وبلاگ

/

/

سم بنکمن فراید؛ سقوط یک پادشاه!

سم بنکمن فراید؛ سقوط یک پادشاه!

۱۷ دی ۱۴۰۱

سم بنکمن فراید: ساموئل بنجامین بنکمن فراید که به اختصار SBF نامیده می‌شود، متولد شش مارچ سال 1992 در شهر استنفورد ایالت کالیفرنیا است. بنکمن فراید مالک صرافی FTX بود و در قضیه سقوط این صرافی مدتی را تحت تعقیب بود. نام او در حوزه‌ پرداخت ارزی بخصوص خرید و فروش ارز دیجیتال برای همیشه ماندگار است اما این موضوع که چطور فردی به قدرت و ثروت بنکمن فراید ناگهان از آرمانی‌ترین شرایط به بدترین وضعیت سقوط کرده است شاید برای همه جالب باشد. بنابراین امروز در کافه ارز تصمیم گرفتیم که مطلبی درباره زندگی بنکن فراید آماده کنیم و گریزی نیز به سقوط صرافی FTX خواهیم زد، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

سم بنکمن فراید (Sam Bankman-Fried) کیست؟

سم بنکمن فراید که در اخبار و مقالات به عنوان SBF از او نام برده می‌شود. متولد سال 1992 در یکی از شهرهای ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد. مادر وی باربارا فراید و پدرش جوزف بنکمن هر دو از اساتید نامدار دانشگاه حقوق استنفورد محسوب می‌شدند. به همین دلیل خیلی از مردم معتقدند که Sam استعداد خاصی ندارد و تنها به خاطر شرایط ایده آل خانوداگی خود توانسته پیشرفت کند. در طرف دیگر، بسیاری از مردم معتقدند که بنکمن فراید شم اقتصادی بسیار خوبی دارد و به همین دلیل توانست صرافی FTX را به جایگاهی بالایی برساند.

سم بنکمن فرید

جمله معروف بنکمن فراید «من، می‌خواهم تاثیرگذار باشم!» در ذهن خیلی از معامله‌گران ماندگار شده است. تا قبل از فروپاشی صرافی FTX، بنکمن فراید یک سرمایه‌دار و کارآفرین موفق امریکایی به شمار می‌رفت. او ثروت بسیار زیادی داشت و تمام آن را از بازار ارزهای دیجیتال و مدیریت صرافی FTX و شرکت سرمایه‌گذاری Alameda Research به دست آورد. اما شرایط زندگی بنکمن پس از فروپاشی صرافی FTX به طور کامل تغییر کرد و او را به یک میلیونر تحت تعقیب تبدیل کرد.

سم بنکمن فراید در سال 2012 زمانی که فقط 20 سال داشت مطالبی درباره سیاست و فایده‌گرایی (Utilitarianism) در وبلاگ شخصی خود منتشر می‌کرد. او به عنوان یکی از باهوش‌ترین دانش‌آموزان ریاضی شناخته می‌شد و در سال 2014 با مدرک لیسانس ریاضی و فیزیک از دانشگاه ماساچوست فارغ التحصیل شد. زندگی خصوصی سم بنکمن فراید حواشی خیلی خاصی نداشته است. برخی از دوستان وی می‌گویند از زمانی که سم وارد بازار کریپتوکارنسی شده است، تمام وقت و انرژی خود را برای پیشرفت در این حوزه صرف کرده است. بنا به گفته آنها، سم حتی خیلی به تعطیلات و مسافرت رفتن علاقه نداشت و بیشتر وقت خود را در دفتر کارش می‌گذراند.

سم در سال 2013 و زمانی که 22 سال سن داشت، در شرکت معروف جین استریت کپیتال (Jane Street Capital) فعالیت خود را به عنوان کارآموز آغاز کرد. این شرکت با بیش از 1700 کارمند یکی از بزرگترین سازمان‌های معاملاتی در دنیا است و حجم معاملاتی آن بالای 10 تیلیارد دلار است. بنکمن فرید در اینم شرکت با صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله یا همان ETFها آشنا شد. سرانجام او در سال 2017 شرکت جین استریت را ترک کرده و به شهر برکلی رفت. او در این شهر برای مدت کوتاهی مدیریت توسعه مرکز یک شرکت خیریه به نام CEA که توسط استادان دانشگاه آکسفورد تاسیس شده بود را بر عهده گرفت. سپس او به همراه یکی از اعضای CEA در ماه نوامبر سال 2017 شرکت سرمایه‌گذاری آلمدا ریسرچ (Almeda Reasearch) را بنیان‌گذاری کرد.

سم بنکمن فراید در سال 2018 تصمیم گرفت درآمد خود را افزایش دهد، برای همین او این کار را با معاملات بیت کوین شروع کرد. او با اتکا به استراتژی‌های معاملاتی که در شرکت جین استریت آموخته بود متوجه شد که قیمت بیت کوین در زاپن بالاتر از ایالات متحده امریکا است، بنابراین از صرافی‌های موجود در امریکا بیت کوین خریداری کرده و در ژاپن آنها را می‌فروخت. او در روز بیش از 25 میلیون دلار معامله انجام می‌داد و در برخی اوقات سود وی بالای 1 میلیون دلار در روز بود. او در سال 2018 به شدت تحت تاثیر فورک بیت کوین کش قرار گرفته بود برای همین صرافی FTX را در آوریل سال 2019 راه‌اندازی کرد.

سقوط صرافی ftx

فعالیت صرافی FTX خیلی سر و صدا کرد چون که این صرافی با ارائه توکن FTT به کاربران، از آنها درخواست می‌کرد که از آن برای پرداخت کارمزد معاملات استفاده کنند و تخفیف‌های بسیار خوبی نیز برای این کار به آنها ارائه می‌کرد. حجم بالای معاملات در صرافی FTX و ارائه امکانات زیاد باعث شد که در مدت بسیار کوتاهی از نظر حجم معاملات بعد از بایننس در رتبه دوم قرار بگیرد.

کارهای بشردوستانه سم بنکمن فراید

بنکمن فراید فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی انجام داده است. همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، او قبل از تاسیس صرافی FTX، مدتی به عنوان مدیریت موسسه خیریه CEA فعالیت داشت. او زمانی که به مدیریت صرافی FTX رسید، او حمایت خود را از موسسه CEA قطع نکرد. علاوه بر این، سم بنکمن فراید به عنوان یکی از اعضای موسسه Giving What We Can نیز فعالیت داشت و ادعا می‌کرد که قصد دارد بخش عمده‌ای از ثروت خود را به فعالیت‌های بشردوستانه اختصاص دهد. در حقیقت، او به همین منظور با یکی از اعضای CEA صندوق خیریه‌ای با نام FTX Future را تاسیس کرد؛ البته پس از فروپاشی FTX تمام اعضای این صندوق از سمت خود استعفا دادند.

صندوق FTX Future تا قبل از سقوط صرافی FTX حدود 160 میلیون دلار در فعالیت‌های خیرخواهانه خرج کرده بود. البته، سم بنکمن فرید پس از فروپاشی صرافی FTX اعتراف کرد که تاسیس این صندوق به ظاهر خیرخواهانه بوده است و نیت او از این کار صادقانه نبوده است. در حقیقت، هدف اصلی از فعالیت صندوق Future اف تی ایکس این بوده است که فعالیت او در چشم قانون‌گذاران بشردوستانه و خیرخواهانه جلوه کند. فعالیت‌های انسان‌دوستانه و سبک معمولی لباس پوشیدن سم بنکمن فراید این گونه نشان می‌داد که او از مادیات دور است، اما در همین حین سبک زندگی مجللی که درباهاما پیش گرفته بود نیز از چشم کاربران مخفی مانده بود.

بیشتر بخوانید: قرارداد های هوشمند

بازداشت سم بنکمن فراید

سم بنکمن فراید به کمک برادرش گابریل فعالیت‌های بسیار مثبتی در زمینه مقابله با بیماری‌های همه‌گیر مانند کرونا انجام داد. صرافی FTX در زمان همه‌یری ویروس کرونا، مبلغی معادل 18 میلیون دلار را به موسسه درمانی Together Trial اهدا کرد.

سم بنکمن فراید، ناجی بازار کریپتوکارنسی

تا قبل از فروپاشی صرافی FTX، همه سم را فردی با استعداد و نابغه توصیف می‌کردند اما بعد از سقوط صرافی مشخص شد که او بیشتر رفتارها و فعالیت‌های خود را برای جلب اعتماد کاربران و دولتمردان انجام داده است. البته نمی‌توان منکر برخی از کارهای بسیار مثبت بنکمن فراید شد. برای مثال، در زمان سقوط بازار ارزهای دیجیتال در اواسط 2022، سم بنکمن فراید ناجی بازار کریپتوکارنسی شد. صرافی ftx در این دوره نه تنها به سوددهی خود ادامه داد بلکه بنکمن فراید، چندین شرکت بزرگ که نتوانسته بودند از این رکود جان سالم به در ببرند را شخصاً از بروز فاجعه نجات داد.

بحران ارزهای دیجیتال بعد از سقوط ترا و نابودی استیبل کوین UST شروع شد. این موضوع باعث از بین رفتن اعتماد و خروج میلیادرها سرمایه از این بازار شد. در قدم بعدی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری که تا قبل از این میلیادرها دلار سرمایه در اختیار داشتند به مرز ورشکستگی رسیدند. در این میانف سم بنکمن فراید شرکت‌هایی نظیر ویجر دیجیتال (Voyager Digital) و BlockFi را برای جلوگیری از سقوط به مبلع 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد. این کار باعث شد که فعالان و علاقه‌مندان به حوزه کریپتو از بنکمن فراید به عنوان ناجی ارزهای دیجیتال یاد کنند.

دستگیری سم بنکمن فراید

شرکت آلامدا که مدیریت آن با بنکمن فراید بود دچار مشکلاتی شده بود. این شرکت با دریافت وام از سرمایه‌داران در پروژه‌های کریپتویی سرمایه‌گذاری می‌کرد. بعد از شروع بحران ارزهای دیجیتال، شرکت‌هایی که به آلامدا وام داده بودند، وجوه قرضی خود را از این شرکت پس گرفتند. علاوه بر این، صرافی FTX به صورت پنهانی از حساب کاربران خود مبالغی را برداشت کرده و آن را به آلامدا برای پرداخت قرض‌های خود وام می‌‌داد. خبرگزاری کوین دسک یک تحقیق جامع درباره رابطه FTX و آلامدا آغاز کرد. طی گزارش کوین دسک مشخص شد که بخش زیادی از ترازنامه آلامدا را توکن‌های FTT تشکیل می‌دهند.

طی این گزارش مشخص گردید که بیش از نیمی از بدهی 8 میلیارد دلاری آلمدا به صورت توکن‌های FTT نگهداری می‌شود. به محض افشای این اطلاعات، مدیر عامل صرافی بایننس تصمیم گرفت توکن‌های FTT خود را به فروش برساند. پس از این‌ کار، نگرانی کاربران صرافی FTX افزایش یافت کاربران فوراً دارایی‌های خود را از حساب‌های خود در FTX برداشت کردند. موضوع مهم این جا بود که به حساب کاربران دستبرد زده شده بود و نقدینگی صرافی برای برداشت کافی نبود، بنابراین FTX در تاریخ 20 آبان 1401 اعلام ورشکستگی فصل 11 کرد و تخت پادشاهاهی سم بنکمن فراید فرو ریخت.

بیشتر بخوانید: لیست توکن های ERC20

کلاهبرداری سم بنکمن فراید

در جلسه کنگره درباره وضعیت صرافی FTX مشخص شد که این پلتفرم از نرم‌افزارهای مخصوصی برای مخفی نمودن وضعیت مالیاتی خود استفاده کرده است. سم بنکمن فراید در نهایت در تاریخ 21 آذر توسط پلیس سلطنتی باهاما دستگیر شد. دادگستری ایالات متحده امریکا و کمیسیون اوراق و بهادار (SEC) فراید را به ارتکاب هشت اتهام جنایی و دو اتهام مدنی متهم کردند. او چند روز بعد اسناد تسلیم خود را در باهاما امضا کرد که در طی آن تحقیق درباره صرافی ftx از باهاما به ایالات متحده امریکا انتقال یافت. سم بنکمن فراید با اتهامات زیادی از قبیل کلاهبرداری، پولشویی، کلاهبرداری در بازار بورس و سهام و تخلفات مالی گوناگون روبرو شده است. در صورت اثبات این اتهامات، سم بنکمن فراید به تحمل 115 سال حبس محکوم خواهد شد.

ماجرای دادگام سم بنکمن فراید

سم بنکمن فراید در اولین جلسه دادگاه، خود را نسبت به اتهاماتی که به او وارد شده اظهار بی گناهی کرده است. ناظران دادگاهی که در جنوب نیویورک برگزار شده اذعان داشتند که وکلای فراید در اولین جلسه دادگاه از طرف او ادعای بی گناهی کرده و تمام اتهامات را رد کرده‌اند. یک از دادستان‌های پرونده به نام دانیل ساسون در بیانیه‌ای اعلام کرد که تیم رسیدگی به این پرونده قصد دارد در هفته آتی اسناد و مدارک بیشتری را در اختیار وکلای بنکمن فراید قرار دهد. بنکمن فراید در حال حاضر به قید وثیقه آزاد شده اما در حسب خانگی به سر می‌برد.

سخن پایانی

سم بنکمن فراید، جوان پر سر و صدای امریکایی که زمانی از او به عنوان یکی از نابغه‌های دنیای کریپتوکارنسی یاد می‌شد. او با تاسیس شرکت سرمایه‌گذاری آلامدا و صرافی ftx توانست به یکی از میلیاردرهای جوان این صنعت تبدیل شود. البته، او به گفته خود از این وضعیت مغرور شده و به همین دلیل برنامه‌ای برای مدیریت ریسک صرافی تعریف نکرده بوده است. سرانجام در آبان 1401 صرافی ftx سقوط کرد و سم بنکمن فراید نیز به اتهام ارتکاب کلاهبرداری و پولشویی دستگیر شد.

به این مقاله امتیاز دهید

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *