وبلاگ

/

/

معرفی 14 مورد از بهترین سایت‌های آموزشی آنلاین رایگان

معرفی 14 مورد از بهترین سایت‌های آموزشی آنلاین رایگان

سایت‌های آموزشی آنلاین رایگان: در چند دهه اخیر، اگر فردی به یک دوره آموزشی نیاز پیدا می‌کرد باید به صورت حضوری و در زمان‌های مشخصی در کلاس حاضر شده و تلاش می‌کرد تا مطالب دوره را یاد بگیرد. این روش یادگیری برای بسیاری از افراد با چالش‌هایی همچون عدم انطباق زمان کلاس‌ها با زمان‌های کاری، فاصله طولانی تا محل کلاس و عدم دسترسی به برخی از مطالب آموزشی مواجه بود. اجبار به تعهد به زمان‌بندی کلاس‌ها نیز یکی از مشکلات این روش یادگیری بود.

در چند سال اخیر، با گسترش اینترنت و ظهور پدیده آموزش آنلاین، بسیاری از دوره‌ها و کلاس‌ها به شکل آنلاین و از راه دور برگزار شده‌اند که در نهایت به آسان‌تر شدن فرآیند آموزش و یادگیری شده است. اگر شما علاقه دارید در هر زمان و مکانی به یادگیری مشغول شوید و بدون هیچ محدودیتی، تنها با استفاده از یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر به بهترین و با کیفیت‌ترین دوره‌های آموزشی دسترسی داشته باشید، کلاس‌های آموزشی مجازی یا خرید اشتراک از سایت‌های خارجی که به صورت رایگان مدرک اعطا می‌کنند، بهترین گزینه برای شما به شمار می‌روند. در این مقاله قصد داریم 15 مورد از بهترین سایت‌های آموزشی مجازی رایگان را به شما معرفی کنیم، پس تا انتها ما را همراهی کنید.

بهترین سایت‌های آموزشی آنلاین رایگان کدامند؟

فهرست مطالب

فرقی نمی‌کند که در چه حوزه کاری فعالیت دارید یا میزان تحصیلاتتان چقدر است، فضای مجازی همواره یک فرصت منحصر به فرد برای شما دارد، به ویژه زمانی که به موضوع آموزش آنلاین پرداخته می‌شود! جالب است بدانید که علاوه بر سایت‌های ایرانی که در زمینه آموزش مجازی فعالیت می‌کنند، تعداد زیادی وب‌سایت خارجی نیز وجود دارند که با همکاری با برترین اساتید و دانشگاه‌های برجسته جهان، آموزش‌های آنلاین را در زمینه‌های گوناگون ارائه می‌دهند. این سایت‌ها همچنین به صورت رایگان به شما مدارک معتبر اعطا می‌کنند که می‌توانید به وسیله آن‌ها رزومه کاری خود را تقویت کنید. در ادامه با سایت‌های آموزشی که به صورت رایگان دوره‌های آکادمیک برگزار می‌کنند، بیشتر آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع سایت برای گرافیست ها

یودمی بهترین سایت آموزشی آنلاین رایگان

سایت آموزشی یودمی (Udemy)؛ رایگان و در دسترس

اگر ذره‌ای درباره سایت‌های آموزشی مجازی جستجو کرده باشید، نام سایت یودمی به احتمال خیلی زیاد به چشمتان خورده است این وب‌سایت یکی از بهترین منابع آموزش مجازی رایگان به شمار می‌رود. ویژگی بارز پلتفرم یودمی این است که این سایت هیچ ارتباطی با مؤسسات یا دانشگاه‌های خاص ندارد و به کاربران این امکان را می‌دهد تا آموزش‌های خود را در پلتفرم یودمی به اشتراک بگذارند. البته، روند آموزشی در این سایت به همین سادگی هم نیست و محتوای آموزشی که توسط اساتید به اشتراک گذاشته می‌شود، قبل از ارائه به کاربران توسط یک تیم ارزیابی به طور دقیق بازبینی می‌شود. به عبارت دیگر، فقط محتوای آموزشی ارزشمند در این سایت منتشر می‌شود.

تنوع بسیار بالای آموزش‌های ارائه شده در یودمی به شما این امکان را می‌دهد که در حوزه‌های گوناگون مدرک معتبر کسب کنید. البته، قراموش نکنید که اگر به دنبال اخذ مدرک خیلی معتبر هستید، یودمی گزینه خوبی برای شما به شما نمی‌رود چون خیلی از شرکت‌ها خیلی به مدارک این سایت اعتماد ندارند. همچنین، شما اگر علاقه‌مند هستید برای طراحی سایت می‌توانید با ابزار طراحی سایت فریمر آشنا شوید.

دوره های آموزشی رایگان کورسرا

سایت کورسرا (Coursera)؛ معتبر و متنوع

کورسرا به عنوان یکی از برترین سایت‌های آموزشی آنلاین رایگان شناخته می‌شود که با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی برجسته جهان، مجموعه‌ای گسترده از دوره‌های آموزشی را ارائه می‌دهد. این همکاری منحصر به فرد باعث شده تا تنوع بسیار زیادی در دوره‌های آموزشی کورسرا وجود داشته باشد و امکان یادگیری آنلاین برای افرادی با تمامی سطوح و در حوزه‌های مختلف فراهم شود.

شما می‌توانید به صورت رایگان از دوره‌های آموزشی این وب‌سایت بهره‌مند شوید. با توجه به اینکه دوره‌های آموزشی این سایت توسط بهترین دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند، مدرک ارائه شده از این سایت آموزشی اعتبار بیشتری به نسبت سایت یودمی دارد. البته، فراموش نکنید که دریافت مدرک در کورسرا منوط به پرداخت هزینه و پرداخت هزینه است. شما می‌توانید برای پرداخت هزینه دوره آموزشی کورسرا از سرویس‌های پرداختی کافه ارز استفاده کنید.

سایت edx

سایت edX؛ آکادمیک و محبوب

پلتفرم آموزشی edX یکی از سایت‌های برتر آموزش مجازی رایگان است که دوره‌های آموزشی را با همکاری دانشگاه‌های معتبر جهان منتشر می‌کند. این سایت به همراه بیش از 14 میلیون کاربر فعال و ارائه دوره‌های رایگان به یکی از بهترین منابع آموزش انلاین در جهان تبدیل شده است. این سایت ابتدا توسط دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) راه‌اندازی شد اما در حال حاضر دوره‌های رایگان از ده‌ها دانشگاه برتر جهان در آن در دسترس عموم قرار گرفته است.

در این سایت، دوره‌های غنی در زمینه‌های مختلف مثل علوم، تاریخ، پزشکی، برنامه‌نویسی و غیره ارائه شده‌اند که شما می‌توانید به صورت رایگان از تمامی آن‌ها منابع بهره‌مند شوید. البته توجه داشته باشید که گواهینامه‌ها و مدارک در این سایت به صورت رایگان در دسترس قرار نمی‌گیرند و برای دریافت آنها نیاز به پرداخت هزینه دارید. شما می‌توانید برای پرداخت هزینه خرید دوره آموزشی از سایت edX از خدمات پرداخت بین المللی کافه ارز استفاده کنید.

دوره های آموزشی اکادمی خان

سایت خان آکادمی (Khan Academy)؛ کاربر پسند و ارزشمند

سایت خان آکادمی (Khan Academy) به عنوان یکی از بهترین سایت‌های آموزش مجازی رایگان در جهان شناخته می‌شود. دوره‌هایی که در این سایت در دسترس عموم قرار دارد، تحت نظر مراکز آموزشی معتبر جهان منتشر شده‌اند و از لحاظ علمی در بالاترین سطح قرار دارند.این سایت نخستین بار به عنوان یک استارتاپ توسط سلمان خان، هنرپیشه معروف اهل هند آغار به کار کرد. هدف از راه‌اندازی این سایت در دسترس قرار دادن آموزش‌های رایگان برای تمام مردم هند بود که امروزه تمام مردم دنیا از آن استفاده می‌کنند.

آموزش‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف مانند ریاضیات، علوم، اقتصاد، برنامه‌نویسی و غیره در این سایت وجود دارند. علاوه بر این، این دوره‌های آموزشی به صورت رایگان در کانال‌های یوتیوبی نیز قرار گرفته‌اند. رابط کاربری ساده این سایت همراه با تنوع دوره‌های آموزشی آن باعث شده تا افراد از هر گروه سنی و با هر ملیتی بتوانند به راحتی از این منبع غنی آموزشی استفاده کنند.

سایت آموزش آنلاین استنفورد (Stanford)؛ با کیفیت و دانشگاهی

اگرچه محدودیت‌هایی برای استفاده از این سایت نسبت به سایر منابع آموزشی آنلاینی که تا به اینجا معرفی کردیم وجود دارد، اما همچنان می‌توان آن را در رده بهترین سایت‌های آموزشی آنلاین و رایگان جای داد. برخی از دوره‌های این پلتفرم آموزشی را می‌توانید در سایت کورسرا نیز پیدا کنید، اما اگر به دنبال آموزش با کیفیت بالاتر هستید، حتماً به خود سایت سر بزنید. البته توجه داشته باشید که برخی از دوره‌های این وب‌سایت در مرورگر وب اجرا نمی‌شوند و برای مشاهده آن‌ها باید از طریق آیتونز استفاده کرد.

دوره های اموزشی لیندا

سایت لیندا (Lynda)؛ با اصالت و معتبر

سایت لیندا، پر از ویدئوهای آموزشی است که توسط لیندا و همسرش بروس هیون برای معرفی کسب و کارها و آموزش مهارت‌ها راه‌اندازی شده است. دوره‌های آموزشی این سایت با گذر زمان گسترش یافته و آن را به یکی از بزرگترین مراکز آموزشی آنلاین جهان تبدیل کرده است. دوره‌های آموزشی متعددی در سایت لیندا وجود دارد. برای مثال، دوره‌های آموزشی غنی در زمینه بازاریابی، فروش، مهارت اکسل، فتوشاپ، تری دی مکس، اینستاگرام، فیس‌بوک، گوگل کیورد پلنر و مهارت‌ها و نرم‌افزارهای متنوع دیگر. با مراجعه به سایت Lynda می‌توانید با موضوعات اصلی و زیرشاخه‌های مختلف آشنا شوید.

سایت آموزشی آلیسون (Alison)؛ دوره‌های آموزشی مدرن

سایت آموزشی Alison برای برخی از دوره‌ها گواهینامه پایان دوره معتبر صادر می‌کند. تعداد 8 میلیون نفر از مخاطبان این سایت در چند سال اخیر افزایش یافته و به نظر می‌رسد که همچون خان آکادمی، یکی از مراکز برجسته در زمینه آموزش مجازی باشد. با این حال، برخی از خدمات این سایت غیررایگان است. برای خرید دوره‌های آموزشی آلیسون می‌توانید از خدمات پرداختی کافه ارز استفاده کنید.

این وب‌سایت متعلق به کشور ایرلند است و دوره‌های آموزشی را به صورت رایگان و آنلاین برگزار می‌نماید. بیشتر دوره‌های آموزشی Alison در زمینه‌های کسب و کار، تکنولوژی و سلامت مانند خرید از سایت Kenhub هستند. علاوه بر این، دوره‌های آموزشی زبان نیز در این پلفترم در دسترس عموم قرار دارد.

سایت OpenCulture؛ منبع آموزش ویدیویی

سایت اوپن کالچر دارای بیش از ۱۰۰۰ فیلم و پادکست آموزشی از برجسته‌ترین اساتید دانشگاه‌های جهان است. در حقیقت، این سایت یکی از بهترین منابع آموزشی رایگان در جهان است. نکته قابل توجه درباره این سایت این است که تقریباً تمام آموزش‌های تخصصی ارائه شده در دانشگاه‌های معتبر جهان، در این سایت قرار دارد و شما می‌توانید به راحتی و از راه دور به محتوای آموزشی یا حتی خرید اکانت Skillshare این سایت دسترسی داشته باشید.

سایت‌های آموزشی آنلاین رایگان

دوره‌های آموزشی MIT Open Courseware؛ بدون مدرک اما با کیفیت

MIT یا موسسه فناوری ماساچوست همواره در زمینه ارائه دوره‌های آنلاین یک قدم از بقیه سایت‌ها جلوتر بوده است. شما می‌توانید دوره‌های آرشیو شده این موسسه را از طریق Open Courseware مشاهده کرده و به آموزش در حوزه مهارت مورد نظر خود بپردازید. البته، فراموش نکنید که دوره‌های این سایت به صورت آرشیوی در دسترس کاربران قرار می‌گیرند بنابراین امکان دریافت گواهی‌نامه پایان دوره عملاً برای شما امکان‌پذیر نیست.

سایت آموزشی Academic Earth؛ رابط کاربری آسان

پلتفرم آموزشی آکادمیک ارث نیز به عنوان یکی از بهترین سایت‌های آموزشی جهان شناخته می‌شود. دوره‌های آموزشی این سایت خیلی متنوع هستند و بر اساس مراکز آموزشی و مباحث گوناگون در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. در حقیقت، شما با مراجعه به این سایت و جستجو در دسته‌بندی‌ها می‌توانید به آسانی دوره آموزشی مورد نظر خود را پیدا کنید.

کلاس‌های آموزشی رایگان Yale؛ ویدیوی آموزشی کلاس‌های دانشگاه

کلاس‌هایی که در دانشگاه Yale ضبط می‌شوند، به صورت رایگان در این سایت در دسترس عموم کاربران قرار می‌گیرند. این سایت برخی از سخت‌ترین و باکیفیت‌ترین مطالب آموزشی را در قالب ویدیوهای آموزشی و فایل‌های PDF در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

دوره‌های آموزشی Canvas Network

شبکه Canvas Network بیشترین برنامه‌های آموزش آنلاین رایگان را از کالج‌ها و دانشگاه‌های مختلف ارائه می‌دهد و محتوای ویدئویی و متنی منطبق با مربیان را فراهم می‌کند. برای برخی از دوره‌های منتخب نیز گواهینامه صادر می‌شود.شما میتوانید یرای خرید اکانت scribd این مقاله را مطالعه کنید.

کلاس آنلاین یادگیری زبان


سایت ممرایز (Memrise)؛ یادگیری زبان مثل آب خوردن

وب‌سایت ممرایز یکی از بهترین پلتفرم‌های آموزش زبان رایگان است که به صورت تخصصی در زمینه آموزش آنلاین زبان‌ها فعالیت می‌کند. در سایت MEMRISE، شما می‌توانید به صورت رایگان زبان‌های متعددی از جمله انگلیسی، عربی، چینی، روسی، ترکی، فرانسوی و آلمانی را به صورت مجازی یاد بگیرید.

پلتفرم آموزش آنلاین هاروارد؛ بهترین در دوره‌های دانشگاهی

سایت آموزشی دانشگاه هاروارد که به OLI معروف است به عنوان یک پروژه آموزشی از دانشگاه ارائه شده است. این سایت در اصل مجموعه‌ای از دوره‌های ویدئویی رایگان (که از سایت edX انتخاب شده‌اند) را در دسترس عموم کاربران قرار می‌دهد. این دوره‌ها به طور کلی محتوای آکادمیک از رشته‌های دانشگاهی نظیر ریاضیات، هنر، تاریخ و علوم کامپیوتر هستند.

بهترین سایت‌های آموزشی توسعه و طراحی وب کدامند؟

  • سایت How Design University یا همان How U یک منبع آموزشی آنلاین است که دوره‌های رایگان و پولی در زمینه طراحی گرافیک و تعاملی ارائه می‌دهد و برای افرادی که تمایل به یادگیری از طریق سایت‌های آموزشی آنلاین دارند، فرصتی مناسب فراهم می‌آورد.
  • پلتفرم آموزشی HTML Dog در زمینه آموزش آنلاین توسعه وب‌سایت راه‌اندازی شده است. این سایت تمرکز اصلی دوره‌های آموزشی خود را بر روی مهارت‌های HTML، CSS و جاوا اسکریپت قرار داده است.
  • وب‌سایت Skillcrush یک پلتفرم آموزش مجازی است که به طراحی حرفه‌ای وب سایت و دوره‌های توسعه صفحات وب می‌پردازد. این سایت کلاس‌های آموزشی آنلاین را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت و با هدف ارتقای شغلی فراگیران برگزار می‌کند.
  • کلاس‌های آنلاین Hack Design، یک سایت آموزشی آنلاین است که با همکاری چندین طراح از سراسر جهان، برنامه‌های 50 واحدی آموزش آنلاین را در زمینه طراحی وب و برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های تلفن همراه ارائه می‌دهد. این برنامه‌های آموزشی که از منابع متنوعی نظیر وبلاگ‌ها، کتاب‌ها، بازی‌ها، فیلم‌ها و آموزش‌ها بهره می‌برند، رایگان هستند.

    سایت آموزش آنلاین هک دیزاین
  • سایت Udacity یک پلتفرم آموزشی است که دوره‌های غنی آنلاین را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البتهف علاقه‌مندان برای دریافت گواهینامه معتبر باید هزینه پرداخت کنند. موضوع دوره‌های آموزشی این سایت بیشتر بر روی مهارت‌های مورد نیاز شرکت‌های فعال در Silicon Valley تمرکز دارد. اشتراک ماهیانه این سایت امکانات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد، هر چند که محتواهایی مانند فیلم‌های آموزشی یا کتاب‌های الکترونیکی به صورت رایگان در دسترستان قرار دارد.
  • سایت Learnable یک کتابخانه الکترونیکی بسیار بزرگ است که محتوای آموزشی را در اختیار کاربران موبایل، تبلت و رایانه قرار می‌دهد. این پلتفرم آموزشی دارای بیش از ۵۰۰۰ ویدئوی آموزشی (و کدهای مثال مرتبط با آن) در زمینه موضوعات مرتبط با نرم‌افزار دارد. شما با شرکت در این دوره‌ها و گذراندن آزمون نهایی می‌توانید گواهینامه معتبر نیز دریافت کنید.
  • سایت Pluralsight (با نام قبلی PeepCode) محتوای الکترونیکی آموزشی در زمینه تکنولوژی و خلاقیت ارائه می‌دهد. پلتفرم آموزشی Pluralsight بیش از 3700 دوره آنلاین و 130 هزار ویدیوی آموزشی در اختیار افراد، کسب و کارها و موسسات آموزشی قرار می‌دهد.

دوره‌های آموزشی این سایت در زمینه مدیریت IT، دوره آموزشی برنامه‌نویسی، توسعه صفحات وب، تحلیل داده، طراحی بازی و ساخت انیمیشن‌های 3 بعدی است. همکاری این سایت با پلتفرم Digital Tutors و Codeschool که بیشتر متقاضیان به است سایت جذب شوند.

کلاس های اموزش آنلاین ایرانی

بهترین سایت‌های آموزش آنلاین رایگان ایرانی کدامند؟

برخی از افراد که دانش زبان انگلیسی ندارند نمی‌توانند از سایت‌های آموزش انلاین رایگان خارجی استفاده کنند. این افراد معمولاً به نمونه‌های داخلی روی می‌آورند. سایت‌های زیادی در ایران وجود دارند که در ادامه برخی از معتبرترین آن‌ها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

سایت آموزشی مکتب خونه

مکتب خونه یک سایت آموزش آنلاین ایرانی است که ویدئوهای آموزشی مربوط به دانشگاه‌های معتبر کشور را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از دانشگاه‌هایی که با پلتفرم مکتب خونه کار می‌کنند می‌توان به دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد.

اخیراً طرحی به این سایت اضافه شده است که مکتب پلاس نام دارد و با همکاری دانشگاه‌]ای برتر ایران، دوره‌های کاربردی کوتاه مدت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هدف از ارائه این دوره‌ها آماده‌سازی فارغ‌التحصیلان برای ورود به بازار کار در زمینه‌های مختلف است. آموزش آنلاین مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار در زمینه‌های گوناگون می‌باشد.

بیشتر بخوانید:خرید از Adobe Stock

کلاس آموزشی ایرانی رایگان و آنلاین

پلتفرم آموزشی فرادرس

فرادرس یک بستر آموزشی آنلاین است که با هدف توسعه آموزش الکترونیکی دانشگاهی در ایران ایجاد شده است. این بستر، دوره‌های آموزشی متنوعی را از هوش مصنوعی گرفته تا دروس کلاسیک رشته‌های مهندسی و ریاضی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بیشتر محتوای آموزشی که در فرادرس وجود دارد با پرداخت هزینه اندک قابل دسترسی است اما چند صد ساعت آموزش رایگان نیز تا به امروز در این سایت تولید شده است.

سایت تخته سفید

سایت تخته سفید زیر نظر پلتفرم مکتب خونه کار می‌کند. در اصل این سایت یکی از سرویس‌های استریم مکتب خونه است که امکان اشتراک‌گذاری ویدیوهای آموزشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. فراموش نکنید که مسئولیت انتشار و محتوای ویدیوهای آموزشی منتشرشده در این سایت به طور کامل با کاربر است.

نتیجه‌گیری

امروزه که اینترنت به بالاترین سطح محبوبیت خود رسیده است، آموزش آنلاین به یکی از مهم‌ترین روش‌های یادگیری آکادمیک تبدیل شده است. خیلی از افرادی ک علاقه‌مند به یادگیری دوره‌های آموزشی هستند به جای این که به صورت حضوری کیلومترها راه را در طی روی طی نموده و به صورت حضوری در کلاس‌های آموزشی شرکت کنند، ترجیح می‌دهند از داخل خانه و با کامپیوتر خود دوره‌های آموزشی آنلاین را بگذرانند. نکته قابل توجه این است که بیشتر سایت‌های آموزش آنلاین رایگان پس از گذراندن دوره، مدرک معتبر نیز به فراگیران اعطا می‌کنند. برخی از سایت‌های آموزشی دوره‌های پولی نیز دارند که برای خرید آن‌ها باید پرداخت ارزی انجام دهید. کافه ارز با سال‌ها تجربه در زمینه پرداخت‌های بین‌المللی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

3.7/5 - (3 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *