وبلاگ

/

/

دولینگو چیست؟ هر آنچه باید درباره آزمون دولینگو بدانید

دولینگو چیست؟ هر آنچه باید درباره آزمون دولینگو بدانید

۲۸ فروردین ۱۴۰۲

دولینگو چیست؟ اگر دانشجویی هستید که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید و به تازگی به بخش «دانشجویان بین‌المللی» وب‌سایت یک دانشگاه سر زده‌اید، احتمالا اطلاعاتی در مورد آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی تافل و آیلتس دیده‌اید. اما اگر توجه کرده باشید احتمالا گزینه سومی هم به چشم شما خورده باشد که آن، آزمون دولینگو است. دولینگو (Duolingo) اپلیکیشن آموزش زبان‌های خارجی و برگزارکننده آزمون زبان است. خبر خوب این‌ که شما می‌توانید آزمون زبان Duolingo را به بهای ۴۹ دلار، در خانه امتحان دهید. برای این کار نیاز به پرداخت ارزی خواهید داشت اما با استفاده از خدمات پرداخت هزینه ثبت نام آزمون های بین المللی در کافه ارز می‌توانید نسبت به پرداخت دولینگو اقدام کنید. از نتیجه این آزمون برای پذیرش در کالج‌ها و دبیرستان‌های سراسر دنیا استفاده می‌شود.

دولینگو چیست؟

دولینگو چیست؟

فهرست مطالب

اپلیکیشن دولینگو یکی از بهترین اپلیکیشن های یادگیری زبان انگلیسی و سایر زبان‌های خارجی است که از آن به عنوان کاربردی‌ترین و جامع‌ترین اپلیکیشن آموزش زبان خارجی یاد می‌شود. از جمله زیان‌هایی که می‌توان با اپلیکیشن دولینگو یاد گرفت می‌توان به انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، ترکی، آلمانی و ایتالیایی اشاره کرد. در اپلیکیشن دولینگو واژگان و گرامر هر زبان در دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله حیوانات، غذا، لباس و یا دسته‌بندی‌هایی نظیر سفر، گرامر و غیره به شما آموزش داده خواهند شد.

ممکن است خیلی از افراد با ازمون دولينگو آشنایی نداشته باشند و از خود بپرسند که آزمون زبان دولینگو چیست؟ این آزمون تنها آزمونی بود که در شرایط سخت همه‌گیری ویروس کرونا در حال برگزاری بوده و البته اکنون نیز برگزار می‌شود. این آزمون را می‌توان مشابه آزمون‌های تافل و آیلتس دانست؛ زیرا معیارهای سنجش در این آزمون مشابه دو آزمون تافل و آیلتس است و شخص بر اساس توانایی او در مباحث Speaking، Writing، Listening و Reading ارزیابی می‌شود.

آزمون دولینگو (Duolingo)

آزمون دولینگو چیست؟

آزمون دولینگو (Duolingo) یک آزمون آنلاین زبان انگلیسی است که می‌توانید در کامیپوتر شخصی خود امتحان دهید. در این آزمون هم مانند آزمون تافل و آزمون آیلتس، چهار مهارت خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیدن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در این آزمون وقتی به سوالی پاسخ صحیح داده شود، درجه سختی سوال بعدی بالاتر می‌رود. اگر سوال را اشتباه پاسخ دهید، سوال بعدی آسان‌تر می‌شود. یعنی با چند سوال نسبتا کم، توانایی شما به سرعت ارزیابی می‌شود به همین دلیل مدت زمان این آزمون حدودا یک ساعت است. در آزمون زبان duolingo برخلاف بقیه آزمون‌های زبان شما می‌توانید از کامپیوتر شخصی خود استفاده کنید، البته هیچ کس نباید در اتاق باشد و شما نمی‌توانید یادداشت‌برداری کنید اما چون کمپانی مبلغی را به مراکز آزمون نمی‌پردازد، هزینه نهایی آزمون برای شرکت‌کنندگان بسیار ارزان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: قبولی در آزمون دولینگو

آزمون دولینگو (Duolingo) چیست؟

تطبیقی بودن آزمون دولینگو چیست؟

یکی از نکات قابل توجه و تا حدودی جالب در ارتباط با آزمون زبان Doulingo تطبیقی بودن این آزمون است. منظور از تطبیقی بودن آزمون این است که سوالاتی که در بخش‌های بعد با آن روبه‌رو خواهید شد و از شما پرسیده می‌شود، میزان سختی و یا سادگی آن بسته به عملکرد شما در بخش‌های قبلی و ابتدایی دارد.

همچنین گاهی این پرسش به وجود می‌آید که زبان دولینگو چیست؟ باید بدانید که دولینگو یک زبان نیست، بلکه یک اپلیکیشن زبان است که می‌توان با آن زبان‌های رسمی را آموخت. همچنین این مجموعه آزمونی را ایجاد کرده که میزان مهارت زبان انگلیسی شما را مورد سنجش قرار می‌دهد. از جمله نکات بسیار مهم دیگر در ارتباط با این آزمون ویژگی تمام آنلاین آن است. به این صورت که تمام مراحل آزمون به‌صورت کاملا اینترنتی و از طریق سایت اصلی دولینگو انجام خواهد گرفت.

برنامه دولینگو به چه صورت در دسترس است؟

1. سایت دولینگو

آدرس دولینگو duolingo.com است و ازمون دولينگو نیز یک وب‌سایت رسمی دارد و شما برای شرکت در آن باید در سایت آزمون دولینگو ثبت‌نام کنید. وب‌سایت این آزمون englishtest.duolingo.com است که پس از وارد شدن به آن با آیکون نارنجی رنگ در بالای صفحه با عنوان Sign up روبه‌رو می‌شوید. پس از فشردن این گزینه وارد صفحه جدیدی می‌شوید که در آن جا سن و آدرس ایمیل شما را می‌خواهد. لازم به یادآوری است که امتحان دولینگو از طریق همین سایت صورت می‌گیرد پس لازم است با آن آشنا باشید.

پس از وارد کردن این اطلاعات و تعیین رمز عبور، با کلیک بر روی گزینه Next به صفحه جدیدی وارد می‌شوید. در این صفحه چندین گزینه وجود دارد که از شما پرسیده می‌شود که متقاضی کدام یک از موارد زیر هستید. می‌توان گفت در این بخش از وب‌سایت دولینگو انگیزه شما از گرفتن مدرک زبان پرسیده می‌شود. پس از مشخص کردن این بخش و فشردن گزینه Create Account اکانت خود را ایجاد کرده و وارد صفحه دیگری می‌شوید. در بخش جدید سایت سه قسمت وجود دارد که قسمت آخر غیرفعال است. قسمت اول یک آزمون 15 دقیقه‌ای است که می‌توانید توانایی خود را محک زده و با روند آزمون اصلی آشنا شوید. پس از تکمیل این بخش یک فرم به شما نمایش داده می‌شود که نمره کسب شده شما و در واقع توانایی شما را نشان می‌دهد. برای آموزش تصویری نحوه ثبت‌نام می‌توانید از مطلب «ثبت نام آزمون دولینگو» کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: خرید اکانت DET Ready

سایت دولینگو

2. اپلیکیشن دولینگو

علاوه بر سایت آزمون، برنامه‌ای نیز طراحی شده که بتوانید با استفاده از اپلیکیشن به آموزش زبان‌هایی نظیر انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و غیره بپردازید. استفاده از این اپلیکیشن رایگان بوده و اگر فرصت کافی برای شرکت در کلاس‌های زبان را ندارید برای تقویت زبان خود می‌توانید از آن استفاده کنید. این اپلیکیشن در سه سیستم عامل اندروید، iOS و ویندوز فون در دسترس است. باید در نظر داشته باشید که این اپلیکیشن تنها جنبه آموزش زبان دارد و با استفاده از آن نمی‌توانید در آزمون دولینگو شرکت کنید و شرکت در آزمون تنها از طریق سایت که در بالا آموزش دادیم امکان‌پذیر است.

با نصب و باز کردن اپلیکیشن دولینگو می‌توانید در آزمون تعیین سطح شرکت کرده و یا از سطح مقدماتی به یادگیری زبان بپردازید. این برنامه دارای دوره‌های آموزشی متنوعی است و آموزش لغات را نیز در بخش‌ها و دسته‌بندی‌های مختلفی به انجام خواهد رساند. شما با تکمیل هر دوره می‌توانید به دوره بعدی دسترسی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: پرداخت هزینه دولینگو

ثبت نام آزمون دولینگو چیست

در بخش معرفی سایت تا حد زیادی با فضای کاربری سایت امتحان زبان دولینگو آشنا شدید. پس از پشت سر گذاشتن آزمون رایگان تعیین سطح و در یافت حدودی نمره زبان خود. اکنون با فشردن دکمه نارنجی رنگ Done در این بخش از صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که در آن به شما می‌گوید با این سطح از زبان خود به انجام چه‌ کارهایی می‌توانید بپردازید. برای درک بهتر از عملکرد سایت لازم است به طور کامل با نحوه ثبت نام در آزمون دولینگو آشنا شوید.

گام اول ثبت نام دولینگو:

پس از بررسی این بخش، نوبت آن فرا رسیده تا به آزمون سایت رسمی دولینگو بپردازید. برای شرکت در آزمون زبان باید گزینه Buy Now را بزنید و وارد مرحله پرداخت شوید. سپس از شما پرسیده می‌شود که پرداخت را به چه صورتی انجام می‌دهید. برای پرداخت می‌توانید از پی پال و یا سایر روش‌های الکترونیکی واریز وجه استفاده کنید. اگر به کارت‌های بین‌المللی انتقال ارز دسترسی ندارید می‌توانید این کار را به کافه ارز بسپارید. کافه ارز با ارائه خدمات پرداخت هزینه ثبت نام آزمون های بین المللی امکان پرداخت دولینگو را به آسانی فراهم کرده است.

ثبت نام آزمون دولینگو

گام دوم ثبت نام دولینگو:

پس از واریز وجه آزمون، سومین بخش از صفحه اصلی سایت که مربوط به آزمون اصلی است برای شما فعال شده و می‌توانید امتحان زبان دولینگو را آغاز کنید. در نظر داشته باشید که ثبت نام دولینگو تنها از طریق سایت رسمی این آزمون امکان‌پذیر است. پس از وارد شدن به این بخش باید اطلاعات خود را تکمیل کنید. دقت کنید که در ابتدا از سوال پرسیده می‌شود که آیا صدا را از طریق هندزفری می‌شنوید که اگر این گونه باشید باید حتما پاسخ مثبت دهید.

نحوه ثبت نام آزمون دولینگو کار سختی نیست و پس از طی کردن مراحلی که تاکنون توضیح داده شده است باید به برخی سوالات پاسخ دهید، این سوالات بیشتر برای چک کردن کیفیت ارتباط صوتی و تصویری است تا در ادامه آزمون به مشکلی برخورد نکنید. برای مثال از شما پرسیده می‌شود که صدا را به طور کامل و واضح می‌شنوید یا خیر؟ در مراحل بعد از شما خواسته می‌شود که از 1 تا 3 به انگلیسی شمرده و پس از آن به وسیله وب‌کم تصویری از خود بگیرید.

بیشتر بخوانید: نحوه ثبت نام آزمون دولینگو

گام سوم ثبت نام دولینگو:

در ادامه آموزش نحوه ثبت نام دولینگو پس از ثبت تصویری و تایید آن وارد صفحه‌ای می‌شوید که باید اطلاعات خود را به‌صورت دقیق در آن وارد کنید. پس از وارد کردن اطلاعات خود در مرحله باید یک مدرک شناسایی بین‌المللی همانند پاسپورت ارائه دهید. برای تکمیل ثبت نام آزمون زبان انگلیسی دولینگو باید در ابتدا کشور و در فیلد بعدی نوع مدرک خود را مشخص نمایید. در مرحله بعد نیز باید مدرک خود را در چند نوبت در مقابل دوربین قرار دهید تا اطلاعات آن به‌درستی ثبت شود.

گام چهارم ثبت نام دولینگو:

پس از وارد کردن تمام اطلاعات و تکمیل بخش‌هایی که تاکنون به آن‌ها اشاره شد صفحه‌ای تحت عنوان قوانین آزمون به شما نمایش داده می‌شود که در صورت رعایت نکردن هر یک از قوانین آزمون آنلاین دولینگو شما رد خواهید شد. پس از شرکت در آزمون و تکمیل تمام بخش‌های آن که معمولا 65 دقیقه زمان می‌برد در حدود 48 ساعت و یا در بعضی مواقع 120 ساعت زمان می‌برد تا فرمی حاوی تایید ثبت نام آزمون زبان دولینگو و شرکت در آن برای شما ارسال می‌گردد که نمره کسب شده شما در زبان دولینگو نیز در این فرم ثبت شده است.

چرا باید در این آزمون شرکت کنیم؟

دانشجویان در مورد این گزینه جدید آزمون دولینگو یعنی آزمون دادن در اتاق خود و با استفاده از کامپیوتر خود خیلی هیجان‌زده می‌شوند اما باز هم باید برای شرکت در آزمون تامل کنند. برای مثال، اگر درخواست پذیرش خود را برای صدها کالج ارسال کنید، این احتمال وجود دارد که حداقل برخی از آنها نتیجه این آزمون را قبول نکنند بلکه نتایج آزمون‌های تافل و آیلتس را بپذیرند.

اما حتی اگر این مشکل هم وجود داشته باشد باز هم دلیل خوبی برای شرکت در این آزمون وجود دارد و آن هم هزینه ارسال نتیجه آزمون برای دانشگاه‌های مختلف است. تافل به شرکت‌کنندگان اجازه می‌دهد نتایج را به صورت رایگان برای چهار دانشگاه و آیلتس اجازه می‌دهد برای پنج دانشگاه ارسال کنند. آزمون زبان duolingo هیچ هزینه‌ای بابت ارسال گزارش دریافت نمی‌کند. بنابراین در بسیاری از موارد، علاوه بر تافل و آیلتس، می‌توان در آزمون دولینگو هم شرکت کرد.

در حال حاضر،آزمون زبان duolingo در پذیرش مقاطع کارشناسی دانشگاه‌های آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این آزمون کاربردهای مختلفی دارد. برخی از کسب و کارها از این آزمون برای تایید سطح مهارت متقاضی بر مهارت‌های زبان انگلیسی به خصوص در مشاغل مهمان‌داری استفاده می‌کنند. چون این آزمون بر حوزه تحصیلی یا شغلی خاصی تمرکز دارد می‌توان از آن در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

این آزمون می‌تواند گزینه خوبی باشد اگر عملکرد خوبی در آزمون‌های قدیمی زبان ندارید. فرمت این آزمون با آزمون دیگر کاملا متفاوت است و می‌تواند کاملا خلاقانه باشد. علاوه بر این بسیار کوتاه‌تر است و حتی می‌توانید در زمان سفر در آن شرکت کنید.

چرا باید در این آزمون شرکت کنیم؟

مدرک زبان دولینگو چیست

آیا شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که از خود یا دیگران می‌پرسند مدرک زبان دولینگو چیست؟ پس از شرکت در هر آزمونی یک مدرک به شما ارائه می‌شود که نشان‌دهنده شرکت شما در آزمون مربوطه است. در اینجا نیز این وضعیت وجود دارد و شما پس از شرکت در آزمون زبان Doulingo یک مدرک دریافت می‌کنید که تایید می‌کند شما در این آزمون شرکت داشته‌اید.

مدرک دولینگو ممکن است همانند مدارک زبان تافل و یا آیلتس معروف و قابل استناد نباشد؛ اما در حال حاضر نیز بسیاری از موسسات و دانشگاه‌های برتر دنیا این مدرک را از دانشجویان بین‌المللی خود قبول می‌کنند. برخی از دانشگاه‌های بسیار مطرح همانند دانشگاه شیکاگو، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه دوک و ییل این مدرک را تایید نموده‌اند.

تفاوت این مدرک با مدارک آزمون تافل و آیلتس در این است که در پایان امتحان دولینگو یک نمره واحد در مدرک شما ثبت می‌شود؛ ولی در دو آزمون دیگر نمره شما در بخش‌های مختلف به‌صورت جداگانه ثبت خواهد شد. از جمله کشورهایی که این مدرک زبان را تایید نموده‌اند می‌توان به آمریکا، استرالیا، قطر، چین، تایلند، ژاپن، انگلستان، کانادا و برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، اتریش و مجارستان اشاره کرد.

تفاوت دولینگو با سایر آزمون‌های زبانی:

1. تفاوت دولینگو با تافل

گرچه هر دو آزمون به صورت کامپیوتری برگزار می‌شوند اما تفاوت زیادی بین آزمون دولینگو و آزمون تافل وجود دارد. این تفاوت‌ها فراتر از موقعیت مکانی، زمان‌بندی و قیمت است. درآزمون زبان duolingo خبری از متن‌های بلند برای خواندن، گوش دادن یا نوشتن وجود ندارد و همه چیز خلاصه شده است.

اما در آزمون تافل تمرکز بر سناریو‌هایی است که احتمالا در دنیای واقعی و محیط تحصیلی با آن مواجه می‌شوید. اگر عملکرد خوبی در آزمون‌های قدیمی زبان داشتید احتمالا ترجیح می‌دهید در همین آزمون تافل شرکت کنید.

علاوه بر این، در آزمون تافل سوالات در بخش‌های مجزا (خواندن، شنیدن، صحبت کردن، نوشتن) تقسیم شده‌اند در حالی که دولینگو تمام سوالات را در یک آزمون ترکیب کرده است و احتمالا سوالات بخش خواندن را بعد از سوالات بخش نوشتن پاسخ دهید. دشواری سوالات در تافل هیچ ارتباطی به پاسخ شما به سوال قبلی ندارد اما در دولینگو با هر پاسخ صحیح، سوال بعدی سخت‌تر خواهد بود.

2. تفاوت دولینگو و آیلتس

یکی از تفاوت‌های چشمگیری که آزمون‌های آیلتس و دولینگو دارد این است که آیلتس طی دو روز برگزار می‌شود. علاوه بر این، تفاوت‌های دیگری هم در فرمت آزمون وجود دارد که قبل از شرکت در آنها باید در نظر بگیرید.

هر دو تست دارای چهار بخش هستند؛ در آزمون دولینگو مهارت شما از طریق میزان دانشی که از اصطلاحات و استفاده از کلمات دارید سنجیده می‌شود اما در آزمون آیلتس، سوالات چند گزینه‌ای، پاسخ کوتاه و سوالات مقاله‌نویسی وجود دارد. آزمون دولینگو فقط به صورت کامپیوتری برگزار شده اما آزمون آیلتس به صورت کامیپوتری و گاهی کتبی و در دو نسخه آکادمیک و جنرال برگزار می‌شود.

معادل‌سازی دولینگو با آیلتس

آزمون زبان دولینگو که با شیوع بیماری کرونا به‌گونه‌ای جایگزین آیلتس و تافل شد دارای سیستم نمره دهی خاص خود است و از این نظر با تافل و آیلتس متفاوت است. نمره این آزمون در بازه 10 تا 160 است و چند بازه شامل 10-55، 60-80، 90-115 و 120-160 تقسیم‌بندی می‌شود. در این طبقه‌بندی محدوده نمره 10-55 به افرادی تعلق می‌گیرد که اصطلاحات آسان را متوجه می‌شود در حالی که نمره 120-160 به این معنی است که شخص تسلط بسیار خوبی بر گفتار و نوشتار داشته و می‌تواند به‌خوبی از اصطلاحات استفاده کند.

تبدیل نمره دولینگو به آیلتس بر اساس جدول زیر است:

دولینگو

آیلتس

10

1.5

20-25

2.5

30-40

3

45-50

3.5

55-60

4

65-70

4.5

75-80

5

85-90

5.5

95-100

6

105-110

6.5

115-120

7
125-130

7.5

135-140

8

145-150

8.5

155-160

9

آزمون دولینگو از چند نمره است؟

نمره امتحان زبان دولینگو در محدوده 10 تا 165 است که نمره نهایی که برای فرد در نظر گرفته می‌شود با 5 نمره ارفاق گزارش خواهد شد. باید توجه کنید که نحوه ارزیابی در این آزمون به‌صورت تطبیقی است. به این صورت که اگر شما به یک سوال پاسخ درست بدهید سوال بعدی قطعا سخت‌تر خواهد بود اما در صورتی که پاسخ غلط داده باشید سوال بعدی که از شما پرسیده می‌شود سخت‌تر از این سوال نخواهد بود.

این موضوع تطبیقی بودن امتحان می‌تواند تا حدودی بر صحت تبدیل نمره دولینگو به تافل و یا آیلتس اثرگذار باشد. به هر حال با تمام این اوصاف برای قبولی در موسسات و دانشگاه‌ها شما به نمره آزمون زبان duolingo بیش از 120 نیاز دارید.

نمره آزمون دولینگو

بیشتر بخوانید: خرید اشتراک دولینگو در ایران

اعتبار آزمون دولینگو

همان‌طور که تاکنون متوجه شده‌اید آزمون زبان دولینگو یک آزمون آنلاین به‌منظور کسب مدرک زبان برای ارائه به موسسات و دانشگاه‌های بین‌المللی است که در زمان فراگیر شدن ویروس کرونا و لغو شدن آزمون‌های تافل و آیلتس به طور چشمگیری مورد استفاده افراد قرار گرفت. شاید بد نباشد که این آزمون را از نظر اعتبار آن در جوامع بین‌المللی مورد ارزیابی و سنجش قرار دهیم.

یکی از سوالاتی که بارها و بارها پرسیده می‌شود این است که آیا آزمون دولینگو معتبر است؟ در پاسخ باید گفت بله. بسیاری از موسسات و مراکز آموزش عالی در جهان این مدرک را به‌عنوان یک مدرک معتبر زبان از افراد متقاضی می‌پذیرند. از نظر زمانی نیز اعتبار آزمون زبان duolingo در حدود دوسال است که از این جهت مشابه با آزمون‌های تافل و آیلتس است.

در بخش قبل نیز از دانشگاه‌های بسیار مطرح شیکاگو، کلمبیا، دوک و ییل به‌عنوان دانشگاه‌هایی که این مدرک زبان را پذیرفته‌اند نام برده شد. همچنین هرساله به فهرست دانشگاه‌هایی که این آزمون را در کار آزمون‌های تافل و آیلتس به‌عنوان مدرک زبان می‌پذیرند افزوده می‌شود.

اعتبار مدرک دولینگو

همان‌طور که در بخش‌های مختلف این مقاله به آن اشاره شد مدرک دولینگو یکی از مدارک مورد تایید است که تمامی مراحل ثبت نام و انجام آزمون به‌صورت کاملا اینترنتی انجام می‌شود. مدت زمان اعتبار این مدرک از نظر زمانی در حدود دو سال است و پس از آن دیگر نمی‌توان از مزایای آن برای موسسات و دانشگاه‌های خارجی استفاده کرد.

اعتبار مدرک زبان دولینگو را می‌توان بر اساس تعداد مراکز و دانشگاه‌هایی که این مدرک را تایید کرده‌اند ارزیابی کرد. امروزه بر اساس گزارش‌های دانشگاه‌ها بیش از 2000 هزار موسسه آموزشی و دانشگاهی در جهان این مدرک را تایید کرده و بر اساس آن به پذیرش افراد می‌پردازند. در ادامه می‌توان به برخی از معروف‌ترین دانشگاه‌هایی که این مدرک را پذیرفته‌اند اشاره نمود:

  • موسسه فناوری ماساچوست (MIT)
  • دانشگاه هاروارد
  • موسسه فناوری کالیفرنیا
  • دانشگاه شیکاگو
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه ییل
  • دانشگاه کلمبیا
  • دانشگاه کرنل
  • دانشگاه میشیگان
  • دانشگاه جان هاپکینز

همان‌طور که مشاهده می‌کنید بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات بزرگ جهان این مدرک را تایید کرده‌اند و سالیانه بر تعداد این موسسات افزوده می‌شود. همین موارد تاییدی بر آزمون دولینگو و اعتبار مدرک آن است.

چه دانشگاه هایی دولینگو را می پذیرند؟

چه دانشگاه هایی دولینگو را می پذیرند؟

نیمی از دانشگاه‌های برتر آمریکا شامل Yale، دوک، کلمبیا و بسیاری از مدارس برتر آمریکا، آزمون زبان duolingo را به اندازه آیلتس و تافل می‌پذیرند. باید توجه کرد که این دانشگاه‌ها و مدارس چگونه این آزمون را می‌پذیرند. در حال حاضر می‌تواند به صورت واجد شرایط بودن (منطبق بودن با شرایط پیش‌نیاز زبان انگلیسی) یا آزمون مکمل (در تکمیل با سایر آزمون‌ها) در ۴۶۵ موسسه پذیرفته می‌شود. دولینگو کاملا شفاف مشخص کرده است که کدام دانشگاه‌ها از این آزمون استفاده کرده و آن را قبول دارند و بهتر است سایت آن دانشکده‌ها را مطالعه کرد.

اطلاعات بیشتر در خصوص آزمون زبانی دولینگو:

1. نمره آزمون دولینگو

یکی از نکات مهم پس از شرکت در امتحان زبان دولینگو میزان نمره‌ای است که در این آزمون به دست می‌آورید. طبیعتا هرچه نمره کسب شده بالاتر باشد نشان از تسلط بیشتر بر مباحث و زبان موردنظر است. در این آزمون نمره تعیین شده در محدوده 10 تا 160 است و نمره کسب شده با 5 نمره ارفاق گزارش شده و در مدرک شما ثبت می‌شود. این امکان وجود دارد که در یک بازه 30 روزه چندین بار در این آزمون شرکت کنید؛ ولی تنها می‌توانید دو مدرک تایید شده داشته باشید.

اگر مدارک شما تایید نشده باشند به رسمیت شناخته نشده و باز هم می‌توانید در آزمون شرکت کرده تا نمره دولینگو خود را افزایش دهید. نمره لحاظ شده در این آزمون یک نمره کلی است که بر خلاف آزمون‌های تافل و آیلتس برای هر بخش Speaking، Writing، Listening و Reading نمره جداگانه‌ای گزارش نخواهد شد. نمره کسب شده در آزمون زبان انگلیسی دولینگو قابلیت معادل‌سازی با آزمون‌های تافل و آیلتس نیز دارد.

بیشتر بخوانید: تبدیل نمره دولینگو به آیلتس

2. آزمون دولینگو شامل چیست؟

در آزمون دولینگو سوالات در فرمت‌های مختلفی ارائه شده‌اند که برای شما کاملا جدید بوده و شامل موارد زیر هستند:

  • گوش دادن به کلمات تلفظ شده و انتخاب کلمات صحیح
  • مرور کلمات نوشته شده و انتخاب کلمه صحیح
  • کامل کردن کلمات حذف شده از متن
  • توصیف یک تصویر به صورت نوشتاری یا با صدای بلند
  • ضبط صدای خود در حال خواندن یک جمله نوشته شده
  • پاسخ شفاهی به سوالات
  • پاسخ کتبی به سوالات کتبی (نمونه سوالات کتبی باید حداکثر ۵۰۰ کلمه باشند اما معمولا خیلی کوتاه‌تر هستند)
  • تایپ جمله یا متنی که می‌شنوید

علاوه بر موارد بالا، دولینگو شامل مصاحبه ویدیویی هم هست که در آن به مدت ۱ تا ۳ دقیقه در مورد یکی از دو موضوعی که به شما ارائه می‌شود صحبت می‌کنید. این بخش امتیازی ندارد اما همراه با نتیجه آزمون شما برای دانشگاه‌ها ارسال خواهد شد. مدت زمان آزمون بین ۴۵ تا ۶۰ دقیقه است اما گاهی به میزان تسلط شما به زبان بستگی دارد. هرچقدر مسلط‌تر باشید، زمان آزمون شما کوتاه‌تر خواهد بود.

مدرک دولینگو

3. آزمون دولینگو چگونه برگزار می‌شود؟

آزمون آنلاین دولینگو یکی از آزمون‌هایی است که همانند آیلتس و تافل برای ارائه با موسسات و دانشگاه‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره آزمون دولینگو بدانید باید گفت که این آزمون از بخش‌های مختلفی تقسیم شده که آن‌ها را می‌توان به‌صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • در بخش Read and Complete متنی به شما داده می‌شود و شما باید از روی آن متن بخوانید.
  • در بخش بعدی که Read and Select نام دارد باید لغات انگلیسی که معنا دارند را انتخاب کنید.
  • در قسمت Listen and Select باید به مواردی که خوانده می‌شود گوش دهید و لغات معنادار و مرتبط را انتخاب کنید.
  • در بخش Listen and Type باید هرآنچه برای شما خوانده می‌شود و می‌شنوید را تایپ کنید.
  • در بخش Write About The Photo از زبان دولینگو یک تصویر به شما نمایش داده می‌شود و باید راجع به آن بنویسید و صحبت کنید.

در ادامه آموزش استفاده از آزمون دولینگو باید به این موضوع اشاره کرد که این آزمون از بخش‌های دیگری نیز تشکیل شده که از جمله آن می‌توان به Listen, Then Speak، Read, Then Speak و Read, Then Write اشاره کرد. بخش آخر آزمون در ارتباط با مهارت‌های Writing و Speaking است که به شما دو موضوع متفاوت داده می‌شود و شما باید به انتخاب خود درباره یک موضوع صحبت کرده و درباره موضوع دیگر مطلبی بنویسید. در این بخش پاسخ قطعی وجود نخواهد داشت؛ اما پاسخ شما برای موسسات مدنظر شما ارسال می‌گردد تا در آنجا مورد داوری قرار بگیرید.

4.شرایط آزمون دولینگو

آزمون زبان doulingo یک آزمون بین‌المللی بوده که اتفاقا شرایط شرکت در آن نسبت به آزمون‌های تافل و آیلتس بسیار آسان‌تر است. این آزمون که تماما در بستر اینترنت انجام می‌شود دارای بخش‌های مختلفی است که در تیترهای قبلی مقاله به آن‌ها اشاره شد. شرایط امتحان دولینگو اصلا پیچیده نبوده و شما می‌توانید در صورت مهیا نمودن برخی از شرایط در آزمون شرکت نمایید.

از جمله شرایط موردنیاز برای شرکت در آزمون همراه داشتن پاسپورت است و شما باید پاسپورت خود را در مقابل دوربین گرفته تا اجازه شرکت در آزمون به شما داده شود. از دیگر شرایط لازم می‌توان به اتاق پر نور، اینترنت پرسرعت، میکروفن و دوربین باکیفیت بالا اشاره نمود.

شرایط آزمون دولینگو

5. اینولید شدن در آزمون دولینگو

عوامل زیادی هستند که ممکن است باعث اینولید شدن آزمون زبان انگلیسی دولینگو و سایر زبان‌های آن شوند. این آزمون از آنجا که کاملا اینترنتی و غیرحضوری است بسیار سخت‌گیرانه بوده و در صورت رعایت نکردن برخی نکات مجبور هستید چندین و چند بار در آزمون شرکت کنید. از جمله عواملی که باعث اینولید شدن آزمون دولینگو می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشکلات مربوط به Locked Away
  • تاریک بودن محیط
  • حضور افراد متفرقه
  • خاموش شدن میکروفن
  • خاموش شدن وب‌کم
  • اسپیکینگ کمتر از 30 ثانیه
  • پاسخ غیرمرتبط در Speaking
  • اینولیدی مربوط به جواب حفظی
  • تاخیر بین صدا و تصویر
  • زدن عینک دودی
  • استفاده از هدفون و هندزفری
  • اینولیدی مربوط به ID
  • آپلود نشدن فایل
  • عکس‌برداری نامناسب از صورت
  • مشخص نبودن گوش‌ها در آزمون
  • اینولیدی مربوط به خارج شدن از آزمون

قوانین آزمون دولینگو

آزمون دولینگو یک آزمون بین‌المللی است و به همین دلیل قوانین خاص خود را دارد. از آنجایی که این آزمون کاملا آنلاین است ممکن است قوانین موجود در این آزمون با آزمون‌های تافل و یا آیلتس متفاوت باشد. از جمله قوانین آزمون دولینگو که باید به آن‌ها پایبند باشید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • باید در یک اتاق کاملا روشن و پر نور باشد.
  • حق استفاده از عینک دودی و هدفون را ندارید و گوش‌های شما باید کاملا قابل دیدن باشد.
  • نمی‌توانید از قلم و کاغذ در این آزمون استفاده کنید.
  • در تمام مراحل آزمون حق استفاده از گوشی موبایل را نخواهید داشت.

یکی دیگر از قوانین آزمون دولینگو این است که اگر صفحه مرورگر خود را از حالت تمام صفحه خارج کنید آزمون باطل اعلام می‌شود. هم چنین باید در تمام مراحل آزمون به صفحه نمایش و کیبورد خود نگاه کنید و نگاه کردن به اطراف باعث لغو آزمون می‌شود.

6. نحوه امتحان دولینگو

در بخش‌های قبلی مقاله در ارتباط با امتحان دولینگو توضیحات کاملی ارائه شد. از تفاوت‌های اصلی این آزمون با آزمون‌های تافل و آیلتس می‌توان به آنلاین بودن آن و همچنین تفاوت در مفاد آزمون اشاره نمود. برای مثال مدت زمان اعلام نتایج در آزمون‌های تافل و آیلتس بیش بین یک تا دو هفته است درصورتی‌که نتایج دولینگو در حدود 48 ساعت پس از ازمون در اختیار شما قرار می‌گیرد.

نحوه آزمون دولینگو به این صورت است که شما با ورود به سایت و شرکت در آزمون آزمایشی که کاملا رایگان است تا حدودی برای آزمون اصلی آماده می‌شوید. در مرحله بعد پس از پرداخت هزینه آزمون که در حدود 49 دلار است می‌توانید مجوز شرکت در آزمون را داشته باشد. آزمون نیز به‌صورت کاملا آنلاین انجام می‌شود و معمولا 65 دقیقه به طول می‌انجامد.

آماده شدن برای آزمون

آماده شدن برای آزمون

آماده شدن برای آزمون دولینگو خیلی چالش‌برانگیز است چون همه چیز از لحن طبیعی تا توانایی شما در توصیف صحیح تصویری که هرگز قبلا ندیده‌اید را ارزیابی می‌کند. البته مواردی وجود دارد که می‌توانید با انجام آن‌ها از آمادگی برای آزمون مطمئن شوید. بهترین کاری که می‌توانید جهت آمادگی برای این آزمون انجام دهید، کار کردن روی مهارت کلی زبان خود و بالا بردن سطح آن است.

برای این کار مقالات تخصصی مانند نیویورکر و روزنامه وال استریت، گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی و گفتگو با افرادی که انگلیسی زبان اول آنها است، پیشنهاد می‌شود. چون آزمون دولینگو شما را در برابر موارد جدیدی قرار می‌دهد، لازم است ابتدا یک نمونه از آزمون را در ده دقیقه انجام دهید تا با فرمت آزمون واقعی آشنا شوید.

نحوه شرکت در آزمون

فقط به این خاطر که در خانه آزمون می‌دهید به این معنی نیست که نیاز به رعایت هیچ قانونی وجود ندارد. دولینگو قوانین معینی دارد تا مطمئن شود که آزمون را به تنهایی و بدون کمک کسی شرکت کرده‌اید. شما باید در اتاق تنها باشید. در طول آزمون هیچ کسی نباید در اتاق باشد یا با شما صحبت کند. شما نمی‌توانید در طول آزمون از صفحه آزمون خارج شوید.

در تمام طول آزمون باید گوش‌های شما دیده شوند. بنابراین اگر موهای بلندی دارید آن‌ها را ببندید. دستورالعمل‌های دیگری هم وجود دارد که قبل از آزمون باید آن‌ها را مطالعه کرده باشید. آنچه برای افرادی که به آزمون‌های دیگر عادت دارند خیلی مشکل است، عدم امکان یادداشت برداری است. چون سوالات آزمون نسبتا کوتاه است نیازی به یادداشت‌برداری در طول آزمون وجود ندارد. اگر به این کار عادت دارید، کمی برایتان دشوار خواهد بود و باید قبل از آزمون تمرین کنید.

نحوه امتیازدهی آزمون دولینگو

آزمون دولینگو به صورت کامپیوتری امتیازدهی می‌شود. البته برای اطمینان از این که آزمون‌دهندگان از قوانین پیروی می‌کنند، از مراقب هم استفاده می‌شود. این مراقبین ویدیوهای شما در حال آزمون دادن را تماشا می‌کنند و تمام ویدیوها ضبط می‌شود. دو بررسی‌کننده مستقل هم محیط آزمون را برای وجود صداهای پس‌زمینه، بررسی وجود صورت دیگران در تصویر و سایر نقض قوانین، بازبینی می‌کنند.

وقتی آزمون به پایان می‌رسد، امتیاز از ۱۰ تا ۱۶۰ محاسبه می‌شود. این یک امتیاز کامل و کلی است و به بخش‌های مختلف تقسیم نمی‌شود. رشته‌های برتر امتیازهای بالای ۱۲۰ را قبول می‌کنند بنابراین قبل از درخواست پذیرش، شرایط آن دانشکده یا مدرسه را چک کنید.

پس از شرکت در آزمون چه اتفاقی می افتد؟

پس از پایان آزمون، آن را برای مراقبین ارسال می‌کنند و شما ایمیلی دریافت خواهید کرد که به شما اعلام می‌کند چه زمانی امتیاز شما ارسال خواهد شد (معمولا ۴۸ ساعت). وقتی امتیازات آماده شد، ایمیل دیگری دریافت خواهید کرد که به شما اعلام می‌شود؛ همچنین می‌توانید امتیاز خود را از صفحه اول سایت دولینگو نیز مشاهده کنید. شما می‌توانید در طول ۳۰ روز دو بار در آزمون تایید شده شرکت کنید.

آزمون تایید شده یعنی شما آزمون را کامل کرده و امتیاز را دریافت کرده باشید. اگر هرگونه مشکل فنی در طول آزمون ایجاد شود، جزو دوبار حد مجاز آزمون در دوره ۳۰ روزه محسابه نخواهد شد. امتیاز این آزمون به مدت ۲ سال اعتبار دارد. وقتی امتیاز خود را دریافت کردید می‌توانید آن را برای موسسات آموزشی مورد نظر خود ارسال کنید.

پرداخت هزینه آزمون دولینگو

پرداخت هزینه آزمون دولینگو چیست

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مقاله عنوان شد، هزینه آزمون آنلاین دولینگو نسبت به آزمون‌های تافل و آیلتس بسیار کمتر است. قبل از شرکت در آزمون باید هزینه شرکت در آزمون که 49 دلار است را پرداخت کنید که پرداخت هزینه آزمون به کمک کارت‌های اعتباری مانند مستر کارت و پی پال صورت می‌گیرد. با توجه به شرایط موجود و تحریم‌هایی که بر علیه ایران وجود دارد امکان استفاده از این سرویس‌ها در داخل ایران وجود نداشته و بسیاری از افراد نمی‌توانند این هزینه‌ها را پرداخت کنند.

با این وجود برای پرداخت هزینه زبان دولینگو جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا کافه ارز در زمینه پرداخت ارزی در حال فعالیت است و می‌توان پرداخت هزینه ثبت نام آزمون های بین المللی از جمله پرداخت دولینگو را به آسانی انجام داد.

 

نتیجه گیری:

حال که خواندیم دولینگو چیست، نظر شما درباره آزمون دولینگو چیست؟ قصد شرکت در آزمون زبان Duolingo دارید؟ افرادی که قصد پرداخت شهریه یا هزینه ثبت نام آزمون های بین المللی زبان همجون امتحان زبان دولینگو را دارند، می‌توانند با استفاده از خدمات پرداخت هزینه ثبت نام آزمون های بین المللی در کافه ارز بدون هیچ مشکل و تاخیری پرداخت‌های بین‌المللی همچون پرداخت هزینه آزمون دولینگو را انجام دهند.

4.7/5 - (27 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *