وبلاگ

/

/

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال چیست 🕛 | تاثیر آن بر قیمت ارزهای دیجیتال ✅

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال چیست 🕛 | تاثیر آن بر قیمت ارزهای دیجیتال ✅

۱۲ دی ۱۴۰۱

شاخص ترس و طمع: هر جا صحبت از بازارهای مالی و اقتصادی می‌شود، نمی‌توان فاکتور احساسات به خصوص ترس و طمع را نادیده گرفت. فاکتور احساسات در حوزه بازارهای کریپتو به شدیدترین شکل ممکن خود را نشان می‌دهد. در واقع، بسیاری از معامله‌گران بازارهای مالی مخصوصاً بازار ارزهای دیجیتال از روی هیجان و احساسات وارد دنیای بی پایان این بازار می‌شوند. قضیه به همین جا ختم نمی‌شود و معامله‌گران معمولاً با توجه به همین احساسات به بازار واکنش نشان داده و تصمیمات مالی مهم را با استناد به هیجانات می‌گیرند. امروزه انجام پرداخت های ارزی و خرید و فروش ارز دیجیتال از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران به شمار می‌رود. برای اینکه بتوانید در این زمینه موفق عمل کنید باید نمودار ترس و طمع لحظه ای ارزهای دیجیتال را به طور مستمر زیر نظر داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای احساسی بازار، شاخص ترس و طمع است که برای اولین بار توسط پایگاه خبری CNN Business برای بازار بورس مورد استفاده قرار گرفت. این شاخص گویای احساسات مردم در برابر بازار است. اگر کفه ترازو به نفع طمع (Greed) باشد منجر به روند صعودی و با افزایش میزان ترس (Fear) روند به احتمال خیلی زیاد ریزشی خواهد شد. داده‌های روانشناسی نشان می‌دهد که احساسات و عواطف آدمی با قوه منطق و تفکر در تضاد است. در نتیجه بسیاری از افراد در مواجهه با موقعیت‌های مشخص ممکن است واکنش یکسانی از خود نشان دهند. این موضوع همان چیزی است شاخص ترس و طمع کریپتو پیش‌بینی می‌کند. در حقیقت، این ابزار با تکیه بر تحلیل روانشناسی مردم، وضعیت بازار را پیش‌بینی خواهد کرد.

شاخص ترس و طمع در ارز دیجیتال

اگر کمی تجربه معامله‌گری داشته باشید، با توجه به شاخص ترس و طمع می‌توانید روش تحلیلی پرایس اکشن (Price Action) که جزو بهترین استراتژی‌های معاملاتی است را اجرا کنید. یک نمونه از احساسات معامله‌گران، ترس از دست دادن یا همان فومو (Fear of Missing) است که در زمان افزایش قیمت شدید یک ارز دیجیتال بروز می‌کند و باعث می‌شود معامله‌گران اقدامات عجولانه‌ای انجام دهند.

در حقیقت، معامله‌گران در چنین مواقعی فکر می‌کنند اگر به سرعت ارز دیجیتال مورد نظر را خریداری نکند، از قافله عقب مانده و در نهایت فرصت سود کردن را از دست خواهند داد. حال این سوال پیش می‌آید که اگر مردم در شرایط مشخص واکنش و رفتار مشخصی از خود بروز دهند، ممکن است با متفاوت عمل‌کردن به سود دست پیدا کرد؟ در ادامه شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال را با یکدیگر مورد بررسی قرار خواهیم داد پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. شما همچنین با ثبت نام در وب‌سایت یا اپلیکیشن کافه ارز می‌توانید عملیات‌های پرداخت ارزی بین المللی و خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به راحتی و به صورت آنی انجام دهید.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور چیست و indicator چه کاربردی دارد؟

شاخص ترس و طمع چیست

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، منظور از شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال همان نمودار Fear and Greed Index است. این نمودار در اصل یک شاخص تحلیلی است که احساسات بازار را ارزیابی می‌کند. فاکتورهای مختلفی برای تعیین این شاخص در نظر گرفته شده‌اند که باعث بالا رفتن عدد این شاخص می‌شوند. در مجموع نمودار ترس و طمع عددی بین صفر (ترس) و صد (طمع) را به شما نشان می‌دهد و عدد ۵۰ در این شاخص به عنوان سطح خنثی در نظر گرفته می‌شود. برای این‌که تحلیل کاربردی از شاخص ترس و طمع داشته باشد، باید تمام داده‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را نیز مد نظر قرار دهید. در واقع، کوچکترین خطایی ممکن است تحلیل را به بیراهه بکشاند.

اندیکاتور شاخص ترس و طمع در تریدینگ ویو

عدم قطعیت و خنثی بودن بازار نیز یکی از فرصت‌های بالقوه بازار به شمار می‌رود. معمولاً ترس بیش از حد نشان از خرسی شدن (ریزشی شدن) بازار است. معامله‌گران با دریافت این سیگنال سعی می‌کنند از خرید دست کشیده تا قیمت به کف بازار برسد، سپس ارز دیجیتال خود را در پایین‌ترین قیمت خریداری خواهند کرد.

علاوه بر این، طمع شدید در بازار سیگنال شروع بازار گاوی (روند صعودی) را به کاربران می‌دهد. بنابراین فروش در اوج قیمتی قبل از ریزش بازار ایده بسیار خوبی خواهد بود. حتی پوزیشن معاملاتی شورت (فروش) در معاملات فیوچرز (Futures) با یک اهرم معاملاتی (Leverage) کم ریسک ایده بسیار خوبی برای تریدرها به شمار می‌رود تا از ریزش قیمتی نیز نهایت سود را ببرند. پایه و اساس تحلیل احساسات معامله‌گران، رفتار صرافی‌های بزرگ ارز دیجیتال است. برخی اوقات، تغییرات بزرگ بازار ابتدا در این صرافی‌ها رخ می‌دهد و سایر حاضرین در صحنه از آن‌ها پیروی می‌کنند. بنابراین همواره سعی کنید، قبل از گذاشتن سفارش، بخش شاخص ترس و طمع کریپتو به خصوص بیت کوین و اتریوم صرافی‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا از احساسات مردم نسبت به بازار اگاهی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور RSI و کاربرد های آن

شاخص ترس و طمع در بازار کریپتو

به عبارت دیگر اگر شاخص بین عدد 0 تا 25 باشد، نشان از ترس شدید معامله‌گران دارد و همین امر موجب ورود به بازار خرسی خواهد شد. ترس شدید معمولاً زمانی به جان سرمایه‌گذاران می‌افتد که اکثر معامله‌گران دیگر به دلیل افت ناگهانی قیمت، به سرعت دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند.

منظور از شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال

 

عدد 25 تا 49 نشان دهنده ترس است؛ بعنی بازار هنوز خیلی به نگه‌داری آن ارز دیجیتال علاقه نشان نمی‌دهد. اگر شاخص ترس و طمع در این محدوده باشد، سرمایه‌گذاران هنوز در حال فروش دارایی‌های خود هستند. محدوده عدد 50 نیز نشان‌دهنده حالت خنثی بازار است، به این معنی که قیمت ارز دیجیتال مربوطه با ارزش واقعی آن برابر است. عدد 50 تا 75 نیز نشان از طمع دارد. در این حالت معامله‌گران میزان زیادی از یک ارز دیجیتال را خریداری می‌کنند و همین موضوع باعث افزایش قیمت ناگهانی رمزارز مورد نظر می‌شود. در این حالت، قیمت رمزارز معمولاً بیشتر از ارزش واقعی آن است.

محدوده بین 75 تا 100 نشان‌‌دهنده طمع شدید (Extream Greed) است. در این حالت معامله‌گران به حالت فومو یا همان ترس از دست دادن دچار خواهند شد و برای این‌که از قافله عقب نمانند به صورت افراطی و با قیمت بسیار بالاتر از ارزش واقعی ارزهای دیجیتال را خریداری می‌کنند؛ این موضوع باعث به وجود آمدن حباب در بازار می‌شود و معمولاً با گذشت زمان قیمت به سطوح پایین‌تری بازخواهد گشت.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور MACD

شاخص ترس و طمع بیت کوین

بیت کوین مهمترین و با ارزش‌ترین ارز دیجیتال بازار به شمار می‌رود که تحرکات قیمتی آن بر روی آلت‌کوین‌ها تاثیر می‌گذارد. ریزش قیمتی بیت کوین قطعاً باعث کاهش ارزش بازار کریپتو می‌شود و قیمت رمزارزهای دیگر را نیز تحت الشعاع قرار خواهد داد. شاخص ترس و طمع بیتکوین در چند ماه‌های اخیر سال 2022، در حالت ترس شدید قرار دارد و همین موضوع باعث رفتار ریزشی بازار ارزهای دیجیتال شده است. نمودار ترس و طمع بیت کوین با در نظرگیری فاکتورهای مختلف بازار محاسبه می‌شود که در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نوسانات (حدود 25 درصد از شاخص)

نوسانات شدید قیما بیتکوین نشان دهنده بازار مضطرب و بی‌ثبات است. در طرف دیگر نوسانات کمتر نشان از ثبات قیمت و امنیت بالا برای سرمایه‌گذاری دارد. شاخص ترس و طمع قیمت روز بیت کوین را با میانگین قیمت 30 و 90 روز گذشته مقایسه می‌کند. نوسانات شدید و غیرمنتظره به صورت مستقیم بر روی قیمت تاثیر گذاشته و واکنش‌های آتی معامله‌گران را در پی خواهد داشت. نمودار شاخص ترس و طمع بیت کوین می‌تواند در تصمیم گیری به خرید یا فروش این ارز دیجیتال بسیار کمک کننده باشد.

حجم بازار/ روند بازار (حدود ۲۵ درصد از شاخص)

شاخص ترس و طمع بیت کوین

روند بازار از دو حالت صعودی یا نزولی خارج نیست و جهت آن با حجم بازار تایید می‌شود. در واقع، هرچه حجم بازار بیت کوین بالاتر باشد، معامله‌گران بیشتری به سمت خرید بیت کوین جذب خواهند شد. برای ترسیم شاخص ترس و طمع باید حجم بازار فعلی بیت کوین را با میانگین حجم بازار 30 و 90 روزه مقایسه کرد. هرچه حجم بازار بالاتر باشد، خریداران حریص‌تر شده و نمودار ترس و طمع عدد بالاتری را نشان خواهد داد.

شبکه های اجتماعی (حدود ۱۵ درصد)

برای محاسبه دقیق شاخص ترس و طمع، پلتفرم‌‌های معاملاتی هشتگ‌های مربوط به بیت کوین را در توییتر یا اینستاگرام بررسی می‌کنند و اطلاعات جامعی از میزان تعامل کاربران با بیت کوین به دست می‌آورند. شبکه‌های اجتماعی مکان بسیار خوبی برای بررسی وضعیت ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند زیرا اکثر کاربران موجود در شبکه‌های اجتماعی مدام در حال بحث و گفتگو درباره ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین هستند.

حتی خود شما با بررسی هشتگ‌های مربوط به بیت کوین می‌توانید اطلاعات قابل قبولی درباره احساسات بازار به دست آورید. اگر جو هشتگ‌ها مثبت باشد، نشان‌دهنده این است که عدد روی شاخص ترس و طمع بالاتر خواهد بود.

نظرسنجی‌ها (حدود ۱۰ درصد از شاخص)

نظرسنجی‌ها نیز نقش مهمی در تعیین نمودار ترس و طمع بیتکوین دارند. بعضی از پلتفرم‌های ممعاملاتی به واسطه جامعه کاربری معتبری که در اختیار دارند، نظرسنجی‌های قابل قبولی درباره ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین انجام می‌دهند. نتایج نهایی چنین نظرسنجی‌هایی به ما در تشخیص احساسات بازار بیت کوین کمک می‌کنند.

دامیننس بیت کوین ( حدود ۱۰ درصد از شاخص)

شاخص ترس و طمع بیتکوین

بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال است. قلمرو و پادشاهی بیت کوین، سهم بیت کوین از مجموع بازار کریپتو به اصطلاح دامیننس بیت کوین (Dominance Bitcoin) نامیده می‌شوند. می‌گویندآن از مجموع سرمایه بازار را نشان می‌دهند که به آن دامیننس بیت کوین می‌گویند. وقتی دامیننس بیت کوین زیاد باشد بازار بی‌ثبات است چون بسیاری از سرمایه‌گذاران سرمایه‌‌ خود را از ارزهای دیجیتال دیگر (آلت کوین‌ها) خارج کرده و به سمت بیت کوین خواهند برد، در این صورت بیت کوین، جلوی ریزش ارزش واقعی سرمایه آن‌ها را خواهد گرفت.

گوگل ترند (حدود ۱۰ درصد از شاخص)

گوگل ترند ابزار بسیار قدرتمندی برای تحلیل علایق کاربران اینترنتی است که بیشترین کلیدواژه‌های جستجوشده در گوگل را مورد بررسی قرار می‌دهد. . برای مثال، وقتی طمع سرمایه‌گذاران به بیت کوین افزایش پیدا می‌کند، جستجوی اینترنتی در مورد بیت کوین و قیمت آن افزایش می‌يابد. تا به امروز هرگاه میزان جستجوی بیت کوین در گوگل افزایش داشته است، قیمت آن نیز در روند صعودی قرار گرفته است. علاوه بر این، شاخص ترس و طمع اتریوم نیز به همین شکل است و اگر میزان جستجوی مردم در مورد اتریوم افزایش یابد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. شما همچنین با جستجوی کلیدواژه‌هایی نظیر «شاخص ترس و طمع کریپتو امروز» به راحتی به سایت‌های مختلفی برای مشاهده این نمودار دسترسی پیدا کنید.

شاخص ترس و طمع در تریدینگ ویو

تریدینگ ویو یکی از مهمترین ابزارهای مورد نیاز هر معامله‌گر است. خوشبختانه استفاده محدود از این ابزار رایگان بوده و از طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن آن قابل دسترسی است. تریدینگ ویو تمام دارایی‌ها و بازارهای مالی دنیا را به صورت لحظه‌ای پشتیبانی می‌کند بنابراین نمودار شاخص ترس و طمع بسیار دقیقی دارد. شاخص ترس و طمع از طریق بخش Indicators قابل مشاهده است. علاوه بر این، صفحه مربوط به دارایی مورد نظر نیز به صورت گرافیکی نمودار Fear & Greed را به شما نمایش خواهد داد.

کلام آخر

شاخص ترس و طمع ارزهای دیجیتال بازتابی از احساس کلی کاربران به بازار است. نمودار شاخص ترس و طمع نبین عدد 0 تا 100 نوسان دارد. هرچه عدد پایین‌تر بوده به صفر نزدیک‌تر باشد، نشان از ترس شدید سرمایه‌گذاران دارد که در نتیجه به فروش فله‌ای ارز دیجیتال و ریزش قیمتی شدید منجر خواهد شد. در طرف دیگر، هر چه قدر عدد شاخص ترس و طمع به 100 نزدیک باشد، نشان از هیجان و حس خوب کاربران به آینده بازار یک ارز دیجیتال دارد، به همین دلیل سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از دست دادن (FOMO) عمدتاً بدون تحلیل قبلی شروع به خرید ارز دیجیتال با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی آن خواهند کرد. نظر شما در مورد شاخص ترس و طمع چیست؟ آیا تا به حال در تصمیم‌گیری خود برای خرید ارزهای دیجیتال ارز این شاخص استفاده کرده‌اید؟

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *