وبلاگ

/

/

معرفی جامع بایننس کوین (BNB)؛ ارز دیجیتال بی‌ ان‌ بی چیست؟

معرفی جامع بایننس کوین (BNB)؛ ارز دیجیتال بی‌ ان‌ بی چیست؟

۲۲ اسفند ۱۴۰۲

بایننس کوینیا همان BNB یک ارز دیجیتال به شمار می‌رود که می‌توان از آن برای پرداخت هزینه در صرافی بایننس استفاده کرد یا این که آن را با سایر دارایی‌های دیجیتال مبادله کرد. صرافی بایننس (Binance) از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان به شمار می‌رود که از سال 2018 تا به امروز (علی‌رغم مشکلاتی نظیر دستگیری بنیان‌گذارش) سهم بزرگی از مبادلات بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد. خبر خوب این است که خرید و فروش بایننس کوین در صرافی‌های ایرانی نظیر کافه ارز نیز امکان‌پذیر است. در این مقاله از وبلاگ کافه ارز سعی کرده‌ایم، معرفی همه‌ جانبه از بایننس کوین ارائه دهیم و با یکدیگر به این سوال پاسخ دهیم که ارز دیجیتال بایننس کوین چیست و چه کاربردهایی دارد.

ارز bnb چیست

بایننس کوین چیست؟

تقریباً غیرممکن است که از علاقه‌مندان به دنیای ارزهای دیجیتال باشید و نام صرافی بایننس (Binance) را تا به حال نشنیده باشید. نام بایننس برای بسیاری از کاربران تداعی‌کننده صرافی ارزهای دیجیتال و مدیر عامل سابق این صرافی چانگ پنگ ژائو است که به دلیل نقض قوانین به پولشویی متهم شد. البته، ژائو از سمت خود استعفا داد و این موضوع تاثیر منفی بر روی ارز دیجیتال بایننس کوین نذاشت. البته، فراموش نکنید که بایننس علاوه بر فراهم‌کردن امکان تبادل ارزهای دیجیتال، یک ارز دیجیتال بومی با نام بایننس کوین (Binance Coin) دارد که محبوبیت بسیاری در میان تریدرها دارد. بایننس کوین در ابتدا با هدف ارائه تخفیف در کارمزدهای معاملات صرافی بایننس به بازار عرضه شد اما پس از مدتی با استقبال تریدرها مواجه شد و به عنوان کلید ورود به شبکه بایننس اسمارت‌چین شناخته شد.

صرافی بایننس با تمام حواشی و مشکلاتی که برایش به‌وجود آمد، همچنان به عنوان یکی از پلتفرم‌های پیشرو در صنعت ارزهای دیجیتال در بین کاربران شناخته می‌شود. این صرفای تکنولوژی فوق‌العاده پیشرفته‌ای دارد و قادر است تا 1.5 میلیون تراکنش را در یک ثانیه پردازش کند، به همین دلیل به عنوان بهترین بستر معاملاتی ارزهای دیجیتال در جهان شناخته می‌شود. به طور کلی، صرافی‌های ارز دیجیتال برای تسهیل در پردازش‌ها و ارائه تخفیف در کارمزد به توسعه یک ارز دیجیتال بومی روی می‌آورند. ارز BNB نیز بر همین فرمول توسعه داده شده تا بتواند روند مبادلات ارزهای دیجیتال را سرعت بخشیده و از این طریق حداکثر کاربران را به صرافی بایننس جذب کند.

تاریخچه بایننس کوین

همان‌طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، بایننس در حال حاضر یکی از بزرگترین صرافی‌های موجود از نظر حجم معاملات روزانه است. چانگ پنگ ژائو بنیان‌گذاری این صرافی و مدیر عامل سابق آن است که از طرف وزارت دادگشتری ایالات متحده آمریکا به نقض قوانین آمریکا، کلاهبرداری بانکی و پولشویی متهم شد. البته، بایننس همچنان به کار خود در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال ادامه داد و بایننس کوین نیز خیلی تحت تاثیر این خبر قرار نگرفت.

صرافی بایننس ابتدا در کشور چین قرار داشت، اما به دلیل قوانین سخت‌گیرانه چین برای ارزهای دیجیتال، این صرافی به ژاپن انتقال پیدا کرد. یکی از مهم‌ترین دلایل انتقال صرافی بایننس به ژاپن، علاقه‌مندی این کشور به ارزهای دیجیتال بود. صرافی بایننس زمان آغاز به کار رسمی خود توانست کاربران بسیار زیادی را به خود جذب کند، بنابراین، زمانی که ارز دیجیتال بایننس کوین را معرفی کرد، خیلی سریع با استقبال کاربران مواجه گردید.

تاریخچه بایننس کوین

بایننس کوین در سال 2017 از طریق عرضه اولیه سکه (ICO) به میزان 100 میلون توکن به فروش رسید. این ارز ابتدا بر روی شبکه اتریوم (ERC20) فعالیت داشت اما به بلاک‌چین اختصاصی بایننس (Binance SmartChain) انتقال یافت. قیمت BNB در ابتدای عرضه در حدود 0.1 دلار بود و در عرض چند ماه به 25 دلار رسید. این موضوع باعث شد که خیلی از کاربران به این ارز دیجیتال امیدوار شوند و برای سرمایه‌گذاری بر روی آن اقدام کنند.

با اینکه از آغاز به‌کار بایننس مدت‌زمان زیادی نمی‌گذرد، اما اقدامات برجسته توسعه‌دهندگان این مجموعه در راستای ارتقای جایگاه ارزهای دیجیتال، موضوعی غیر‌قابل‌انکار است. چانگ‌پنگ ژائو در گذشته عضوی از تیم توسعه بلاک‌چین دات اینفو (Blockchain.info) و همچنین مدیر تکنولوژی صرافی اوکی‌کوین (OkCoin) بوده‌است. او همچنین پیش از راه‌اندازی صرافی بایننس شرکتی با نام بیجی تک (Bijie Tech) را تأسیس کرد؛ شرکتی که در نقش یک هلدینگ برای بایننس عمل کرده و تمامی بخش‌های این اکوسیستم زیر نظر کارشناسان برجسته‌ای مانند راجر وانگ (Roger Wang)، جیمز هاف‌باوئر (James Hofbauer) اداره می‌شود.

عملکرد بایننس کوین چگونه است؟

بایننس کوین عملکردی مشابه دیگر دارایی‌های دیجیتال نظیر بیت‌کوین و اتریوم دارد. در حقیقت، هر چه تقاضای کاربران برای استفاده از آن بیشتر شود، ارزش آن نیز به صورت ذاتی افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، کاربران می‌توانند BNB را مانند سایر ارزهای دیجیتال در کیف پول‌های سازگار خارج از صرافی‌ها نگهداری کنند یا این‌که این دارایی را به‌طور مستقیم ارسال و دریافت کنند.

BNB به‌طور کلی با دو بلاک چین بایننس چین و بایننس اسمارت چین در تعامل است. بایننس اسمارت‌چین شبکه‌ای است که کاملاً جدا از بایننس‌چین ساخته شده، اما به صورت یکپارچه با این شبکه کار می‌کند. بایننس اسمارت‌چین امکانات بسیار جذابی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، برای مثال، پشتیبانی از قراردادهای هوشمند یکی از برجسته‌ترین قابلیت‌های آن است. در واقع، هدف اصلی بایننس اسمارت‌چین این بود که توان عملیاتی بایننس‌چین حفظ شده و تکنولوژی قراردادهای هوشمند نیز به اکوسیستم آن اضافه شود.

هدف بایننس از ساخت بایننس‌چین این بود که تراکنش‌ها و معاملات ارزهای دیجیتال به بهترین نحو ممکن در این صرافی انجام شوند. بایننس پس از مدتی نسخه غیرمتمرکز خود (DEX) را نیز در شبکه مستقر کرد. در حالی‌که، بایننس‌چین می‌توانست با سرعت بسیار بالایی تراکنش‌های ارز دیجیتال را پردازش کند، اما همچنان ظرفیت و پتانسیل مد نظر توسعه‌دهندگان را دارا نبود. به همین دلیل، بایننس سعی کرد قابلیت‌های بیشتری به زنجیره هوشمند بایننس اضافه کند. برای مثال، در کنار پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) نیز بر روی زنجیره هوشمند بایننس امکان‌پذیر است، اما بر روی بایننس چین در دسترس نیست.

تفاوت بایننس‌چین و بایننس اسمارت‌چین

استاندارد BEP20 و بلاکچین بایننس‌ اسمارت‌چین، بستری برای میزبانی از توکن و قراردادهای هوشمند است. این استاندارد پیچیذگی بیشتری در مقایسه با بایننس‌چین دارد و برای دیگر محصولات بایننس نظیر اجرای پروژه‌های غیرمتمرکز (دیفای) مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت انجام تراکنش‌ها در استاندارد BEP20 بالاتر و کارمزد این شبکه پایین‌تر از شبکه BEP2 است. با این حال در حال حاضر صرافی‌هایی که از این استاندارد برای انتقال استفاده می‌کنند کمتر است و همینطور کیف‌پول‌های کمتری از این شبکه پشتیبانی می‌کنند.

استاندارد BEP2 چیست؟

BEP2 یکی از مهن‌ترین استانداردهای فنی اکوسیستم بایننس‌چین است. در حقیقت، این استاندارد مجموعه‌ای از مقررات است که هر توکن بر اساس آن‌ها صادر شده و در چارچوب این قوانین فعالیت می‌کند. بر اساس این استاندارد، توکن‌های فعال باید به صورت یکپارچه با یکدیگر تعامل داشته باشند. توکن‌هایی که بر پایه این استاندارد ضرب شده‌اند، قابلیت مبادله در پلتفرم غیرمتمرکز DEX را نیز دارند. ارز دیجیتال بایننس کوین در اصل رمزارز بومی شبکه BEP2 است، بنابراین اگر بخواهید یک ارز دیگر نظیر کاردانو را در شبکه بایننس انتقال دهید، باید کارمزد شبکه را با توکن BNB پرداخت کنید.

در این استاندارد، توکن‌های فعال در اکوسیستم بایننس اسمارت چین می‌توانند به صورت یکپارچه باهم تعامل داشته باشند. توکن‌هایی که بر پایه استاندارد BEP2 ایجاد شده‌اند را می‌توان در پلتفرم بایننس دکس نیز معامله کرد. کوین BNB‌ در واقع ارز بومی استاندارد BEP2 و بلاکچین بایننس چین است. این یعنی اگر بخواهید یک توکن دیگر مانند کاردانو را در شبکه بایننس منتقل کنید، باید کارمزد تراکنش را با BNB پرداخت کنید.

توکن سوزی بایننس کوین

توکن سوزی (از رده خارج‌کردن) بایننس کوین

این ارز برای اولین بار در ژوئیه ۲۰۱۷ با حداکثر موجودی ۲۰۰ میلیون کوین، عرضه شد. در آن زمان سرمایه‌گذاران فرشته (Angle Investors) حدود 10 درصد (20 میلیون واحد BNB)، تیم توسعه‌دهنده 40 درصد (80 میلیون توکن) و شرکت کنندگان در عرضه اولیه 50 درصد (100 میلیون BNB) را در اختیار گرفتند

  • سرمایه‌گذاران فرشته: ۱۰ درصد (۲۰ میلیون BNB)
  • تیم سازنده: ۴۰ درصد (۸۰ میلیون BNB)
  • شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه: ۵۰ درصد (۱۰۰ میلیون BNB)

شاید باورتان نشود اما با این که 200 میلیون توکن در عرضه اولیه سکه عرضه شد، تعداد سکه‌های در گردش آن در حال حاضر کم‌تر از آن زمان است. علت چنین موضوعی این است که هر سه ماه، بایننس یک پنجم سود خود را برای بازخرید و نابودی دائمی یا به‌اصطلاح «سوزاندن» کوین‌های بایننس صرف می‌کند. بایننس همواره به‌طور منظم رویدادهای سوزاندن را انجام داده است. برای مثال، در بیست‌ و دومین رخداد توکن‌سوزی‌های BNB که در سال 2023 انجام شد، بایننس در مجموع ۲,۰۶۴,۴۹۴.۲۳ کوین به ارزش بیش از ۵۷۵ میلیون دلار را سوزاند. بایننس تا زمانی که ۱۰۰ میلیون بایننس کوین، یعنی ۵۰ درصد از کل BNB‌های عرضه‌شده را خریداری و نابود کند، به روند توکن‌سوزی ادامه خواهد داد. این عمل تضمین می‌کند که عرضه بایننس کوین محدود باقی می‌ماند و آن را کم‌یاب‌تر و ارزشمندتر می‌کند. علاوه بر این، تورمی که ممکن است در شبکه به‌وجود آید با این کار از بین خواهد رفت.

کاربردهای بایننس کوین

بایننس به‌عنوان یک توکن کاربردی برای تخفیف در کارمزدهای معاملاتی صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد؛ اما از آن زمان به بعد، محدودیت‌های خود را شکست و ماورای انتظار ظاهر شد. در حقیقت، امروزه کاربردهای بایننس کوین فقط در اکوسیستم صرافی بایننس خلاصه نمی‌شود و امکان استفاده از آن در موقعیت‌های مختلف نیز در اختیار تریدرها قرار گرفته است.

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مقاله به آن اشاره کردیم، بایننس کوین ارز دیجیتال بومی صرافی بایننس است. این ارز دیجیتال کاربردهای متعددی دارد. به‌عنوان مثال، از BNB می‌توان برای خرید آنلاین در فروشگاه‌ها استفاده کرد. در عین حال، کاربران می‌توانند از بایننس کوین برای پرداخت هزینه‌های سفر خود، ایجاد قراردادهای هوشمند، وام‌دادن و موارد دیگر استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که کاربران تا به امروز میلیون‌ها توکن BNB برای چنین کارهایی صرف کرده‌اند. بسیاری از معامله‌گران، بایننس کوین را برای پرداخت کارمزد معاملات خود استفاده می‌کنند. تنها در پلتفرم معاملاتی بایننس، حدود دو میلیون کاربر از بایننس کوین برای پرداخت کارمزدهای معاملاتی خود استفاده کرده‌اند. به‌طور‌کلی تا به امروز بیش از ۴۰ میلیون BNB در ۱۲۷ میلیارد معامله به عنوان کارمزد پرداخت شده است.

ارز دیجیتال بومی صرافی Binance

کاربران و تریدرهایی که در صرافی بایننس فعالیت می‌کنند می‌توانند از ارز دیجیتال BNB برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها استفاده کنند. علاوه بر این، در نسخه DEX صرافی بایننس نیز ارز دیجیتال بایننس کوین به عنوان یک جفت‌ارز کلیدی برای معاملات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کل، می‌توان گفت که BNB به عنوان ارز بومی و یک نیروی محرک اقتصادی برای اکوسیستم صرافی متمرکز و غیرمتمرکز بایننس عمل می‌کند.

علاوه بر این، بایننس کوین به توسعه نرم‌افزارها و بازی‌های غیرمتمرکز بر روی بایننس اسمارت‌چین کمک می‌کند که به لطف آن قراردادهای هوشمند زیادی ساخته شده و بر روی این شبکه پیاده‌سازی می‌شوند. بایننس کوین همچنین در لیکوئید سواپ بایننس (Binance Liquid Swap) که در تامین نقدینگی ارزهای دیجیتال نقش پر رنگی دارد نیز قابل‌استفاده است. علاوه بر این، کاربران می‌توانند از BNB برای کمک به نهادهای مردمی و خیریه‌ها استفاده کنند. در حال حاضر بیش از ۳۵۰ دارایی دیجیتال روی بایننس اسمارت‌چین منتشر شده و میلیون‌ها کاربر نیز در ارتباط با این شبکه هوشمند از BNB استفاده می‌کنند. بایننس مدعی است کاربران می‌توانند با استفاده از BNB و کارمزد‌های مقرون‌به‌صرفه و در عین حال بهر‌ه‌مندی از سیستم تطبیق سریع معاملاتی، بیش از ۳۵۰ ارز دیجیتال را به‌راحتی مبادله کنند.

مزایای ارز دیجیتال BNB

پرداخت کارمزد با BNB

همان‌طور ک تا به اینجا متوجه شدید، هدف اصلی توسعه بایننس کوین این بوده که کارمزد معاملات در صرافی بایننس از طریق آن پرداخت شود، البته این نکته را به یاد داشته باشید که تریدرهایی که در بایننس فعال هستند می‌توانند با استفاده از سایر دارایی‌های دیجیتالی خود نیز کارمزد معاملات را بپردازند، با این تفاوت که اگر کاربران از BNB برای پرداخت کارمزد‌ها استفاده کنند، مشمول تخفیف‌های ویژه‌ای خواهند شد.

به‌طور کلی، معاملات صرافی بایننس شامل کارمزد استاندارد 0.1 درصدی می‌شوند، البته میزان کارمزد با توجه به حجم معاملات و سپرده‌گذاری بایننس کوین تریدرها ممکن است متفاوت باشد. در حقیقت، کاربران با توجه به شرایطی که گفته شد به سطح‌های مختاف نظیر VIP1 و VIP 0 تقسیم‌بندی می‌شوند و با توجه به این که سفارش‌گذار (Maker) یا سفارش‌بردار (Taker) باشند، مبالغ متفاوتی را برای کارمزد پرداخت می‌کنند.

فراموش نکنید که نرخ کارمزد معاملاتی در صرافی بایننس بر اساس یک برنامه ار پش تنظیم‌شده تعیین می‌گردد، بنابراین بهتر است برای مشاهده کارمزد لحظه‌ای معاملات به سایت رسمی Binance مراجعه کنید. نکته دیگری که باید به ان توجه داشته باشید این است که نرخ کارمزد برای معاملات فیوچرز بایننس تفاوت اندکی با معاملات عادی دارد.

خرید کالا و پرداخت هزینه خدمات

استفاده از بایننس کوین فقط به پرداخت کارمزد در صرافی محدود نمی‌شود بلکه می‌توان از آن برای پرداخت هزینه خرید کالا یا خدمات نیز استفاده کرد. برای مثال، شما می‌توانید از ارز BNB برای پرداخت در سایت‌هایی مانند Crypto.com، Monetha، HTC یا برای رزرو اقامتگاه‌های مسافرتی در سایت‌هایی مانند TravelbyBit، Trip.io، Travala.com و خرید گیفت کارت، خرید اشتراک سایت‌های خارجی نظیر BitTorrent، Canva، Storm، و حتی برای دریافت خدمات مالی مانند دریافت وام از پروژه ETHLend یا سرمایه‌گذاری در پلتفرم Moeda استفاده کرد.

کاربردهای دیگر بایننس کوین

بایننس با معرفی پروژه لانچ‌پد بایننس (Binance Launchpad) در سال ۲۰۱۹، همسو با توسعه قابلیت‌ها و امکانات صرافی خود، یک فرصت جدید برای جذب سرمایه و عرضه توکن‌های نوپا ارائه داد. این بستر به عنوان یک مکان برگزیده برای جذب سرمایه و ارائه توکن‌های جدید به جهان مطرح شد. ارزهای دیجیتالی چون توکن بیت‌تورنت (BTT) و Fetch.AI نیز از همین پروژه به بازار ارزهای دیجیتال معرفی شدند.

هر سال، بایننس از میان پروژه‌های حاضر در لانچ‌پد خود، بهترین‌ها را انتخاب می‌کند. برای مثال، آلفا فاینانس لب (Alpha Finance Lab) به‌عنوان پروژه برتر سال ۲۰۲۱ در این پلتفرم مورد تجلیل قرار گرفت. در حقیقت، کاربران با استفاده از توکن‌های BNB می‌توانند در ICO و IEOهای صنعت ارز دیجیتال شرکت کرده و از فرصت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نوپا نهایت استفاده را ببرند.

مقایسه بیت کوین و بایننس کوین

تفاوت بایننس کوین و بیت‌کوین

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین بیت‌کوین و بایننس کوین مربوط به تاریخچه این دو ارز دیجیتال است. بیت‌کوین سابقه بیشتری در بازار ارزهای دیجیتال دارد و از سال 2009 بین کاربران خرید و فروش می‌شود. در طرف دیگر، بایننس کوین در سال 2017 به صورت رسمی عرضه شد، بنابراین، ارز BNB در برابر بیت‌کوین سابقه کمتری دارد. یکی دیگر از تفاوت‌های BNB و BTC به تعداد کل توکن‌های آن مربوط می‌شود. بیت‌کوین طوری برنامه‌نویسی شده که فقط 21 میلیون واحد از آن در جهان وجود خواهد داشت. در طرف دیگر، تعداد کل توکن‌های بایننس کوین 200 میلیون واحد است که تعداد آن از طریق مکانیزم توکن‌سوزی محدود می‌شود.

در حقیقت، بلاک‌چین بایننس برای مقابله با تورم، در دوره‌های مختلف زمانی اقدام به سوختن توکن‌‌های BNB می‌کند. مهم‌ترین تفاوت این دو ارز دیجیتال به ماهیت و نحوه نظارت بر آن‌ها مربوط می‌شود. بیت‌کوین یک ارز دیجیتال است که بدون نظارت هیچ نهاد دولتی و بانکی، به عنوان جایگزین پول سنتی توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل، بایننس کوین یک ارز دیجیتال است که نقدینگی و کنترل تورم آن توسط صرافی بایننس کنترل می‌شود و به نوعی می‌توان گفت به این صرافی وابسته است.

کیف پول بایننس کوین

نگهداری و محافظت از بایننس کوین خیلی سخت نیست. کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) در سال 2018 به عضویت اکوسیستم بایننس درآمد و از آن زمان تا به امروز به عنوان بهترین کیف پول برای نگه‌داری BNB شناخته شده است. در حقیقت، تراست ولت به عنوان کیف پول موبایلی بایننس کوین، امکان ذخیره، انتقال و خرید و فروش BNB را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

در وصف تراست ولت همین بس که این کیف پول منبع باز و غیرمتمرکز است که امکان ذخیره‌سازی بیش از 20 هزار توکن مبتنی بر اتریوم را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به دلیل امنیت بالایی که برای کاربران به ارمغان می‌آورد، یکی از محبوب‌ترین کیف‌پول‌های دیجیتالی محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین امتیازات این کیف پول، امکان گرفتن نسخه بک‌آپ از رمزها و کلید‌های خصوصی است. به همین دلیل، اگر صاحب کیف پول به هر دلیلی این اطلاعات را از دست داده یا آن را فراموش کند، امکان بازیابی آن وجود دارد. از جمله دیگر مزایای تراست ولت می‌توان به قابلیت تبدیل ارزها به یکدیگر به صورت غیرمتمرکز اشاره کرد.

اتمیک ولت (Atomic Wallet)

اتمیک ولت، یک کیف پول نرم‌افزاری است که جزو بهترین ولت‌های BNB به شمار می‌رود. رابط کاربری اتمیک ولت بسیار ساده و روان است و اکثر کاربرانی که با آن کار کرده‌اند، بازخورد و نظر مثبتی درباره آن داده‌اند. تیم توسعه این کیف پول نیز بسیار حرفه‌ای بوده و به صورت مستمر آن را به‌روزرسانی می‌کند. استفاده از اتمیک ولت به جز پرداخت تراکنش، هیچ هزینه جانبی دیگری ندارد و شما می‌توانید به جز BNB ارزهای دیجیتال دیگری نظیر بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین، کاردانو و دیگر رمزارزهای معروف بازار را نیز در آن ذخیره کنید. فراموش نکنید که در زمان استفاده از این کیف پول نهایت دقت و امنیت را رعایت کنید، چون فردی که به کلمات بازیابی شما دسترسی داشته باشد می‌تواند به راحتی موجودی کیف پول شما را به آدرس دیگری انتقال دهد.

کیف پول کوینومی

کوینومی (Coinomi)

کیف پول کوینومی یکی از محبوب‌ترین ولت‌ها برای ذخیره‌سازی ارز دیجیتال بایننس کوین به شمار می‌رود که از سال 2014 کار خود را آغاز کرده است. کوینومی علاوه بر بایننس کوین، امکان ذخیره و نگه‌داری از 125 ارز دیجیتال دیگر را نیز در اختیار کابران قرار می‌دهد. مهم‌ترین مزیت کوینومی رابط کاربری بسیار ساده و جذاب آن است و اکثر افرادی که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند، کیف پول کوینومی را برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال انتخاب می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های کیف پول کوینومی، امنیت بسیار بالای آن است. چون این صرافی هیچ اطلاعاتی از کاربران را ذخیره نمی‌کند. علاوه بر این، کیف پول کوینومی برای محافظت از سرمایه کاربران در برابر حملات هک، آی پی کاربران را پنهان می‌نماید.

لجر نانو اس (Ledger Nano S)

کیف پول لجر نانو اس یکی از یکی از محبوب‌ترین ولت‌های سخت‌افزاری است که کاربران برای نگه‌داری ارز بایننس کوین از آن استفاده می‌کنند. استفاده از این کیف پول خیلی راحت است و کاربران با استفاده از آن خیال خود را از بابت امنیت دارایی‌های خود راحت می‌کنند. کلیدها نیز به صورت آفلاین در این کیف پول ذخیره می‌شوند، به همین دلیل دارایی کاربران در برابر هرگونه حملات هک و سرقت در امان هستند. ظاهر فیزیکی آن شبیه به دستگاه فلش مموری است و روی آن یک صفحه دیجیتالی کوچک دارد و شما می‌توانید از طریق این صفحه تراکنش‌های خود را مشاهده کنید. ابعاد این کیف پول نیز خیلی مناسب و به‌اندازه است، بنابراین کاربران می‌توانند به راحتی آن را با خود حمل کنند.

بایننس لانچ پد

بایننس لانچ پد (Binance Launchpad) چیست؟

لانچ‌پد نیز یک پلتفرم جدید است که صرافی بایننس آن را در اختیار فعالان بازار ارزهای دیجیتال قرار داده است. در یک کلام اگر بخواهیم بایننس لانچ‌پد را معرفی کنیم، باید بگوییم که این پلتفرم به نوعی جایگزین عرضه اولیه سکه اتریوم در نظر گرفته شده و امکان صدور و راه‌اندازی توکن را در اختیار پروژه‌های جدید قرار می‌دهد. همان‌طور که شبکه اتریوم از ارز دیجیتال اتر (ETHER) به عنوان توکن اصلی در حمایت از پروژه‌های جدید استفاده می‌کند، پروژه‌های جدید بایننس نیز از توکن BNB برای تراکنش‌های مالی درونی خود استفاده می‌کنند.

در حقیقت، بایننس هر چند وقت یکبار از میان پروژه‌های اجرا شده در لانچ‌پد یکی را به عنوان برگزیده انتخاب می‌کند و کاربران برای خرید آن باید از BNB استفاده کنند. برای مثال، پروژه ارز دیجیتالی بیت تورنت (Bit Torrent) پس از 20 دقیقه از زمان عرضه به طور کامل به فروش رسید. این موضوع نشان می‌دهد که فعالیت کاربران و پروژه‌ها در لانچ پد باعث افزایش تقاضای توکن BNB می‌شود، چون کاربران می‌خواهند BNB بیشتری برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های برگزیده به دست آورند.

نحوه خرید بایننس کوین

با توجه به جاذبه و محبوبیت بایننس کوین، منطقی است که تعداد زیادی از کاربران به دنبال خرید این ارز دیجیتال باشند. اخبار خوب این است که BNB در اکثر صرافی‌های ایرانی لیست شده است و به راحتی می‌توانید این کوین را با ریال خریداری کنید. علاوه بر این، خرید بایننس کوین از صرافی‌های خارجی نیز امکان‌پذیر است. البته، در زمان کار با صرافی‌های خارجی باید خیلی مراقب باشید چون اگر صرافی به آدرس ایتنرنتی شما مشکوک شود، ممکن است حساب به همراه موجودی درون آن را مسدود کند.

به طور کلی، امن‌ترین روش‌ برای خرید بایننس کوین، استفاده از صرافی‌های ایرانی نظیر کافه ارز است. راهنمای خرید بایننس کوین در سایت کافه ارز بسیار ساده است. به عبارت دیگر، شما برای خرید BNB فقط باید در صرافی کافه ارز ثبت‌نام کرده و پس از احراز هویت هر مقدار بایننس کوین که لازم دارید خریداری کنید. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید.

  • در صرافی کافه ارز ثبت نام کنید.
  • مدارک هویتی که از شما خواسته شده است را آپلود کرده و منتظر تایید بمانید.
  • از طریق بخش مالی و کارت بانکی حساب خود در کافه ارز را شارژ کنید.
  • سپس از طریق صفحه خرید بایننس کوین، مقدار ارز BNB که مد نظر دارید را وارد کرده و دکمه ثبت سفارش را کلیک کنید.
  • کارشناسان صرافی کافه ارز پس از بررسی آدرس کیف پول و تایید جزییات به صورت آنی تراکنش شما را انجام می‌دهند.
  • توجه داشته باشید که هنگام خرید بایننس کوین از کافه ارز حتماً آدرس کیف پول خود را به درستی وارد کنید.

مزایای بایننس کوین

مزایای استفاده از بایننس کوین

بایننس کوین به دلیل هزینه‌ پایین و مقرون‌به‌صرفه بودن محبوبیت بسیار زیادی در بازار ارزهای دیجیتال دارد. در حقیقت، تریدرها با خرید و نگه‌داری bnb می‌توانند از پرداخت کارمزد تراکنش در صرافی بایننس و شرکای تجاری آن تا حد زیادی خلاص شوند. این موضوع در بین تریدرهای خرد و کلان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چون باعث می‌شود که هزینه انجام معاملات در زمان اوج شلوغی شبکه بهره‌مند شوند و انجام تراکنش‌ها به شکل اقتصادی‌تری برای آن‌ها انجام بپذیرد.

علاوه بر این، امکان استفاده از بایننس کوین خارج از پلتفرم معاملاتی بایننس، این ارز دیجیتال را به یک دارایی چندمنظوره تبدیل کرده است. برای مثال، ارز BNB قابلیت مبادله با ارزهای فیات نظیر دلار باعث شده تا سرمایه‌گذاران به راحتی دارایی خود را با تئجه به شرایط بازار بین بازار کریپتوکارنسی و بازار سنتی جابجا کنند. یکی دیگر از مزایای بایننس کوین، سهولت استفاده و دسترسی آسان به آن است. در واقع، کاربران از طریق کامپیوتر، تلفن‌های همراه آیفون و اندروید می‌توانند به راحتی به ارز BNB دسترسی داشته باشند سرعت بالای تراکنش‌های دیجیتالی با استفاده از بایننس کوین آن را به یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال مورد استفاده در معاملات تبدیل کرده است.

تاریخچه قیمت BNB

بایننس کوین در رتبه چهارمین ارز دیجیتال بازار شناخته می‌شود و مارکت کپ بسیار بالایی دارد. در حقیقت، پس از بیت‌کوین و اتریوم، بیشترین رشد قیمتی در سال‌های اخیر مربوط به BNB است که این موضوع نشان از آینده درخشان این ارز دیجیتال دارد. علاوه بر این، رشد قیمتی BNB باعث شده تا سرمایه‌گذاران زیادی دارایی خود را به این ارز تبدیل کنند. اگرچه پیش‌بینی رفتار بازار ارزهای دیجیتال بسیار کار سختی است، اما بیشتر تحلیل‌گران معتقدند که ارز BNB، همان‌طور که تا به امروز جایگاهی خوبی کسب کرده، در آینده نیز می‌تواند به روند روبه‌ جلوی خود ادامه دهد.

حتی برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت بایننس کوین تا سال 2025 ممکن است از به بالای 1000 دلار برسد. البته، صرافی بایننس دچار حواشی‌های زیادی در سال 2023 شد، اما هیچ یک از این مشکلات جلوی پیشرفت ارز BNB را نگرفت و جایگاه آن به عنوان چهارمین ارز دیجیتال دچار لغزش نشد. به طور کلی، فراموش نکنید که روند حرکتی بازار ارزهای دیجیتال در بیشتر مواقع از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند، بنابراین پیش‌بینی روند آن سخت بوده و بازار در برخی اوقات نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند. توصیه می‌شود که در هنگام خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نظیر بایننس کوین، جانب احتیاط را داشته باشید و از حرکات هیجانی و احساسی اجتناب کنید.

نتیجه‌گیری

نمی‌توان انکار کرد اما سرنوشت بایننس کوین به شدت به عملکرد صرافی بایننس وابسته است. بایننس درصدد است که تخفیف‌های معاملاتی ارائه‌شده بر روی ارز BNB را حذف کند و تلاش می‌کند که از روش‌های دیگری ارزشمندی این ارز دیجیتال را حفظ کند. مکانیزم توکن‌سوری و مدیریت صرافی غیرمتمرکز بایننس (DEX) از طریق ارز BNB باعث می‌شود که تقاضای خرید بایننس کوین افزایش پیدا کرده و در نتیجه‌ ارزش آن همچنان حفظ شود. با این حال، وابستگی این ارز دیجیتال به صرافی بایننس کاملاً مشهود است و اگر صرافی بایننس بتواند حجم معاملاتی خود را افزایش دهد، بعید نیست که بایننس کوین به جایگاه دوم، سوم یا حتی اول بازار ارزهاای دیجیتال برسد. اگر قصد خرید ارز دیجیتال BNB را دارید می‌توانید از صرافی کافه ارز و با کارمزد بسیار کم آن را خریداری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاه ها(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *