وبلاگ

/

/

پای نتورک چیست؟ | دلایل کلاهبرداری بودن شبکه Pi

پای نتورک چیست؟ | دلایل کلاهبرداری بودن شبکه Pi

۱۵ دی ۱۴۰۱

پای نتورک: ارز دیجیتال پای به ادعای سایت minepi.com اولین رمز ارزی است که امکان استخراج آن با گوشی موبایل وجود دارد. بیشتر کاربران آروزی استخراج ارزهای دیجیتال را دارند و پروژه پای رویای آنها را برآورده کرده است. در حقیقت، علاقه‌مندان به این کار بدون نیاز به سرمایه اولیه و فقط با یک گوشی موبایل می‌توانند حس هیجان‌انگیز استخراج (ماینینگ) ارزهای دیجیتال را تجربه کنند. امروزه مقوله پرداخت ارزی و خرید و فروش ارز دیجیتال از اهمیت بسیار بالایی بین کاربران بازارهای مالی برخوردار است، بنابراین شناسایی شبکه‌ها و پروژه‌های مشکوک به کلاهبرداری و پولشویی نیز امر ضروری برای معامله‌گران محسوب می‌شود. شبکه پای که به Pi Network معروف است یکی از اهداف خود را مقابله با متمرکز بودن بلاک چین بیت کوین عنوان کرده و قصد دارد امکان استخراج ارزهای دیجیتال را در دسترس همگان قرار دهد. امروز قصد داریم ارز pi را مورد بررسی قرار داده و به این سوال که ایا پای نتورک کلاهبرداری است نیز پاسخ خواهیم داد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پای نتورک چیست؟

پای نتورک ارز دیجیتال قابل استخراج است که با هدف مقابله با شبکه‌های کریپتویی متمرکز مثل بیت کوین وارد بازار شده است. اگرچه بیتکوین خود را به عنوان یک شبکه ارز دیجیتال غیرمتمرکز معرفی می‌کند اما واضح است که سازمان‌هایی که توان هش ریت (پردازش) بالاتری دارند، شبکه را تحت سلطه خود درآورده و به نوعی آن را به یک پلتفرم متمرکز تبدیل کرده‌اند. در واقع، اولین افرادی که در شبکه بیتکوین به با کامپیوترهای معمولی به استخراج مشغول بودند، به راحتی می‌توانستند در بلاک چین آن شرکت کنند. اما با گذشت زمان شرکت‌های بزرگ ماینینگ، استخراج را به انحصار خود درآوردند.

ایا پای نتورک کلاهبرداری است

علاوه بر این، افرادی که از روی زرنگی یا خوش شانسی در سال‌های اولیه بیت کوین خریدند به خاطر افزایش قیمت شدید این رمز ارز میلیونر شدند. افرادی که در سال‌های اولیه ظهور بیت کوین آن را به پروژه‌های هرمی یا کلاهبرداری پانزی تشبیه می‌کردند احتمالاً در حال حاضر از اینکه بیت کوین نخریدند پشیمان هستند. در عوض آنها در تلاش هستند که از ظهور ارزهای دیجیتال جدید سودهای زیادی به دست بیاورند. شبکه نتورک ادعا می‌کند که در آینده نه چندان دور مثل بیت کوین سودآوری زیادی خواهد داشت. البته بسیاری از تحلیلگران معتقدند این پروژه رمزارزی کلاهبرداری است و هیچ سودی برای دارندگان Pi در آینده وجود نخواهد داشت.

کاربران انجمن‌های کریپتوکارنسی قبل از انتشار ارز دیجیتال پای، نام آن را بین خود رد بدل می‌کردند. اکثر معامله‌گران تازه‌کار و برخی از تریدرهای با تجربه‌تر باور دارند که استخراج پای نتورک سود بسیار خوبی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد؛ همانند اولین ماینرهای بیت کوین که با استخراج BTC میلیونر شدند. دسته دیگری از افراد به طور کلی ماهیت و نحوه استخراج ارز دیجیتال Pi Network را کلاهبرداری تلقی می‌کنند. اما به نظر شما حق با کدام دسته است؟

آیا پروژه پای نتورک کلاهبرداری است؟ ارز pi رویای استخراج ارز دیجیتال با گوشی را محقق کرده است. به طور کلی، استخراج یک روش غیرمتسقیم سرمایه‌گذاری بر روی رمز ارزها محسوب می‌شود. الگوریتم اثبات کار یا همان Proof of Work که در بیت کوین استفاده می‌شود به ماینرها امکان استخراج را می‌دهد. استخراج رمز ارز به معنی تایید تراکنش‌های موجود در بستر بلاک چین است. البته، ماینرها برای استخراج ارز پای نتورک به خرید تجهیزات اولیه استخراج نیاز ندارند و در یک کلام می‌توان گفت که استخراج رمز ارز پای رایگان است.

استخراج بیت کوین با گوشی این روزها یک شوخی بی‌مزه است. برای استخراج ارزهای دیجیتال باید دستگاه‌های گران‌ قیمت خریداری کنید، اما برای استخراج پای نتورک فقط باید یک برنامه بر روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید. اکثر کاربران به خاطر رایگان بودن فرایند استخراج و فروش ارز pi در آینده اقدام به نصب اپلیکیشن پای نتورک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: Web 3 چیست

آموزش استخراج پای نتورک

همان‌ طور که قبلاً به آن اشاره کردیم، با ظهور بیت کوین امکان استخراج آن با سیستم کامپیوتری ساده وجود داشت. اما امروزه با افزایش نرخ هش ریت (سختی شبکه بیت کوین)، استخراج از طریق پردازنده‌های ضعیف عملاً امکان‌پذیر نیست. البته، بهتر است بگوییم استخراج از طریق گوشی یا سیستم کامپیوتری معمولی امکان‌پذیر است اما به علت فشاری که به دستگاه وارد می‌کند اصلاً صرفه اقتصادی ندارد. برای مثال، استخراج بیت کوین از طریق گوشی موبایل انقدر به گوشی فشار می‌آورد که از عمر مفید دستگاه کاسته می‌شود و در عوض رمز ارز استخراج شده بسیار ناچیز خواهد بود.

خرید ارز پای نتورک

در طرف دیگر ارز دیجیتال پای ادعا می‌کند که امکان استخراج با گوشی موبایل بدون این که به دستگاه فشار وارد شود را ابداع کرده است. عضویت در شبکه pi نیازمند یک کد معرف است. یعنی بعد از نصب اپلیکیشن برای ورود به بخش استخراج باید حتماً یک کد معرفی داشته باشید. خیلی از تحلیل‌گران همین موضوع را دلیل هرمی بودن پای نتورک می‌دانند که کاربران را مجبور به زیر‌مجموعه‌گیری می‌کنند. البته، یک کاربر فقط از اعضای مستقیم خود کسب درامد می‌کند و از زیرمجموعه‌های زیرمجموعه‌هایش سودی عاید او نخواهد شد. البته برای ادامه فعالیت در شبکه پای باید عملیات kyc یا همان احراز هویت (Know Your Customer) را انجام دهید.

ماجرای لیست شدن پای نتورک در بایننس و هوبی

شایعاتی مبنی بر لیست شدن pi در صرافی بایننس مطرح شد که اساساً یک دروغ بزرگ بود. اما به تازگی صرافی هوبی به طرز مشکوکی ارز pi را به لیست خود اضافه کرد. همین موضوع باعث شد که قیمت پای نتورک در صرافی ها با افزایش 30 برابری روبرو شود. ارز پای با قیمت 11 دلار وارد صرافی هوبی شد و بعد از گذشت چند ساعت به 300 دلار رسید، سپس با ریزش شدید به نزدیکی قیمت اولیه خود بازگشت. سایت کوین مارکت کپ و کوین‌کگو اخطاریه‌هایی درباره ارز دیجیتال پای نتورک منتشر کرده‌اند. تحلیلگران از نارضایتی خود را از صرافی هوبی اعلام کردند و این کار را مصداق بارز کلاهبرداری خطاب کردند.

قیمت پای نتورک

شبکه اصلی ارز دیجیتال پای نتورک هنوز راه‌اندازی نشده است اما خیلی از طرفداران این رمز ارز معتقدند که اتفاقات اخیر نشان‌دهنده این است که ارز pi به زودی قیمت‌گذاری خواهد شد. روزهای پایانی سال 2022 بود که ارز دیجیتال pi netwrok در چند صرافی لیست شد. البته با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این ارز دیجیتال که به نام pi نتورک قیمت‌گذاری شده است، آن رمز ارزی نیست که اپلیکیشن pi network در اختیار شما قرار می‌دهد. قیمت پای نتورک در چین نیز یکی دیگر از مسائل مهم برای کاربران این ارز دیجیتال به شمار می‌رود چون انها معتقدند که دولت چین یکی از سهامداران این پروژه است و احتمالاً با افزایش قیمت روبرور خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دارک وب چیست و چه ارتباطی با ارزهای دیجیتال دارد

استخراج پای نتورک با گوشی

به نظر شما قیمت احتمالی پای نتورک چقدر خواهد بود و چه زمانی ارز pi قیمت‌گذاری خواهد شد؟ شاید هرگز! در حقیقت، پای نتورک پروژه‌ای است که رویای استخراج ارز دیجیتال با گوشی را برای جامعه کریپتوکارنسی به ارمغان آورده است. اما باید روراست باشیم، این که کاربران بدون زحمت یا تبعیت از الگوریتم‌های اثبات سهام و اثبات کار ارز دییجیتال واقعی بدست آورند کمی به دور از منطق است. برای مثال برخی از سایت‌ها از قیمت300 دلاری ارز پای در آینده خبر می‌دهند. برای مثال، اگر شما در طی چند سال 1000 واحد توکن pi را با گوشی خود استخراج کرده باشید، در زمان انتشار توکن، شما 300 هزار دلار سرمایه خواهید داشت! البته باید در نظر باشید که شرط اصلی سود کردن در خرید و فروش ارزهای دیجیتال این است که رمز ارز مورد نظر قدرت نقدشوندگی (Liquidity) داشته باشد. اگر نقدینگی کافی در مارکت وجود نداشته باشد، فروش توکن‌های pi نیز عملاً امکان‌پذیر نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: کوییک سواپ

کلام آخر

محبوبیت و افزایش قیمت بیت کوین، آن را به سمبول و قهرمان ارزهای دیجیتال تبدیل کرده است. خیلی از کاربران رویای استخراج ارزهای دیجیتال را در سر دارند اما هزینه‌های گزاف مربوط به دستگاه‌های ماینر و برق مصرفی عملاً این کار را غیر ممکن کرده است. ارز دیجیتال پای نتورک با شعار «استخراج رایگان ارزهای دیجتال در اختیار همه» وارد بازار شد. این پلتفرم، امکان استخراج ارز دیجیتال با گوشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما آیا به نظر شما چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ خیلی از کارشناسان معتقدند تا وقتی که یک کاربر درگیر الگوریتم اثبات سهام یا اثبات کار نشده باشد، امکان استخراج ارزهای دیجیتال را نخواهد داشت.

2.6/5 - (5 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *