌های تردد، بعضی از کشورها به شهروندان کشورهای مشخص دیگر اجازه می‌دهند تا بدون ویزا به کشورشان سفر کنند. برای مثال 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تحت توافق نامه‌ی شنگن به شهروندان خود این امکان را می‌دهند که با داشتن ویزای یکی از این 27 کشور بدون نیاز به دریافت ویزای سایر کشورهای عضو شنگن سفر کنند.

بیشتر بخوانید: پرداخت هزینه سفارت سوئد

انواع ویزاهای سوئد:

از سال 1996، سوئد بخشی از منطقه شنگن است. بنابراین، برای بازدید از این کشور به هر دلیلی، باید برای ویزای شینگن اقدام کنید. دولت سوئد همواره از ورود گردشگران استقبال می‌کند و به همین جهت تا جای ممکن با علاقه‌مندانی که می‌خواهند مدتی در خاک این کشور اقامت داشته باشند، همکاری های لازم را انجام می‌دهند.

اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش درخواست‌های پناهندگی ایرانیان با ویزای سوئدی، سخت گیری‌های دولت سوئد برای صدور ویزای شهروندان ایرانی افزایش یافته است.

به طور کلی بدون توجه به نوع ویزای درخواستی لازم است مدارک زیر را برای ارائه به سفارت سوئد در زمان درخواست صدور ویزا ارائه کنید:

  • پرینت فرم اینترنتی درخواست ویزای شنگن
  • بلیط پرواز رزرو شده
  • مدارک نشان دهنده‌ی محل اقامت
  • اصل و کپی مدارک شناسایی و گذرنامه‌ی معتبر
  • گردش حساب مالی و گواهی تمکن مالی
  • بیمه نامه‌ی مسافرتی

بیشتر بخوانید : بهترین کشورها برای مهاجرت، کدام کشور بهتر است؟


ویزای ترانزیت فرودگاهی

این نوع ویزا به افراد اجازه ورود به فرودگاه سوئد و عبور از آن را می‌دهد. اگر این نوع از ویزای سوئد را داشته باشید، طبق نظر دولت سوئد شما نمی‌توانید از فرودگاه خارج شوید. اگر قصد عبور از فرودگاه سوئد و تغییر پرواز در این کشور را دارید، دریافت این نوع ویزا برای شما الزامی است.

ویزای ترانزیت

این ویزا مشابه ویزای ترانزیت فرودگاهی است و کاربرد آن برای دریانوردانی است که فقط برای دوره‌های کوتاهی نیاز دارند که در سوئد اقامت کنند.

ویزای بازدید از خانواده و دوستان

اگر دوستان یا بستگانی دارید که در سوئد زندگی می‌کنند، می‌توانید برای ویزای شینگن درخواست دهید و درخواست خود را با دعوت نامه پشتیبانی کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این نوع ویزا سفر شما بیشتر از 90 روز نمی‌تواند طول بکشد.

اگر به قصد ملاقات یکی از اعضای خانواده خود می‌خواهید به سوئد سفر کنید، لازم است که مدارک زیر را ارائه کنید:

  • دعوتنامه که در آن زمان و مدت سفر ذکر شده باشد
  • مدارک شغلی، حقوقی و بانکی شخص دعوت کننده
  • مدارک تابعیت سوئدی شخصی که قصد ملاقات آن را دارید (مدارکی مثل کارت شناسایی، کارت شناسایی کنسولی، گواهی ملیت سوئدی یا حکم تابعیت).
  • سند ازدواج سوئدی
  • شجره‌نامه‌‌ (family record book)

ویزای توریستی

اگر می خواهید برای دیدن مناظر دیدنی و تاریخی به سوئد سفر کنید، باید برای ویزای توریستی سوئد اقدام کنید. با دریافت ویزای توریستی، دولت سوئد تا حداکثر به مدت نود روز به شما این امکان را می‌دهد که در خاک این کشور اقامت داشته باشید. اگر به دنبال دریافت ویزای شنگن توریستی هستید، پیشنهاد می‌شود که از طریق سایر کشورهای حوزه شنگن اقدام کنید؛ زیرا کشور سوئد برای صدور این نوع ویزا برای اتباع ایرانی سختگیری‌های بیشتری نسبت به سایر کشورها دارد.

البته به طور کلی کشورهای عضو منطقه شینگن در عبور و مرور قبال شهروندان خود در مرزهای خود آسان می‌گیرند ولی در قبال اتباع سایر کشورها رویه متفاوت‌تری را دارند. این ویزا در انواع یک بار ورود، دو بار ورود و چند بار ورود صادر می شود. تشخیص اینکه کدام یک را دریافت خواهید کرد برعهده سفارت است.

انواع ویزای کوتاه مدت

این ویزای سوئد که به افراد اجازه می‌دهد به مدت تعداد روزهای مشخصی در کشور سوئد بماند. این ویزا را می‌توان به شکل‌های زیر دریافت کرد:

ویزای یکبار ورود: دارندگان این ویزا اجازه دارند که در مدت اعتبار ویزا فقط یک بار وارد سوئد شود. بعد از یکبار ورود به کشور اگر دارندگان این نوع ویزا سوئد را ترک کنند؛ دیگر اجازه ورود به خاک این کشور را نخواهند داشت، حتی اگر مدت زمان اعتبار ویزا باقی مانده باشد.

ویزای دوبار ورود: همانطور که از نام آن پیداست، این ویزای سوئد به افراد 2 بار فرصت برای ورود به کشور می‌دهد.

ویزای چند بار ورود: با این ویزا، دارندگان ویزا می‌توانند هر چند بار که بخواهند وارد کشور شده و از آن خارج شوند. با این حال، آنها باید اطمینان حاصل کنند که در مدت 180 روز متوالی بیش از 90 روز را در سوئد سپری نکنند. بر اساس تعداد دفعاتی که به سوئد سفر می‌کنید، می‌توانید ویزای چند بار ورود 3،1و5 ساله دریافت کنید.

ویزای برای موارد پزشکی کشور سوئد


بیشتر بخوانید: پرداخت هزینه رزرو تاکسی و ترانسفر خارجی

ویزای پزشکی

سوئد به افرادی که قصد استفاده از خدمات پزشکی کشور سوئد را دارند، اجازه می‌دهد تا به مدت 180 روز در این کشور اقامت کنند. مدت اعتبار این ویزای سوئدی 3 ماه است.

اگر قصد دریافت خدمات پزشکی در کشور سوئد را دارید؛ هنگام درخواست برای گرفتن ویزای سوئد جهت دریافت مراقبت‌های پزشکی در این کشور، باید مدارک زیر را ارائه کنید:

 

  • مدارک و گزارش‌های پزشکی صادر شده از یک پزشک، کلینیک و یا بیمارستان در کشوری که تبعیت آن را دارید که تأیید می‌کند، شما به دریافت خدمات درمان پزشکی در کشور سوئد نیاز دارید.
  • یک گواهی پزشک از بیمارستانی در سوئد که تاریخ ویزیت و همچنین وضعیت پزشکی شما را تأیید می‌کند. همچنین باید پزشک در این گواهی تأیید کند که بیمارستان‌‌های سوئد می‌توانند درمان پزشکی خاص مورد نیاز شما را انجام دهند و بر این اساس شما می‌توانید درمان خود را در این کشور دنبال کنید.
  • مدارکی که ثابت می‌کند شما توانایی مالی برای دریافت خدمات درمانی در کشور سوئد را دارید و می‌توانید هزینه‌های بیمارستانی را پرداخت کنید.

ویزای شرکت در برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی

اتباع سایر کشورها در صورتی که بخواهند به عنوان مجری یا بخشی از مخاطبان برای شرکت در یک رویداد فرهنگی، مذهبی یا ورزشی به سوئد سفر کنند، می توانند برای این منظور اقامت در این کشور را درخواست و ویزای سوئد را دریافت کنند.

هنگام درخواست برای گرفتن این نوع ویزای سوئد ، باید مدارکی را ارائه کنید که به شرح زیر است:

  • مدارکی که ثابت می‌کند، شما به رویدادی در کشور سوئد دعوت شدید و یا به قصد حضور در این مراسم به سوئد سفر می‌کنید.
  • بلیط‌های ورود به رویداد
  • شرایط ثبت نام
  • شرح جزئیات این رویداد در سوئد
  • تمام مدارکی که ثابت می‌کند شما سابقه‌ی حضور در برنامه‌های مشابه را داشتید.

ویزای تحصیلی

در سوئد شرایط دریافت ویزای تحصیلی برای دانشجویان خارجی با توجه به اینکه شهروند کدام کشور هستند، متفاوت است. دانشجویانی که مایل به شرکت در هر دوره‎ای که در کشور سوئد برگزار می‌شود و نیاز به حضور فیزیکی دانشجویان دارد می‌توانند ویزای تحصیلی سوئد را درخواست کنند.

این ویزا به طور کلی شامل دوره‌هایی می‌شود که حداکثر 3 ماه طول می‌کشند. این نوع ویزا برای افرادی که نیاز به شرکت در آزمون ورودی سوئد را دارند یا می‌خواهند در دوره‌های زبان سوئدی شرکت کنند، قابل استفاده است.

اگر قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید و بیشتر از 3 ماه می‌خواهید از خدمات آموزشی کشور سوئد استفاده کنید، به شیوه‌ای متفاوت‌تر باید اقدام کنید. ابتدا از طریق مکاتبه با مراکز آموزشی پذیرش خود را دریافت کنید، سپس دعوتنامه تحصیلی برای شما ارسال می‌شود که از این طریق می‌توانید برای دریافت ویزا و اقامت تحصیلی اقدام کنید.

 

ویزای کاری سوئد

ویزاهای دارای اعتبار محدود

ویزای شینگن به شما این امکان را می‎دهد که نه تنها از سوئد بلکه از سایر کشورهای شینگن نیز دیدن کنید. اما اگر قصد دارید فقط به سوئد سفر کنید، می‌توانید برای ویزای محدود با اعتبار سرزمینی درخواست بدهید. این نوع ویزا فقط در موارد خاصی صادر می شود.

بیشتر بخوانید: پیشرفته ترین کشور های دنیا از نظر فناوری کدامند؟

برای ویزای سوئد از کجا باید اقدام کرد؟

دولت سوئد در خصوص محل پذیرش ویزای شما مطابق شرایط کشوری که در آن زندگی می‌کنید تصمیم می‌گیرد کدام از موارد زیر باشد:

  • سفارت سوئد
  • کنسولگری سوئد
  • یک مرکز درخواست ویزا که سوئد ارسال ویزا را به آنجا برون سپاری کرده باشد.
  • سفارت و یا کنسولگری یکی دیگر از کشورهای شنگن که سوئد ارسال ویزا را به آن برون سپاری کرده باشد.

مدت زمان صدور ویزای سوئد

اگر متقاضی دریافت ویزای سوئد ( sweden) هستید و تمایل دارید که سفر خود را برنامه ریزی کنید، میزان زمانی که پس از تحویل مدارک به سفارت برای دریافت ویزا باید مد نظر قرار دهید یک بازه زمانی بین 2 الی 3 هفته است. توجه داشته باشید که تمامی مدارکی که ارائه می‌دهید باید به زبان انگلیسی و یا سوئدی ترجمه شده باشد و همراه با اصل مدارک ارائه شود.

البته زمان صدور ویزای سوئد ممکن است به دلایل مختلفی طولانی‌تر شود. مثلا اگر در فصل تابستان و در ماه‌های ژوئن تا اوت برای ویزای کشور سوئد اقدام کنید به دلیل شلوغی سفارت در صف طولانی‌تری قرار خواهید گرفت.

نتیجه:

با توجه به موارد گفته شده برای دریافت ویزای سوئد اگر شما هم واجد شرایط دریافت آن هستید می‌توانید با آماده کردن مدارک لازم و ارائه آن به سفارت سوئد درخواست خود را ثبت کنید. در فرآیندهای دریافت ویزای کشور سوئد و پرداخت هزینه‌های سفارت به کارت‌های اعتباری همچون پی پال، مستر کارت یا ویزا کارت نیاز پیدا می‌کنید، به همین منظور شما می‌توانید از خدمات مجموعه کافه ارز استفاده کنید و با خیال آسوده پرداخت‌های ارزی خود را با کمک تیم کافه ارز انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

ghazal hamzeh نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *