وبلاگ

/

/

سرویس نیم اتریوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سرویس نیم اتریوم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۱

سرویس نیم اتریوم: فعالیت در حوزه پرداخت‌های ارزی به خصوص خرید ارز دیجیتال روز به روز گسترده‌تر می‌شود. یکی از شبکه‌هایی که بیشترین کاربرد را در این حوزه دارد، اتریوم محسوب می‌شود. کار با بلاک چین‌ اتریوم به دلیل وجود آدرس‌های بلند و طولانی کمی سخت و پیچیده است. عدم کاربرپسند بودن رابط کاربری شبکه یکی از معایبی است که بیشتر کاربران هنگام کار کردن با بلاک چین اتریوم به آن اشاره دارند. در واقع، کاربران برای انتقال دارایی در بستر اتریوم باید از آدرس‌های طولانی و پیچیده 42 کاراکتری استفاده کنند که همین موضوع کار را برای انها سخت می‌کند. سرویس نام اتریوم یک فناوری جدید است که با هدف ساده‌سازی و کوتاه کردن رشته آدرس‌های طولانی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد. امروز در کافه ارز قصد داریم، تکنولوژی سرویس نام اتریوم را مورد نقد و بررسی قرار داده و کاربردهای آن را نیز با یکدیگر مرور کنیم، همچنین، شما می‌توانید برای خرید اتریوم و خرید دیگر ارز ها از طریق سایت کافه ارز اقدام کنید. پس تا انتهای آن با ما همراه باشید.

سرویس ENS چیست

سرویس نیم اتریوم چیست؟

اتریوم بعد از بیت‌کوین دومین شبکه محبوب دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود که کاربران زیادی در آن در حال فعالیت هستند. سرویس نام اتریوم یا ENS یک فناوری «نام‌گذاری» پیشرفته است که آدرس‌های دشوار بلاک چین را به اسامی تبدیل می‌کند که توسط کاربران به راحتی قابل خواندن باشد. این فناوری شبیه به فناوری سیستم نام دامنه یا همان DNS است. در حقیقت، خواندن آدرس کیف پول‌های بلاک چینی مانند آدرس IP دشوار است. فرض کنید، کاربران برای ورود به صفحات یک وب‌سایت مجبور بودند آدرس IP (آدرس پروتکل اینترنتی) یازده رقمی را به صورت دستی در مرورگر تایپ کنند. اگر کاربر یکی از یازده رقم را به اشتباه تایپ می‌کرد، دسترسی به صفحه مورد نظر برای وی امکان‌پذیر نبود. راه حل این مشکل، ابداع فناوری DNS بود که این آدرس‌های پیچیده را به نام‌هایی تبدیل می‌کرد که برای کاربر قابل خواندن بودند.

خرید اتریوم

حوزه کریپتوکارنسی پیشرفت‌ها و فناوری‌های بسیاری را به خود دیده است اما در بحث آدرس کیف پول، از روش‌های سنتی استفاده می‌کند. کاربران برای این‌ که بتوانند دارایی‌های خود را به دیگران انتقال دهند باید آدرس طولانی کیف پول را به خاطر بسپرند که عملاً کار غیر ممکنی به شمار می‌رود. گذشته از این، احتمال خطا در این حالت نیز بسیار بالا می‌رود و از آنجایی که تراکنش‌های انجام شده در بلاک چین غیر قابل برگشت هستند ممکن است کاربران متحمل ضررهای مالی زیادی شود. علاوه بر این، افراد مبتدی که تازه با شبکه اتریوم آشنا می‌شوند، هنگام مواجهه با این آدرس‌های طویل و پیچیده دچار سردرگمی می‌شوند و همین موضوع اقبال عمومی را نسبت به پلتفرم اتریوم کاهش می‌دهد.
بیشتر بخوانید: بهترین برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم

در حقیقت، این سرویس آدرس‌های شخصی‌سازی شده در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا به راحتی بتوانند آنها را بخوانند و دارایی‌های دیجیتال خود را مدیریت کنند. هدق اصلی سرویس نام اتریوم این است که نام‌های کاربری Web 3.0 را تولید کند. آدرس‌های تولید شده در این سرویس می‌توانند مشخصات کیف پول، هش‌های وب‌سایت‌ها، محتوا و ابرداده‌ها را در خود ذخیره کنند.

آدرسی که این سرویس در اختیار کاربران قرار می‌دهد در حقیقت یک دامنه است و صاحبان آن می‌توانند همه کیف‌پول‌های خود را مانند کیف پول اتریوم به آن متصل کرده و انواع دارایی‌های دیجیتال نظیر NFT را در آن ذخیره کنند. صاحبان این دامنه‌ها کنترل کاملی بر زیر دامنه‌های خود دارند و می‌توانند برای دیگر کاربران نیز زیر دامنه ایجاد کنند. برای مثال، اگر فردی مالک دامنه crypto.eth باشد می‌تواند زیر دامنه payments.crypto.eth را نیز ایجاد کند. کاربران با استفاده از این سرویس می‌توانند به صورت ایمن و بدون دردسر تراکنش‌های کریپتویی خود را انجام دهند.

تاریخچه ENS

دو تن از از اعضای تیم بنیاد اتریوم به نام نیک جانسون و الکس وان دوسانده، فناوری ENS را راه اندازی کردند. البته این پروژه در سال 2018، تحت عنوان پروژه‌ای مستقل با نام True Names توسط نیک جانسون به کار خود ادامه داد. سازمان True Name یک شرکت سنگاپوری محسوب می‌شود که متشکل از توسعه‌دهندگان زبان سالیدیتی (Solidity) و برخی از بنیانگذاران اتریوم است. در نهایت، این پروژه در سال 2021، توکن ENS را بین کاربران این سرویس توزیع کرد. شرکت True Names نیز به عنوان یک سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) به کار خود ادامه داد. مالکان توکن ENS می‌توانند دارایی خود را در شبکه قفل کرده و به عنوان سهام‌دار شرکت True Names به فعالیت خود ادامه دهند. علاوه بر این، آنها در زمینه تغییرات پروتکل، شرایط قیمت‌گذاری و مدیریت دارایی‌ها و خزانه این شبکه دارای حق رای هستند.

سرویس ENS

سرویس نیم اتریوم چطور کار می‌کند؟

اتریوم نیم سرویس چیست : همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، ENS و DNS شباهت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. در واقع، هر دوی این فناوری‌ها نیازهای مشابه و یکسانی را براورده می‌کنند و مبتنی بر تکنولوژی سلسه نام‌های مراتبی Dot-Seperated یا همان Domain (دامنه) کار می‌کنند. دامنه‌های سطح بالایی نظیر eth. و test. در این سرویس وجود دارند که تحت مالکیت قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) ملقب به ثبت کنندگان (Registrars) هستند. در واقع، این ثبت کننده‌ها هستند که قوانین مربوط به زیردامنه‌ها و مدیریت کل دامنه را تعیین می‌کنند و کاربران دیگر برای ایجاد زیر دامنه خود می‌توانند قراردادهای هوشمند ایجاد شده توسط ثبت کنندگان را دنبال کنند.

ورود و انتقال دامنه‌هایی که قبلاً برای کاربران بوده است نیز یکی دیگر از مزیت‌های کاربردی این سرویس است. همانطور که به آن اشاره کردیم، به علت تکنولوژی سلسله مراتبی موجود در این سرویس، هر کاربر می‌تواند به طور کامل بر روی زیر دامنه‌های خود مدیریت داشته باشد. برای مثال، اگر یک کاربر دامنه‌ای با نام ali.eth داشته باشد می‌تواند زیر دامنه trade.ali.eth را نیز برای خود ایجاد کرده و تنظیمات دلخواه را بر روی آن اعمال نماید.

سرویس ENS در تعامل با شبکه‌های دیگر نیز به صورت مشابهی فعالیت می‌کند. برای مثال، اگر شما از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت استفاده می‌کنید، شبکه به صورت اتوماتیک آن را شناسایی کرده و بهترین نوع سرویس‌دهی را به شما تحویل خواهد داد. همچنین، برای اطلاعات درباره ماشین مجازی اتریوم (EVM) می‌توانید به مقاله آن در وبلاگ مراجعه کنید.

سرویس دامنه اتریوم

توکن ENS چیست؟

ارز دیجیتال ENS، توکن حاکمیتی و کاربردی سرویس نام اتریوم است که از استاندارد ERC-20 تبعیت می‌کند. این توکن قابلیت مطرح کردن پیشنهاد در انجمن دائو ENS و سپس به رای‌ گذاشتن آنها را در اختیار مالکانش قرار می‌دهد. به طور مکی، دارندگان این توکن مدیریت و سازماندهی دائوی ENS را در اختیار دارند. سقف عرضه این توکن حدود 100 میلیون واحد است که حدود 25% آن در طی یک ایرداپ به کاربران واگذار شد که قبلاً برای دریافت دامنه در آن ثبت نام کرده بودند. علاوه بر این، حدود میلیون واحد توکن هنوز در خزانه مرکزی دائوی این پروژه نگهداری می‌شود.همچنین، ما در وبلاگ کافه ارز به آموزش استفاده از اتریوم پراخته‌ایم برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما در اترباط باشید.

نتیجه‌گیری

استفاده از آدرس‌های کیف پول ارز دیجیتال در برخی اوقات مشکلاتی را برای کاربران رقم می‌زنند. در حقیقت، به خاطر سپردن آدرس 41 کاراکتری کیف پول برای انتقال دارایی کار غیر ممکنی است. علاوه بر این، اگر یکی از کاراکترها اشتباه زده شود ممکن است وجه مورد نظر را به اشتباه به کیف پول دیگری انتقال دهند و ضررهای بزرگی را متحمل شوند. سرویس نام اتریوم فناوری جدیدی است که با هدف کوتاه‌کردن این آدرس‌های طولانی وارد بازار شده است. این فناوری یک توکن به نام ENS نیز دارد که در بیشتر صرافی‌های معتبر قابلیت خرید و فروش دارد.

5/5 - (5 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *