وبلاگ

/

/

3 سوال درباره تایید غیرمنتظره صندوق ETF اتریوم توسط SEC

3 سوال درباره تایید غیرمنتظره صندوق ETF اتریوم توسط SEC

۷ خرداد ۱۴۰۳

3 سوال درباره تایید غیرمنتظره صندوق ETF اتریوم توسط SEC

تایید صندوق ETF اتریوم: بالاخره کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) خبرهای خوبی برای طرفداران ارز دیجیتال اتریوم به همراه دارد!
در جریان اخبار اتریوم، SEC روز گذشته اعلام کرد که قوانین دستخوش تغییراتی شده تا به صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) اجازه بدهند توکن اصلی اتریوم یعنی ETH را نگهداری کنند. حقیقتا، افراد زیادی غافلگیر شده‌اند چرا که تا همین هفته پیش فکر می‌کردند که این قضیه منتفی شده است.
در واقع، کسی متوجه نشد چرا رئیس کمیسیون یعنی آقای Gensler، تا این حد تایید ETH اتریوم را به تاخیر می‌انداخت، مخصوصا با توجه به اینکه کمیسیون بورس اوراق بهادار قبلا به دلیل رد کردن صندوق‌های بیت‌کوین در دردسر افتاده بود.
حتما به یاد دارید که دادگاه تجدید نظر استدلال کمیسیون، رد کردن صندوق‌های بیت‌کوین را غیرمنطقی دانست، چرا که قبلا محصولات آتی بیت‌کوین را تایید کرده بود.
وضعیت برای اتریوم هم همین‌طور بود و احتمالا شرکتی پیدا می‌شد که بخاطر تایید این صندوق‌ها با کمیسیون بورس اوراق بهادار بجنگد، دقیقا مثل کاری که گروه ارز دیجیتال برای بیت‌کوین کرد.
اکنون تصمیم‌گیری سریع کمیسیون به نظر کمی غیرمنتظره می‌آید، اما خب، لااقل یک قدم مثبت است!
آقای Gensler در مصاحبه‌ای گفت که به تصمیم دادگاه‌ها احترام می‌گذارند و به نظر آنها توجه می‌کند.

حالا سوال این است که چرا الان این اتفاق افتاد؟ این تصمیم چه تاثیری بر آینده اتریوم دارد؟ و آیا این خبر خوبی برای ارزهای دیجیتال دیگر هم است؟

خرید اتریوم

آیا این تصمیم انگیزه سیاسی داشت؟

برخی‌ها فکر می‌کنند شاید تصمیم کمیسیون بورس اوراق بهادار (SEC) برای تایید صندوق‌های قابل معامله در بورس اتریوم (ETH) یک دلیل دیگر هم داشته باشد.

افراد زیادی در این مدت قوانین مربوط به ارزهای دیجیتال را تغییر داده‌اند. اخیرا کنگره قانونی را تصویب کرد که می‌توان گفت مهمترین قانون مرتبط با ارزهای دیجیتال تا به امروز محسوب می‌شود.

جالب است بدانید که در تایید صندوق ETF اتریوم و بیت‌کوین، نماینده‌های حزب دموکرات نقش مهمی داشتند. به نظر می‌رسد دولت آمریکا دیدگاه منفی‌ خود را نسبت به ارز های دیجیتال کنار گذاشته است. حتی رئیس جمهور بایدن هم علیرغم مخالفت کاخ سفید، اعلام کرد که جلوی این قانون جدید را نمی‌گیرد و این یک قدم بزرگ به حساب می‌آید.
حالا عده‌ای می‌گویند که شاید همه این اتفاقات روی رئیس کمیسیون، آقای Gensler، تاثیر گذاشته باشد. شاید ایشان احساس کرده‌اند که وقت آن رسیده دیدگاه خود را نسبت به ارزهای دیجیتال تغییر دهند، چون ممکن است با دردسرهای سیاسی رو به رو شوند.
فراموش نکنیم که رئیس جمهور قبلی، آقای ترامپ، از ارزهای دیجیتال حمایت خوبی کرده است. در اصل، اگر کمیسیون همچنان با تایید صندوق‌های اتریوم مخالفت می‌کرد، بهانه خوبی برای مخالفانش پیدا می‌شد.
البته فعلا نباید ذوق زده باشیم، تایید شدن این صندوق‌ها به این معنی نیست که به زودی می‌توان شروع به معامله با آنها کرد. کمیسیون فقط با پیشنهادات اولیه موافقت کرده و تا اینکه شرکت‌هایی مثل Ark Invest یا BlackRock بتوانند مجوز نهایی را بگیرند، ممکن است چند ماه طول بکشد.

تایید صندوق ETF اتریوم

اتریوم چه آینده‌ای در پیش دارد؟

با تایید صندوق ETF اتریوم یا مجوز گرفتن صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) برای اتریوم، به زودی شاهد علاقه بیشتر موسسات به دومین ارز دیجیتال بازار خواهیم بود. این اتفاق نه تنها مهر تاییدی بر ارزش اتریوم می‌زند، بلکه راه را برای سرمایه‌گذارهای مختلف هموار می‌کند. حالا چه افراد مبتدی که می‌خواهند سبد سهام خودشان را متنوع کنند و چه صندوق های بزرگ، همه می‌توانند به راحتی برای خرید اتریوم اقدام کنند.
همچنین، خیلی از موسسات هنوز آمادگی لازم برای ورود به دنیای اتریوم را ندارند، اما با مجوز گرفتن این صندوق‌ها، به زودی شاهد حضور پررنگ آنها خواهیم بود.
درست است که صندوق‌های ETF راهی برای سرمایه‌گذاری روی اتریوم هستند، اما ممکن است باعث شوند کاربران بیشتری هم به شبکه اتریوم جذب شوند. چون احتمالا این صندوق‌ها اجازه سهام‌گذاری (استیکینگ) اتریوم را نخواهند داشت، پس سرمایه‌گذارهای جدید ممکن است ترغیب شوند که خودشان اتریوم را استیک کرده و از سود حدودا 3.5 درصدی آن بهره‌مند شوند.
با مجوز گرفتن این صندوق‌ها، یک سوال مهم هم به نوعی جواب داده شد: آیا اتریوم یک اوراق بهادار است؟ به نظر می‌رسد اگر این صندوق‌ها اجازه معامله پیدا کنند، اتریوم (به خصوص اتریومی که استیک نشده) دیگر به عنوان یک اوراق بهادار در نظر گرفته نمی‌شود. همین موضوع می‌تواند باعث شود موسسات بیشتری وارد بازار شوند، چرا که الان عده زیادی به خاطر ابهامات قانونی عقب مانده‌اند.
البته سوال‌های فنی زیادی هم در مورد تاثیر بلندمدت این صندوق‌ها روی قیمت اتریوم وجود دارد. اگر این صندوق‌ها مثل صندوق‌های بیت کوین محبوب شوند، می‌تواند باعث افزایش تقاضا برای اتریوم شده که این موضوع برای کل شبکه و لایه‌های دوم آن مفید است.
علاوه بر آن‌، اتریوم دارای یک مکانیزم سوزاندن(Burning) بوده که با هر تراکنش، مقداری اتریوم را از بین می‌برد. همین امر باعث می‌شد تا مدت‌ها اتریوم کم تورم یا حتی بی تورم باشد. اما با محبوبیت راه‌حل‌های لایه دوم و بلاکچین‌های دیگر مثل سولانا، حجم تراکنش‌های اتریوم کم شده و باعث شده که عرضه اتریوم دوباره زیاد شود. این موضوع می‌تواند روی قیمت بلندمدت اتریوم تاثیر بگذارد. در اصل، صندوق‌های ETF می‌توانند به اقتصاد اتریوم کمک کنند.
در نهایت، باید دید این صندوق‌ها چه تاثیری روی سهام‌گذاری اتریوم خواهند گذاشت. در حال حاضر با وجود اپلیکیشن‌هایی مثل لیدو(Lido) که سهام‌گذاری را برای همه راحت کرده‌اند، خیلی‌ها نگران مقدار اتریوم سهام‌گذاری شده هستند. حالا اگر این صندوق‌ها هم باعث کم شدن اتریوم در گردش شوند، ممکن است این نگرانی‌ها بیشتر شود.

تایید صندوق ETF

بلاکچین‌های دیگر مثل سولانا چه خواهند شد؟

همانطور که گفتیم، مجوز گرفتن صندوق‌های ETF برای اتریوم تاییدیه‌ای برای این شبکه است و به آن کمک می‌کند جایگاه خودش را به عنوان پیشرو بازار تثبیت کند.
کارشناسان می‌گویند اگر این صندوق‌های اتریوم به اندازه صندوق‌های ارز دیجیتال بیت‌کوین محبوب باشند، احتمالا اتریوم برای چند سال دیگر به عنوان رهبر برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) از نظر تعداد کاربر و ارزش بازار، باقی می‌ماند.
اما این اتفاق می‌تواند راه را برای ورود بقیه زنجیره‌ها مثل سولانا، کاردانو و ریپل به دنیای مالی باز کند. البته بیت کوین و اتریوم کمی راه هموارتری داشته‌اند چون شرکت‌های بزرگ مالی زودتر و سریعتر آنها را قبول کرده‌اند.
نکته جالب این بوده که درست است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بیان کرده که شاید اتریوم یک اوراق بهادار باشد، اما راجع به بقیه ارزهای دیجیتال مثل SOL، ADA و ALGO نظر مثبت‌تری داشته و به نظر می‌رسد آنها شامل تعریف اوراق بهادار نمی‌شوند. این موضوع شاید باعث شود تایید صندوق ETF اتریوم برای سولانا کمی زمان‌بر شود.

داغ ترین اخبارات کافه ارز

برای آگاهی از آخرین اخبار و به‌روزرسانی‌های کافه ارز، می‌توانید به بخش اخبار در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید. در این بخش، جدیدترین و داغ‌ترین خبرها را برای شما قرار داده‌ایم تا همیشه از تغییرات و اطلاعات جدید مطلع باشید. با ما همراه باشید و هیچ خبری را از دست ندهید!

  1. سقوط ناگهانی بیت کوین به زیر 62,000 دلار؛ دلایل و پیامدها
  2. لیست شدن تپ سواپ در صرافی bybit
  3. Notcoin در صرافی کافه ارز لیست شد
  4. کسب درآمد دلاری از تلگرام
  5. ووچر 600 دلاری تپ‌سواپ
  6. فروش همستر کامبت در صرافی معتبر کوکوین
5/5 - (2 امتیاز)

نویسنده

الهه فلاحتی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *