وبلاگ

/

/

نحوه ساخت NFT؛ کسب درآمد از فروش NFT

نحوه ساخت NFT؛ کسب درآمد از فروش NFT

۲۲ اسفند ۱۴۰۱

NFT

ساخت NFT: دنیای پرداخت‌های ارزی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی کرده است. قبلاً فناوری‌های بانکی به کارت اعتباری و انتقال پول به صورت حواله محدود بود اما با ظهور صنعت ارز دیجیتال، خلاقیت به اوج خود رسید. چند سال بعد حوزه کسب درآمد از هنرهای دیجیتالی بر سر زبان کاربران بازار ارزهای دیجیتال افتاد. ساخت NFT یا همان توکن‌ های غیرقابل معاوضه و فروش آن سوالی است که در حال حاضر ذهن بسیاری از هنرمندان را به خود مشغول کرده است. علاوه بر این، عکس‌های دیجیتالی ساده نیز قابلیت تبدیل به NFT و فروش به قیمت چشمگیر را دارند. اگر در عرصه هنر، موسیقی یا به طور کلی ارزهای دیجیتال فعالیت دارید، بهتر است با تبدیل آثار هنری به NFT چیست آشنا باشید. امروز در کافه ارز قصد داریم، نحوه ساخت NFT و کسب درآمد از آن را مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نحوه ساخت NFT و فروش آن

در ابتدا دانستن این نکته مهم است که برخی از آثار هنری NFT به قیمت میلیون‌ها دلار فروخته شده است، معروف‌ترین آن Beeple’s) Everyday – The First 5000 Days)، است که در مارس ۲۰۲۱ به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخته شد. با این حال، این موارد استثناهای نادری هستند و حتی اگر موفقیت آن‌ها را تکرار کنید، احتمالا متوجه خواهید شد که بیشتر پول نصیب شما نخواهد شد، زیرا شرکت‌هایی که تراکنش‌ها را فعال می‌کنند و پلتفرم‌هایی که NFTها را تولید و نگهداری می‌کنند، طیف وسیعی از کارمزدها را از هنرمندان NFT، چه در ابتدا و چه پس از هر فروش، دریافت می‌کنند.

ساخت nft

حاگر می‌خواهید یک NFT بسازید و سپس آن را بفروشید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک پلتفرم توکن غیرمثلی را برای ساخت NFT و فروش NFT خود و یک کیف پول پرداخت انتخاب کنید. این کار برای تامین هزینه ساخت و دریافت وجه در ازای فروش NFT ضروری است. در حال حاضر پلتفرم‌های آنلاین زیادی وجود دارد که می‌توانید NFT را بسازید و بفروشید. برای مثال: اوپن سی (OpenSea)، راریبل (Rarible)، فاندیشن (Foundation/)، بیکری سواپ (BakerySwap) و آکسی (Axie Marketplace) برای خرید یا فروش nft در دسترس شما قرار دارند. علاوه بر این، از پلتفرم‌های پرداخت هزینه‌ مربوط به ساخت nft نیز می‌توان به کوین بیس، متامسک و MyEtherWallet اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: بهترین توکن های NFT

برای درک هر چه بهتر مراحل ساخت nft باید آن را از طریق یک مثال واقعی به شما توضیح دهیم. برای این کار، ما فرایند ساخت nft را با استفاده از پلتفرم Rarible و کیف پول MetaMask نشان خواهیم داد. البته، در نظر داشته باشید که این یک مطلب آموزشی است و ما به هیچ وجه این دو پلتفرم را تضمین نمی‌کنیم. بنابراین، بهتر است شما تمام پلتفرم‌های موجود در بازار را مورد بررسی قرار داده و هزینه‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهند را با یکدیگر مقایسه کنید. در ادامه مراحلی که باید برای ساخت NFT و خرید و فروش NFT طی کنید را به ترتیب توضیح خواهیم داد.

خرید ارز دیجیتال برای ساخت nft

ساخت nft در ازای پرداخت اتر

 

اولین نکته مهمی که باید درک کنید این است که در ازای پرداخت هزینه به پلتفرم‌های معاملاتی می‌توانید یک NFT از کار خود را مینت (تولید) کنید. بیشتر پلتفرم‌ها برای این کار ارز دیجیتال اتر (ارز دیجیتال اختصاصی اتریوم) را به عنوان هزینه پرداختی قبول می‌کنند. توجه داشته باشید که مانند بیت کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، ارزش اتر (به اختصار ETH) می‌تواند دچار نوسانات قیمتی شود. در سال ۲۰۲۱، قیمت ۱ اتریوم از کمتر از ۱۰۰۰ دلار به ۴۸۰۰ دلار رسید و همچنان نوسانات بسیاری را تجربه می‌کند کیف پول‌های زیادی در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند اما ما در این مثال از متامسک (MetaMask) استفاده می‌کنیم چون هم در قالب افزونه مروزگرهای اینترنتی و هم به صورت اپلیکیشن موبایل در دسترس است. اگر کیف پول دیجیتالی خود را از قبل ساخته‌اید می‌توانید به مرحله چهارم بروید.

بیشتر بخوانید: اوراکل در ارز دیجیتال

ساخت کیف پول

نحوه ساخت NFT

برای ایجاد کیف پول متامسک باید به وب‌سایت آن رجوع کرده و روی دکمه آبی «Download» در بالا سمت راست کلیک کنید. اگر از کامپیوتر دسکتاپ استفاده می‌کنید، گزینه نصب افزونه مرورگر (Install Extension) را انتخاب ‌کنید، علاوه بر این، اپلیکیشن موبایل متامسک نیز در فروشگاه‌های گوگل پلی و اپل استور موجود است و می‌توانید آن را به صورت رایگان بر روی تلفن همراه خود نصب کنید. پس از نصب، از شما خواسته می‌شود تأیید کنید که می‌خواهید «یک کیف پول و عبارت seed جدید ایجاد کنید». عبارت seed در وافع، فهرستی از کلمات تصادفی است که داده‌های بلاکچین را در خود ذخیره می‌کند. با انتخاب دکمه Yes، این مرحله برای شما به پایان می‌رسد. سپس با عبور از مرحله موافقت با قوانین و تنظیم رمز عبور و تایید دو مرحله‌ای، کیف پول شما آماده است.

بیشتر بخوانید: گران ترین NFT های جهان

۳. واریز ارز دیجیتال به کیف پول

خرید اتر

شما می‌توانید ارز دیجیتال خریداری شده در صرافی‌های داخلی نظیر کافه ارز را به کیف پول خود انتقال دهید. علاوه بر این، شما می‌توانید با خرید و انتقال تتر به این کیف پول مستقیماً آن را به ارز دیجیتال اتر تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: سوشال فای (SocialFi)

۴. کانکت کردن کیف پول به یک پلتفرم معاملاتی nft

نحوه ساخت NFT

اکثر کیف پول‌های دیجیتال مشابه یکدیگر کار می‌کنند. بنابراین این مرحله در مدل‌های مختلف تفاوت چندانی ندارد. اگر در کیف پول خود اتر داشته باشید می‌توانید با مراجعه به پلتفرم‌های nft نسبت به ساخت اولین nft خود اقدام کنید. برای مثال، شما با مراجعه به بازار rarible و انتخاب گزینه Connect Wallet، کیف پول متامسک خود را به این پلتفرم متصل کنید. همچنین، برای اطلاع از قیمت نات کوین می‌توانید به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کنید.

ساخت nft و آپلود فایل

نحوه ساخت NFT

اکنون برای ساخت اولین NFT خود آماده هستید. روی دکمه آبی رنگ «Creat» در بالا سمت راست کلیک کنید. سپس گزینه‌هایی به شما داده می‌شود که می‌خواهید یک nft تکی یا به صورت مجموعه کلکسیونی بسازید. در این مثال، ما عبارت «Single» یا همان تکی را انتخاب می‌کنیم. اکنون باید فایل دیجیتالی را که می‌خواهید آن را به صورت nft دربیاورید را آپلود کنید. بهتر است بدانید که پلتفرم Rarible فایل‌های PNG، GIF، WEBP، MP4 و MP3 تا سایز ۳۰ مگابایت را قبول می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۴ روش کسب درآمد از NFT

راه اندازی فروش nft

فروش ان اف تی

در قسمت بعدی فرم، باید نحوه فروش آثار هنری NFT خود را انتخاب کنید. در اینجا سه گزینه وجود دارد. گزینه اول Fixed Price یا همان قیمت ثابت است که به شما امکان می‌دهد قیمتی تعیین کنید و آن را به صورت فوری به فروش برسانید. گزینه دوم Unlimited Auction یا حراج نامحدود است که به مردم اجازه می‌دهد تا زمانی که شما یکی از قیمت‌ها را قبول نکنید، پیشنهادات خود را ارائه دهند. در نهایت گزینه سوم Timed Auction به معنی حراج زمان‌بندی شده است که فقط برای مدت زمان مشخصی برگزار می‌شود. این گزینه‌ای است که ما برای مثال خود انتخاب خواهیم کرد. اکنون بخش دشواری پیش می‌آید و آن «تعیین حداقل قیمت» است. این گزینه را خیلی پایین تنظیم کنید، زیرا کارمزدهای هنگفت، سود شما را از بین می‌برد و حتی ممکن است باعث از دست دادن پول پس از فروش شود. ما قیمت خود را روی یک ETH بلندپروازانه تعیین می‌کنیم و به مردم هفت روز فرصت می‌دهیم تا پیشنهاد بدهند.

در مرحله بعد، گزینه‌ای برای «باز کردن قفل پس از خرید» دریافت می‌کنید. این به شما این فرصت را می‌دهد که از طریق یک صفحه وب مخفی یا لینک دانلود نسخه کامل و با وضوح بالا، هنر خود و یا مطالب اضافی را به خریدار نهایی خود ارائه دهید. همچنین، اگر می‌خواهید اطلاعات درباره شبکه فارکستر بدست اورید پیشنهاد می‌شود به مقاله در وبلاگ کافه ارز سر بزنید.

۷. ارائه توضیحات مرتبط با اثر هنری

نحوه ساخت NFT

اکنون می‌توانید عنوان و توضیحاتی را برای فهرست خود اضافه کنید. برای به حداکثر رساندن شانس خود برای فروش NFT ، باید کمی زمان بگذارید تا در مورد این موضوع فکر کنید. سپس از شما خواسته می‌شود در نظر بگیرید که چه درصدی از حق امتیاز را می‌خواهید برای فروش مجدد هنر خود در آینده مطالبه کنید. این موضوع نیز نیاز به فکر و تصمیم منطقی دارد زیرا درصد بالاتر در درازمدت به ازای هر فروش، پول بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. اما همچنین خریدار را از فروش مجدد nft شما باز می‌دارد. در حقیقت اگر خریدار سود خود از فروش nft شما را کمتر بداند شاید اصلاً آن را از شما نخرد! در نهایت، یک فیلد اختیاری برای افزودن ویژگی‌های فایل nft شما وجود دارد. با کامل کردن آن، کار شما تقریبا تمام شده است.

بیشتر بخوانید: برنامه غیر متمرکز (dApp)

۸. پرداخت هزینه ساخت

پرداخت هزینه مینت nft با اتر

روی گزینه ساخت آیتم (Create Item) کلیک کنید. سپس از شما خواسته می‌شود تا به کیف پول خود متصل شوید تا هزینه‌های مرتبط را بپردازید. اگر اتر کافی در کیف پول خود ندارید، نگران نباشید، شما می‌توانید فقط روی نماد کیف پول در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید و به صورت مستقیم حساب Rarible خود را شارژ کنید. مستقیما وجه را در Rarible اضافه کنید. همچنین، ما مقاله‌ای در وبلاگ کافه ارز برای فروش نات کوین منتشر کرده‌ایم که به صورت تصویری و گام به گام آن را شرح داده‌ایم برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آن مراجعه کنید.

قبل از انجام این کار، این نکته را بدانید که هزینه فهرست ممکن است کم به نظر برسد اما این تنها بخش کوچکی از هزینه‌هایی است که از شما دریافت خواهد شد. سپس برای ادامه فرایند باید با هزینه بیشتری موافقت کنید تا در واقع NFT خود را ایجاد کنید، اگر شخصی NFT شما را بخرد، کارمزد فروش به اضافه کارمزد تراکنش برای انتقال پول از کیف پول خریدار به کیف پول شما وجود خواهد داشت.

4.8/5 - (16 امتیاز)

نویسنده

تیم تحریریه کافه ارز نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاه ها(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *