وبلاگ

/

/

پی پال چیست؟ | آموزش صفر تا صد کار با Paypal

پی پال چیست؟ | آموزش صفر تا صد کار با Paypal

۱۹ مهر ۱۴۰۲

پی پال چیست : اگر شما هم جزو آن دسته افرادی باشید که در حوزه تجارت الترونیک مثل خرید و فروش در سایت‌های خارجی فعالیت می‌کنند، به احتمال خیلی زیاد نام پی‌‌پال به گوشتان خورده است. البته، خیلی از ما در مواجهه با این سوال که پی پال چیست، نمی‌توانیم جواب درست و دقیقی بدهیم. در حقیقت، اطلاعات ما از پی پال کامل نیست و تنها چیزی که می‌دانیم این است که می‌توان هزینه خرید از سایت‌های خارجی را با پی‌پال پرداخت کرد یا برای فردی در کشوری دیگر پول انتقال داد. تقریباً هیچ‌کدام از ما نمی‌دانیم که داشتن یک حساب پی پال چه مزیت‌هایی می‌تواند داشته باشد و چه کارهایی می‌توان با آن کرد. به همین دلیل ما به عنوان عضو کوچکی از صنعت پرداخت ارزی در کشور تصمیم گرفتیم ویژگی‌ها، مزایا و معایب پی پال را در یک مقاله به طور مفصل توضیح دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد؛ با ما همراه باشد.

پی پال چیست؟

پی پال یک سیستم پرداخت آنلاین امریکایی است که در بیش از 200 کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. تقریباً تمام سایت‌های اینترنتی از درگاه پی‌پال پشتیبانی می‌کنند و امکان خرید با پی پال را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. تعداد کاربران پی پال بیش از 500 میلیون نفر در سراسر جهان است. کاربران پی پال در سراسر جهان پراکنده هستند و از پی پال برای خرید و فروش، تبدیل ارز و انتقال وجه در محیطی بسیار امن استفاده می‌کنند. البته، اگر بگوییم پی پال یک بانک است که انتقال پول در آن از طریق ایمیل انجام می‌شود، اغراق نکرده‌ایم. تلفظ صحیح این سیستم پرداختی پی پَل است اما بیشتر کاربران فارسی‌زبان آن را پی پال تلفظ می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه حساب پی پال بسازیم؟

مزایای حساب پی پال چیست

بله درست است. شما برای انتقال پول به افرادی که حساب پی پال دارند، تنها کافی است که آدرس ایمیل آن‌ها را داشته باشید. در واقع، ادرس ایمیل در پی پال مثل شماره حساب یا کارت در بانک‌ است که به عنوان نام کاربری در ان استفاده می‌شود. برای مثال، اگر بخواهید برای یکی از دوستان خود در دورترین نقطه جهان پول ارسال کنید فقط کافی است ایمیلی که او برای افتتاح حساب پی پال از آن استفاده کرده را داشته باشید. علاوه بر این، شما نیز اگر از شخصی درخواست پول دارید می‌توانید همان ایمیلی که حساب پی‌پالتان بر روی آن است را به او بدهید.

تاریخچه پی پال چیست؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، Paypal یک شرکت امریکایی است که در سال 1998 توسط پیتر تیل (Peter Theil) و مکس لوچین (Max Levchin) راه‌اندازی شد. ایده اولیه پشت تاسیس پی پال این بود که یک واحد پول بین‌المللی که خارج از کنترل دولت‌ها باشد به سیستم مالی جهان اضافه شود. پی پال در سال‌های اول خیلی بین مردم و افراد فعال حوزه اقتصاد شناخته شده نبود. بنابراین، خیلی از کلاهبرداران از این درگاه برای سو‌استفاده و پول‌شویی استفاده می‌کرند. میزان هک و کلاهبرداری از طریق پی‌پال انقدر زیاد بود که استفاده از آن در همان اوایل کار در چندتا از ایالت‌های امریکا ممنوع شد.

با همه این مشکلات، در نهایت پی‌پال به علت امنیت بالا و رابط کاربری بسیار آسان به تدریج بین خریداران و سایت‌های فروشگاهی اینترنتی به محبوبیت بسیار زیادی دست یافت. تعداد کاربران پی‌پال با گذشت زمان به تدریج زیاد شد و همین موضوع مدیران بزرگترین فروشگاه اینترنتی دنیا یعنی Ebay را مجاب کرد تا پی‌ پال را به عنوان یکی از درگاه‌های پرداختی در سایتشان بپذیرند. این رخداد، نقطه عطف پی پال بود چون باعث رشد سریع و همه‌گیری آن شد تا جایی که 60 روز بعد تعداد کاربران آن از 100 هزار نفر یه بالای 1 میلیون نفر رسید.

بیشتر بخوانید: آموزش ساخت درگاه پی پال برای سایت

در نهایت، در سال 2002 Ebay تصمیم گرفت که بیشترین میزان از سهام پی پال را خریداری کند. در حقیقت، سایت Ebay توانست مالکیت پی‌پل را از آن خود کند و از این طریق بر روند خرید و فروش در این سایت نظارت بیشتری داشته باشد تا اگر مشکلی در روند معامله و رضایت طرفین وجود داشت بتواند به راحتی پول را به خریدار بازگرداند. همه این موارد دست به دست هم داد که پی پال در عرض چند سال به محبوب‌ترین سیستم پرداخت در دنیا تبدیل شود که امروز بیش از نیم میلیارد کاربر از آن استفاده می‌کند. در سال 2014 نیز ebay اعلام کرد که می‌خواهد اpaypal را به یک شرکت جداگانه سهامی عام تبدیل کند و در نهایت این کار را یکسال بعد به سرانجام رسانید.

استفاده از حساب paypal در ایران

متاسفانه به دلیل تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، امکان استفاده از پی پال در ایران وجود ندارد. البته، کاربران ایرانی با استفاده از روش‌های غیرمستقیم می‌توانند از مزایای این سیستم پرداختی استفاده کنند. امکان استفاده از پی پال فقط محدود به اشخاص حقیقی نیست بلکه اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها نیز می‌توانند بدون نیاز به اطلاعات مالی خود از این حساب استفاده کنند. پی پال فقط به کسب و کارهای بزرگ خدمات نمی‌دهد بلکه تمام کسب و کارهای کوچک را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد. پی‌پل همچنین از یک سیستم امنیتی بسیار قوی استفاده می‌کند که عملاً کلاهبرداری و سواستفاده از آن را غیرممکن می‌کند. سرعت انجام تراکنش در این پلتفرم بسیار بالا است و معمولاً بعد از زمان کوتاه پول از یک حساب به حساب دیگری ارسال می‌شود. پی پال در حال حاضر با غول پرداخت دنیا یعنی مسترکارت همکاری می‌کند و همین موضوع باعث شده تا تنوع سرویس‌های آن بیشتر از گذشته شود.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل نحوه استفاده از پی پال

پی پال چگونه کار می‌کند؟

برای این که بتوانید از تمام امکانات پی‌پال استفاده کنید باید یک حساب افتتاح کنید. ساخت حساب پی پال رایگان است اما اگر افتتاح حساب پی پال را به شرکت‌های ایرانی می‌سپارید باید مبلغی را به عنوان کارمزد به آن‌ها پرداخت کنید. افتتاح حساب پی پال در وهله اول کار بسیار آسانی است و شما با وارد کردن اطلاعات شخصی و یک آدرس ایمیل می‌توانید یک حساب پی پال افتتاح کنید. اگرچه در این مرحله، بررسی زیادی بر روی حساب شما انجام نمی‌شود، اما اطلاعاتی که در این مرحله وارد می‌کنید باید واقعی باشد تا بعداً دچار مشکل نشوید.

افتتاح حساب پی پال

در مرحله بعدی باید حساب پی‌پالتان را وریفای کنید چون در غیر این‌صورت امکان واریز و برداشت از حساب برای شما وجود ندارد. وریفای حساب پی پال به این معنی است که حسابتان را فعال کنید. برای این کار باید یک حساب بانکی یا کارت اعتباری مثل ویزا و مستر به حساب خود متصل کنید. در واقع، شما با وریفای‌کردن حساب پی پال می‌تونید از امکانات بی‌نظیر آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که پی‌پال هویت کاربران ایرانی را قبول نمی‌کند و اگر در هر مرحله از ثبت‌نام متوجه این موضوع شود، اجازه ساخت حساب را شما نمی‌دهد. اگر حساب پی پال دارید و می‌خواهید آن را وریفای کنید می‌توانید از سرویس ویزا کارت مجازی برای پی پال از کافه ارز استفاده کنید

استفاده از حساب پی پال

حساب پی پال مانند یک کیف پول عمل می‌کند، با این تفاوت که آپشن‌های بسیار بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد. در حقیقت، به محض این که شما شارژ حساب پی پال را انجام دهید و اعتبار مالی آن را زیاد کنید می‌توانید از آن به عنوان یک سیستم پرداختی بسیار قدرتمند استفاده کنید. در واقع، شما با استفاده از پی‌پال می‎‌توانید به راحتی تراکنش‌های مالی خود نظیر ارسال پول، دریافت پول و خرید از سایت‌های خارجی را انجام دهید. برخلاف انتقال وجه بین بانکی، تراکنش‌های پی پال در اکوسیستم مخصوص خود این سیستم و به صورت آنی انجام می‌شود. برای افتتاح حساب پی پال در ایران معمولاً کارت اعتباری به آن متصل می‌شود. البته، اگر حساب بانکی به حساب پی پال وصل کنید از امتیازات ویژه‌ای مانند دریافت وام و شارژ مستقیم بهره‌مند خواهید شد.

ارسال و دریافت پول با پی پال چیست؟

برای ارسال پول از طریق پی‌پال، شما می‌توانید با در دست‌داشتن آدرس ایمیل یا شماره تلفن فرد مورد نظر و وارد کردن آن در بخش انتقال وجه، این کار را انجام دهید. برای این کار باید وارد حساب کاربری خود شوید، سپس بر روی بخش Send & Request کلیک کنید و با وارد کردن نام، ایمیل یا شماره تلفن فرد را وارد کنید.

سپس، مقدار و نوع ارز را انتخاب کرده و بر روی Continue کلیک کنید. در مرحله بعد یکی از گزینه‌های Paying for an item or service (پرداخت برای خرید کالا یا سرویس) یا Sending to a friend ( ارسال پول برای یک فرد) را انتخاب کنید. در مرحله آخر، باید اطلاعات وارد شده را بررسی کنید و اگر مورد تایید بود بر روی Send Payment Now کلیک کنید. علاوه بر این، پی پال یک سرویس برای ارسال پول به کشورهای دیگر دارد که Xoom نام دارد. در این پلتفرم، شما می‌توانید پول را از حساب پی پال خود به دوستانی که در کشورهای دیگر دارید انتقال دهید.

بیشتر بخوانید: لیمیت شدن حساب پی پال

اپلیکیشن پی پال چیست؟

شما همچنین می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن پی‌پال از طریق تلفن همراه به راحتی پول ارسال کنید. برای این کار باید وارد اپلیکیشن شده و بر روی گزینه Send کلیک کنید. سپس باید نام، ایمیل یا شماره تلفن فرد مورد نظر را وارد کنید. علاوه بر این، شما می‌توانید اجازه دسترسی به به بخش مخاطبین گوشی را نیز به پی پال داده و از آن‌جا فرد مورد نظر را انتخاب کنید.

در مرحله بعد، نوع و مقدار ارز مورد نظر را انتخاب کرده و با تایید اطلاعات پرداخت، یکی از گزینه‌های Friends and Family (ارسال پول برای شخص) یا Goods and Services (پرداخت هزینه خرید کالا یا محصول) را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که فرد حتی اگر پی پال نداشته باشد، یک ایمیل از paypal دریافت می‌کند که نحوه ساخت حساب در آن توضیح داده شده است.

خرید از سایت های خارجی با پی پال

در این جا باید به این نکته توجه داشته باشید که برای خرید کالا حتما از گزینه Goods and Services یا Paying for an item or service استفاده کنید. با این کار وقتی هزینه خرید را پرداخت می‌کنید کارمزد باید از شخص دریافت‌کننده کم شود. علاوه بر این، سعی کنید همواره به ایمیل‌های جعلی که با نام پی پال برای شما ارسال می‌شود دقت داشته باشید چون ممکن است با کلیک بر روی آن‌ها به سمت صفخات کلاهبرداری و فیشینگ هدایت شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع حساب پی پال

دریافت پول در پی پال نیز بسیار آسان است. برای این‌‌کار نیاز دارید که ایمیل یا شماره تلفنی که حساب پی پال شما با از استفاده از آن وریفای شده است را برای فرستنده ارسال کنید. در واقع، فردی که حساب پی پال داشته باشد تنها با در اختیار داشتن ادرس ایمیل دیگران می‌تواند به صورت آنی برای وی پول ارسال کند.

خرید با پی پال

اگر حساب پی پال نداشته باشید، پی پال یک ایمیل برای شما ارسال می‌کند که در آن نحوه ساخت حساب پی پال توضیح داده شده و شما با ساخت حساب می‌توانید وجه را دریافت کنید. اگر حساب پی پال داشته باشید که پول به صورت مستقیم در حسابتان می‌‎نشیند. پس از دریافت پول در پی پال می‌توانید در وبسایت کافه ارز ثبت نام کرده و سفارش نقد حساب پی پال خود را ثبت کنید. در حقیقت، ما با موجودی حساب‌تان را از شما خریداری کرده و معادل ریالی آن را به حسابتان واریز خواهیم کرد.

مزایای استفاده از پی پال چیست؟

شاید از خود بپرسید، پی پال که به کاربران ایرانی خدمات نمی‌دهد پس ساخت حساب پی‌پل چه سودی برای ما به ارمغان می‌آورد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که نه تنها ایرانی‌ها خیلی از پی‌پال استفاده می‌کنند بلکه بیشتر آن‌ها اعتقاد دارند که پی پال امن‌ترین سیستم پرداخت بین‌المللی در دنیا به شمار می‌رود که طرفداران بسیار زیادی در ایران دارد. کاربران ایرانی معتقدند که کار با پی پال بسیار ساده است و تمام نقل و انتقالات از طریق کی آدرس ایمیل انجام می‌شود. اگر از پی پال استفاده می‌کنید، اطلاعات مربوط به کارت اعتباری یا حساب بانکی شما از دید دیگران پنهان می‌ماند و همین موضوع امنیت آن را دوچندان کرده است.

تنها نکته منفی در استفاده از پی پال در ایران این است که ممکن است به هر دلیلی حساب شما لیمیت شود و موجودی حساب توسط پی پال توقیف شود. در واقع، اگر پی پال به دلایل مختلف مثل تغییر آدرس IP یا خرید و فروش غیرقانونی به حساب شما مشکوک شود، خیلی سریع حساب شما را مسدود می‌کند. البته، شرکت‌هایی مانند کافه ارز می‌توانند در آزادسازی پول مسدود‌شده در حساب پی‌پال به شما کمک کنند. به طور کلی، مزایای زیر در رابطه با استفاده از حساب پی پال در ایران در اختیار ما قرار می‌گیرد. همچنین، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دلایل مسدود شدن حساب پی پال می‌توانید به مقاله آن در وبلاگ کافه ارز مراجعه کرده و آن را مطالعه فرمایید در صورت نیاز به مشاوره می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید: بهترین جایگزین‌ پی پال

رابط کاربری ساده پی پال چیست؟

رابط کاربرپسند پی پال یکی از نقاط قوت آن به شمار می‌رود که استفاده از آن را بسیار راحت‌تر کرده است. در واقع، شما با لینک‌کردن یک کارت اعتباری مثل ویزاکارت می‌توانید پرداخت‌های ارزی خود را به راحتی از طریق درگاه پی‌پال پرداخت کنید. علاوه بر این، تمام عملیات واریز، برداشت و خرید با پی پال در ایران نیز به راحتی چند تا کلیک انجام می‌شود. فراموش نکنید که پروتکل امنیتی پی‌پل بسیار بالا است بنابراین خیالتان از بابت هک یا کلاهبرداری از حساب راحت باشد چون عملاً غیرممکن است.

استفاده از پی پال برای ایرانیان

امکان استفاده در موبایل

برای استفاده از پی پال باید به سایت پی پال paypal.com مراجعه کنید. در برخی اوقات امکان دسترسی به وبسایت ممکن است برای شما سخت باشد. البته، پی پال اپلیکیشن نیز دارد که می‌توانید آن را دانلود کرده و از آن بر روی گوشی موبایل خود استفاده کنید. در واقع، با استفاده از اپلیکیشن پی پال در هر جا و هر زمان می‌توانید نقل و انتقال وجه و خرید اینترنتی را به راحتی انجام دهید.

خرید از سایت‌های خارجی

حساب پی پال بهترین گزینه برای پرداخت هزینه خرید از سایت‌های خارجی به شمار می‌روند. در حقیقت، شما اگر یک حساب فعال پی پال داشته باشید که به یک حساب بانکی یا کارت اعتباری معتبر وصل باشد، می‌توانید از تمام فروشگاه‌های اینترنتی دنیا خرید کنید. در بیشتر سایت‌های خارجی زمانی که یک کالا را انتخاب می‌کنید لوگوی پی پال در بخش خرید پرداخت وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید هزینه را از موجودی حساب خود پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: خطرات کار با پی پال در ایران

نتیجه گیری

در این مطلب توضیح دادیم که پی پال چیست و مزایای استفاده از آن در ایران کدام است؟ پی پال یکی از بهترین شبکه‌های پرداختی در دنیا محسوب می‌شود که به بیش از 500 میلیون نفر در دنیا سرویس می‌دهد. این شرکت که در سال 1998 در امریکا راه‌اندازی شد ابتدا قصد داشت واحد پولی ایجاد کند که در دسترس دولت‌ها نباشد. پس از گذشت چند سال، شرکت Ebay سهام پی پال را خرید و همین موضوع باعث شد که محبوبیت ان در دنیا دوچندان شود. افتتاح حساب پی پال به صورت رایگان است و به راحتی انجام می‌شود. البته در نظر ئداشته باشید که به خاطر محدودیت‌های اقتصادی، امکان ساخت حساب پی پال با هویت ایرانی امکان‌پذیر نیست و برای انجام آن باید از شرکت‌های واسطه نظیر کافه ارز کمک بگیرید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

نویسنده

مهران رباطی نویسنده

مطلب را به اشتراک بگذارید

#

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *